مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران هم گفت که تالاب لپو و برخی تالاب های مشابه همه ساله به خصوص در سال های کم آبی و کاهش بارندگی به دلیل برداشت بی رویه خشک می شوند...

تالاب لپو در شرق مازندران احیا می شود

 

به گزارش شرق پرس شرکت آب منطقه ای مازندران در قالب طرح بهسازی و بازسازی شبکه آب سد گلورد در شرق این خطه شمال کشور، طرح لایروبی را به منظور احیاء تالاب لپو تامین کننده اصلی آب تالاب بین المللی میانکاله عملیاتی کرد.

 


مدیرکل محیط زیست مازندران گفت که طرح احیاء تالاب لپو به عنوان یکی از منابع ذخیره ای برای تالاب بین المللی میانکاله و زیستگاه حدود ۶۰ گونه جانوری در اولویت برنامه شرکت آب منطقه ای قرار گرفت.

 


حسینعلی ابراهیمی کارنامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : با اجرای طرح لایروبی تالاب لپو و تعدیل برداشت بی رویه آب این ذخیرگاه برای بهره برداری کشاورزی ، تا حد زیادی از خشکی آن جلوگیری می شود.

 


وی ادامه داد : با مرگ تالاب ها ، تمام گونه های گیاهی و جانوری که از آن تغذیه می کنند رو به نابودی می روند و باید با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی به مردم برداشت بی رویه از این منابع را کاهش داد.

 


مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران هم گفت که تالاب لپو و برخی تالاب های مشابه همه ساله به خصوص در سال های کم آبی و کاهش بارندگی به دلیل برداشت بی رویه خشک می شوند.

 


ابراهیم یخشکی در گفت و گو با ایرنا افزود : با فرا رسیدن فصل پائیز و شروع بارش ها این تالاب ها بار دیگر پر آب می شوند و در فصل بهار آب این منابع آبی سرریز خواهد شد.

 


وی ادامه داد : این شرکت در سال جاری طرح احیاء ۶۰ تالاب و آببندان را با لایروبی به منظور افزایش ظرفیت حجم آبگیری با اعتبار ۴۰ میلیارد ریالی را اجرا می کند که احیاء تالاب لپو به دلیل موقعیت استراتژیک تالاب بین المللی میانکاله در اولویت قرار گرفت.

 


یخکشی ابراز امیدواری کرد که تا پیش از شروع بارش های فصلی ، طرح لایروبی تالاب لپو به اتمام برسد.

 


مازندران ۸۰۰ تالاب و آببندان با ظرفیت آبگیری ۳۵۰ میلیون متر مکعب دارد که پیش بینی می شود با لایروبی ۶۰ تالاب و آببندان حجم آبگیری آنها به حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب برسد که بیش از ظرفیت هشت سد موجود در استان مازندران است.

 


 موقعیت تالاب لپو

 


لپو متشکل از سه تالاب کنار هم شامل لپو ، شیرخان لپو و پلنگان در یک کیلومتری جنوب دریای خزر و غرب تالاب بین المللی میانکاله است که مردم محلی به همه آنها لپو می گویند.

 


لپو در زبان محلی مازندرانی از دو کلمه ‘ لپ ‘ به معنای پهن و ‘ او ‘ به معنای آب تشکیل شده است . نام لپو به خاطر راکد و آرام بودن آب این تالاب ها بر آنها گذاشته شد و به همین دلیل هم برخی از مردم محلی از این تالاب ها با عنوان مرداب هم یاد می کنند.

 


وسعت مجموعه تالاب لپو که در دهستان میانکاله بخش مرکزی شهرستان بهشهر واقع است ، بیش از ۶۰۰ هکتار برآورد شده است.

 


به گزارش ایرنا, این تالاب ها بر اساس گزارش های رسمی محیط زیست مازندران به همراه تالاب میانکاله در کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین المللی ثبت شد .