تمام چوپانان، افرادی که در کشتارگاه‌ها کار می‌کنند، قصابان، پرستاران و توزیع‌کنندگان گوشت در معرض خطر بیماری تب کریمه کنگو قرار دارند

 

 

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت مواد غذایی سازمان دامپزشکی گفت: تاکنون مرگ یک نفر به صورت رسمی و ۲ نفر به صورت غیررسمی بر اثر تب کریمه‌کنگو در ۳ استان کشور اعلام شده است.

عباس عباسی در گفت‌وگو با فارس در مورد شایعاتی مبنی بر شیوع تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو در کشور اظهار داشت: در ابتدای سال یک مورد مرگ ناشی از تب کریمه‌کنگو به طور رسمی اعلام و ثبت شده است که در استان سیستان و بلوچستان اتفاق افتاده و ۲ مورد هم در فضای مجازی در استان‌های اصفهان و کرمانشاه اعلام شده، اما به طور رسمی ثبت نشده است.

وی در مورد دلایل شیوع این بیماری و راهکارهای مراقبتی گفت: تمام چوپانان، افرادی که در کشتارگاه‌ها کار می‌کنند، قصابان، پرستاران و توزیع‌کنندگان گوشت در معرض خطر این بیماری قرار دارند، اما این بیماری بین کنه و انسان منتقل می‌شود که در صورت رعایت نکات بهداشتی قابل کنترل است.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت مواد غذایی سازمان دامپزشکی تصریح کرد:‌ سازمان دامپزشکی آموزش‌های لازم را به افراد در معرض خطر ارائه کرده و در عین حال سمپاشی اماکن جایگاه دام، ایجاد حمام ضدکنه، دوش‌های دام وارداتی، سمپاشی اماکن قرنطینه‌ای و نظارت بر روند بسته‌بندی گوشت از جمله اقداماتی است که انجام داده‌ایم.

عباسی این را هم گفت که طرح پیش‌سرد کردن گوشت که سبب می‌شود PH گوشت تغییر کند، نیز به از بین رفتن ویروس این بیماری کمک می‌کند و مصرف‌کنندگان حتماً دقت کنند که گوشت را از قصابی‌های معتبر خریداری کرده و گوشت حتماً در یخچال نگهداری شده باشد.

وی توصیه کرد: از خرید گوشت‌ دامهایی که در محیط باز و در معابر ذبح می‌شوند، خودداری کنند.

به گزارش فارس، تب خونریزی‌دهنده کریمه‌کنگو در کشورهایی همچون افغانستان، پاکستان، عراق و کشورهای آفریقایی نیز مشاهده شده که با رعایت نکات بهداشتی در مراکز تهیه و عرضه دام، به راحتی قابل کنترل است.