در اطلاعیه هاشمی رفسنجانی درباره شهادت شیخ نمر آمده است: آیت‌الله نمر باقر النمر یکی از آن ستارگان تاریخ تشیّع بود که براساس اتفاق تاریخی و جغرافیایی، در سرزمین وحی به دنیا آمد و پس از پنجاه و هشت بهار، آسمانی شد که یادگار جدال نور و ظلمت از زمان ابراهیم و نمرود، محمد(ص) و ابوجهل و علی(ع) و ابوجهل‌هاست.

 

 

 

شرق پرس: در پی شهادت آیت الله نمر، عالم بزرگوار تشیّع در سرزمین عربستان، آیت الله هاشمی رفسنجانی با صدور پیام تسلیتی حزن و اندوه خویش را ابراز کرد و این شهادت مظلومانه را به همه آزاد اندیشان جوامع بشری، تسلیت گفت.

 

به گزارش ایسنا متن این پیام به شرح ذیل است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضی نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبدیلً

آسمان مکتب اسلام و مذهب تشیّع، از نخستین روزهای آغاز بعثت تاکنون، شاهد درخشش ستارگان تابناکی بوده و هست که نور خویش را از وجود گل سرسبد آفرینش و خورشید جاودان ختمی مرتبت می‌گیرند تا در ظلمات جهل بت‌پرستانه، غرور مستانه قدرت و در شب‌های تاریک فریب، تزویر، تهدید، تطمیع، تهییج و تشویق دیگران برای مرگ هم‌کیشان، چراغ راه انسان‌ها در ابعاد فردی و اجتماعی باشند. شگفتا که جدال نور و ظلمت در این هزار و چهارصد و سی و هفت سال برقرار بود و حکایت خونین ستارگان، همان است که می‌گویند:

هر شب ستاره‌ای به زمین می‌کشند و باز

این آسمان غمزده غرق ستاره است

آیت‌الله نمر باقر النمر یکی از آن ستارگان تاریخ تشیّع بود که براساس اتفاق تاریخی و جغرافیایی، در سرزمین وحی به دنیا آمد و پس از پنجاه و هشت بهار، آسمانی شد که یادگار جدال نور و ظلمت از زمان ابراهیم و نمرود، محمد(ص) و ابوجهل و علی(ع) و ابوجهل‌هاست.

سرزمینی که مظلومیت شیعه را در سکوت، فریاد می‌زند و با خون مظلومان، بر بوم تاریخ می‌نگارد تا روزی حقیقت مطلق از پس ابرهای غیبت بدرخشد و دل‌ها را به سرچشمه معرفت برساند و سیراب نماید.

و اینک، در اوج قحطی استدلال و منطق و استیلای تندروی‌های قومی و مذهبی که گروهی و متأسفانه دولت‌هایی، با گفتار و رفتار خویش، عامل وهن اسلام و موجب بدنامی مسلمانان شده‌اند، خون به ناحق ریخته شده‌ی این شهید بزرگوار، درخت پژمرده اسلام در برادرکشی‌ها را با هوشیاری سیاسی، به طراوت تاریخی خویش برگردانده و «امت واحده» را از دست فرعون‌های زمان و بقایای امویان و دیگر دشمنان انسانیت، اسلام و تشیّع نجات خواهد دهد.

شهید آیت‌الله نمر که با زندگی طلبگی و عالمانه و سخنان منطقی و عاقلانه، الگوی همه‌ی مسلمانان و به خصوص شیعیان و بزرگان اسلام در سیاست و دیانت بود و خواهد بود، با مبارزه، تبعید، شکنجه، جانبازی، اسارت و سرانجام شهادت، نمونه‌ی کوچکی از زندگی همه ائمه شیعه(ع) است که در مقابل قلدر مأب‌های تاریخ بشریت سر فرود نیاورد‌ه‌اند.

اینجانب با نهایت حزن و اندوه، شهادت این عالم بزرگوار را که از محل شهادت خویش بر بال فرشتگان به بزم اولیاء و انبیاء رفته است، به جهان اسلام، شیعیان اقصی نقاط گیتی، آزادگان و آزاداندیشان جوامع بشری و به ویژه مردم مظلوم عربستان و خاندان و خانواده بزرگ النمر تسلیت می‌گویم و مطمئنم نام ایشان در تاریخ اسلام جاودان خواهد بود.

اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام