ظریف در مجلس گفت: دستاوردهاي مذاکرات آنگونه بوده که برخي فشارهاي سه سال پيش را فراموش کرده اند که چه تهديدها و تحريم هايي عليه مردم ما اعمال مي شد.

بلندگوی تبلیغاتی گروه های مخالف ایران نباشیم/ رفع مبانی فشار و تحریم, دستاورد مذاکرات هسته ای بود

 

 

به گزارش شرق پرس محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه امروز به مجلس رفت تا گزارشی از روند اجرای برجام به اهالی خانه ملت ارائه دهد. او در ابتدای سخنانش از نمایندگان خواست تا در ماه مبارک رمضان برای او دعا کنند و گفت: اگر دعای مردم در ماه رمضان گذشته نبود و استقامت آنان و دعای خیر رهبری و حمایت‌های ایشان نبود، این کار دشوار میسر نمی‌شد.

 

 

او سپس به سوابق و چارچوب‌های ذهنی در مذاکرات هسته‌ای پرداخت و ادامه داد: به دلیل حضور مردم در صحنه بویژه در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس و مقاومت آنان بود که طرف مقابل را وادار کرد از فشار و تحریم و تحمیل دیدگاه‌هایشان دست بردارند. چون دیگر نمی‌توانستند فاصله‌ای میان “مردم و حاکمیت” و “دولت و مجلس” ایجاد کنند. البته این به معنی پایان فشار بر ایران نیست، چون نه ماهیت آنها تغییر کرده و نه ما از آرمانهایمان کوتاه می آییم. تنها در مورد برجام در یک حوزه مشخص، بهانه‌هایی که باعث شده بود آنها بتوانند فضای منفی علیه ما در جو بین المللی ایجاد کنند را رفع کنیم.وگرنه آنها کارشکنی‌هایشان را کنار نمی گذارند و از در دوستی با ما وارد نمی شوند. به گفته رهبری باید ما با تکیه بر اعتماد و دعای مردم و ائمه اطهار، بکوشیم حقمان را از کسانی که دنبال بهانه جویی هستند، بگیریم.

 

 

او با تاکید بر اینکه هر روز به دنبال پیگیری حقوق جمهوری اسلامی ایران است، به دستاوردهای مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و افزود: اگر مذاکرات و برجام نبود، بر تحریم‌ها افزوده می‌شد. کما اینکه سال و ماهی نبود که تحریم جدید علیه ما اعمال نشود. حتی اگر تحریم‌های قبلی ادامه می یافت، امروز فروش نفت ما به کمتر از ۲۰۰ هزار بشکه می‌رسید. ما در طول دولت گذشته از فروش دو نیم میلیون بشکه به ۸۰۰ هزار بشکه نفت رسیده بودیم! اگر تحریم‌ها ادامه می یافت، این روند نزولی ادامه داشت اما خوشبختانه امروز بار دیگر به فروش دو و نیم میلیون بشکه نفت رسیده ایم و این جای شکر از وجود مردم و رهبری دارد.

 

 

به گفته ظریف، دستاوردهای مذاکرات آنگونه بوده که برخی فشارهای سه سال پیش را فراموش کرده اند که چه تهدیدها و تحریم هایی علیه مردم ما اعمال می شد و این مردم چگونه با صبوری آن را تحمل می کردند.

 

 

رفع مبانی فشار و تحریم، از دیگر دستاوردهای مذاکرات هسته ای از نظر ظریف بود که می گفت: حذف PMD و نقض قطعنامه های شورای امنیت و اتحادیه اروپا، مبانی تحریم ها را از بین برد. از لحاظ روانی نیز سرازیر شدن هیات های خارجی به ایران، نشان دهنده این است که دنیا، ایران را محیطی امن برای سرمایه گذاری می  داند و باید این امنیت را به رخ دنیا بکشیم که ایران نه تنها برای مردمش امن است بلکه برای سرمایه گذاران نیز امن است.

 

 

وزیر خارجه با بیان اینکه در ابتدای دولت یازدهم در خزانه کشور، پول نقد زیادی وجود نداشت، خاطرنشان کرد: در سایه رفع تحریم ها دست کشور برای استفاده از منابع مالی خارج از کشور باز شد. منابع ما الان در دسترس است و بانک های جهانی با بانک مرکزی و خصوصی ما ارتباطات گسترده ای ایجاد کرده است. البته هنوز موانع موذی گرایانه آمریکا وجود دارد. گشایش اعتبارات اسنادی و ال سی ها به ۱۴ هزار مورد رسیده که هر روز رو به افزایش است. بانک های متعددی در اروپا و ژاپن و کره با شرکت نفت ما در ارتباطند. مطالبات نفتی ما هم که سالها خارج از دسترس ما بود، به کشور برگشته. ۵ میلیارد دلار بدهی یک شرکت دبی و ۲ میلیارد بدهی شرکت شل، به کشور برگشته است. از ۶ میلیارد وجوه ایران نزد هند، یک میلیارد برگشته و مابقی آن به کشور ما برخواهد گشت. تسویه بدهی های نفتی با یونان و دیگر کشورها نیز در حال انجام است.

 

 

به گفته وی کمتر این اخبار شنیده می شود و بیشتر روی مشکلات تاکید می شود. مشکلاتی که از قبل بوده و تازه نیست. نمایندگان توجه داشته باشند که نباید فضای روانی را تشدید کرد بلکه باید آن را از میان برد. دشمنان ایران و رژیم صهیونیستی تمام تلاششان این است که ایران را ناامن جلوه دهند. باید بکوشیم ارتباطاتی معقول و نه یک جانبه، با دیگر کشورها داشته باشیم. نباید بلندگوی تبلیغاتی گروه های مخالف ایران باشیم. باید به دیگر بانک ها بگوییم که مبانی تحریم از بین رفته و ایران هراسی از میان رفته و بر همه ماست که از تمام توانمان برای پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

خبرانلاین