با بهره برداری از سد گلورد ، علاوه بر آب کشاورزی شرق مازندران شامل شهرستان های نکا ، بهشهر و گلوگاه ، آب آشامیدنی این مناطق هم تامین می شود.

بهره برداری از دو واحد جدید شبکه آبرسانی سد گلورد در شرق مازندران

 

به گزارش شرق پرس(شرق مازندران) دو واحد جدید از شبکه آبرسانی پائین دستی سد گلورد واقع در شرق مازندران با حضور معاون رئیس جمهوری به بهره برداری رسید.

 

 محمدباقر نوبخت در این آئین افتتاح این واحدها در روستای قره تپه شهرستان بهشهر گفت : آبادانی منطقه و همچنین استان مازندران از مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و امیدواریم بهره برداری از هر طرح ، امیدی برای پیشرفت های بیشتر در منطقه و کشور باشد.

 

وی افزود : افتتاح این طرح در واقع اقدام تکمیلی و بهره برداری بیشتر از امکانات موجود کشور است که اجرایی شده است و امیدواریم با ادامه روند رو به رشد پروژه های عمرانی ، شاهد توسعه بیشتر در حوزه های مختلف کشور باشیم.

 

سخنگوی دولت گفت : با تلاش پیمانکاران در بخش غیر دولتی و کمک همکاران وزارت نیرو ، کار مهمی در سد گلورد و شبکه انجام شده است که جای قدردانی دارد و امیدواریم در آینده شاهد پیشرفت ، عمران و آبادانی بیشتر در تمام مناطق کشور باشیم.

 

واحد ۴ و ۵ شبکه آبرسانی سد گلورد در روستای قره تپه بهشهر که با یکهزار میلیارد ریال اعتبار اجرائی شده ، کار انتقال آب این سد به زمین های این منطقه را انجام می دهد .

 

واحد ۱و ۳ شبکه پائین دستی آبرسانی از سد گلورد هم برای آبرسانی به ۶ هزار هکتار در سال گذشته افتتاح شد.

 

واحد ۲ شبکه پائین دستی آبرسانی سد گلورد هم که حدود ۱۵ هزار هکتار از زمین های زراعی مشروب می کند در سفر کاروان تدبیر و امید در مهر ماه سال پیش بهره برداری شد.

 

واحد ۴ و ۵ شبکه پایین دستی آبرسانی سد گلورد که امشب بهره برداری شد ، ۱۰ هزار هکتار اززمین های پائین دست سد گلورد را آبیاری می کند.

 

در مجموع برای کل شبکه آبرسانی پایین دست سد گلورد ۳۸ میلیون یورو از محل تسهیلات دریافتی از بانک توسعه اسلامی و همچنین ۱۱۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

 

از ویژگی های مهم این شبکه همزمانی احداث آن با سد است . به طور معمول تا پیش از این ابتدا سدها ساخته شده و سپس شبکه های پائین دستی ایجاد می شد.

 

سد گلورد که در ۴۵ کیلومتری جنوب شهر نکا بر روی رودخانه نکارود ساخته شده است . برای ساخت این سد تا کنون یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده و ۵۰۰ میلیارد ریال هم بابت تکمیل آن به مرحله آبگیری اختصاص یافته است .

 

با بهره برداری از سد گلورد ، علاوه بر آب کشاورزی شرق مازندران شامل شهرستان های نکا ، بهشهر و گلوگاه ، آب آشامیدنی این مناطق هم تامین می شود.

 

سد گلورد دارای مخزن ۱۰۷ میلیون متر مکعبی است که در کنترل سیلاب و کاهش خسارات ناشی از سیل هم نقش موثری دارد.

 

این سد همچنین به خاطر واقع شدن در منطقه بالادست و جنگلی شهرستان نکا ، دارای ظرفیت گردشگری است که قرار است علاوه بر تعریف منطقه گردشگری در حاشیه آن ، ساخت نیروگاه برق آبی هم از سوی بخش خصوصی بر روی آن در دستور کار قرار گیرد.

 

به گزارش ایرنا, معاون رئیس جمهوری در سفرش به مازندران علاوه بر بازدید از تعدادی از طرح های در دست اجرا ، چند طرح عمرانی را هم افتتاح کرد.