دلاور بزرگ نیا در جمع خبرنگاران استان مازندران گفت: بسیاری از حفاران غیر مجاز برای پیدا کردن دفینه های قیمتی ، آثار تاریخی همانند سفال و دیگر اشیا با ارزش فرهنگی را ازبین بردند.

تجاوز بر عرصه های تاریخی و فرهنگی مازندران بحرانی شد

 

 

به گزارش شرق پرس مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران روز سه شنبه بابیان مطلب فوق در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی به وجود دو هزارو ۵۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی شناسایی شده در استان اشاره کرد و گفت: بسیاری از حفاران غیر مجاز برای پیدا کردن دفینه های قیمتی ، آثار تاریخی همانند سفال و دیگر اشیا با ارزش فرهنگی را ازبین بردند.

 

 

دلاور بزرگ نیا با تاکید بر این نکته که آثار های تاریخی و فرهنگی مازندران در چند دهه اخیر به شدت و به صورت وحشتناک مورد تاخت وتاز حفاران غیر مجاز قرار گرفته است، اظهار داشت: اینکه در هشت سال اخیر یک هزارو ۴۹۲نفر از حفاران غیر مجاز دستگیر شوند ، آماری وحشتناک است.

 

 

این مقام مسئول گفت: گروههای مختلف قاچاقچیان و حفاران غیر مجاز با هدف کشف دفینه های ذیقیمت همانند گورکن تمامی مناطق تاریخی و فرهنگی مازندران را آنچنان کندند که بخش عمده ای از تاریخ فرهنگی و میراثی استان از بین رفته است.

 

 

وی بر لزوم اطلاع رسانی و مشارکت تمامی آحاد مردم در حفاظت از آثار و بناهای تاریخی مازندران تاکید کرد و ادامه داد: اگر مازندران به مقوله حفاظت از داشته های طبیعی و تاریخی و فرهنگی خود توجه نکند ، جذب گردشگران داخلی وخارجی را از دست خواهد داد.

 

بزرگ نیا با بیان اینکه در حال حاضر برای هر ۱۰ اثر تاریخی فقط یک نگهبان داریم، اضافه کرد: البته به دلیل پراکندگی هایی که در آثار تاریخی و فرهنگی شناسایی شده داریم، حفاظت از آن بسیار سخت و حتی غیر ممکن است.

 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران به سودجویی برخی از بساز و بفروش هایی که بناهای تاریخی و فرهنگی شهرهای استان با هدف بلند مرتبه سازی هدف قرار دادند اشاره کرد و گفت: بافت های فرسوده شهرهای استان از بناهای تاریخی و فرهنگی برخوردار است که در واقع از بین رفتن میراث استان است.

 

وی به وجود بافت های ارزشمند شهرهای بابل ، ساری، بابلسر ، آلاشت و آمل اشاره کرد و بیان داشت: بسیاری از این بافت که آثار تاریخی و بناهای فرهنگی ارزشمندی را دارند در حال نابود شدن است.

 

بزرگ نیا تصریح کرد: میراث فرهنگی برای حفظ و نگهداری این بناها در شهرهای مازندران آمادگی مشارکت دارد ، بطوریکه سال گذشته هشت بنای تاریخی و فرهنگی شهر ساری به صورت مشارکتی ترمیم، مرمت و احیا شده است.

 

وی با اشاره به این نکته که رویکرد و نگاه به موزه و آثار تاریخی فقط داشتن ساختمان موزه نیست، اظهار داشت: امروزه نگاه شی محوری اشیا تاریخی و فرهنگی به مخاطب محوری تغییر کرده است به این معنا که اندیشمندان و اهالی فرهنگ در یک بنای تاریخی و فرهنگی ساده با هم به گفتگو بنشینند.

 

وی حفاظت الکترونیکی از موزه های موجود در استان مازندران را از برنامه های مهم معاونت میراث فرهنگی استان عنوان کرد و گفت: ایجاد موزه روستایی در عرصه هشت هکتاری منطقه دو هزار نیز در دست بررسی است.

 

وی به نقش آثار تاریخی و فرهنگی مازندران در تاریخ کشورهای حاشیه دریای خزر اشاره کرد و گفت: بسیاری از آثار مشترک ملموس طبیعی و تاریخی و فرهنگی حاشیه های دریای خزر در استان مازندران وجود دارد.

 

وی تصریح کرد: تحقیقات نشان می دهد که مازندران نقش اساسی در تاریخ شفاهی و تاریخی فرهنگ کشورهای حاشیه دریای خزر داشته است.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر فقط ۶۰۰ اثر تاریخی مازندران به ثبت ملی رسیده است، ادامه داد: تا زمانی که این آثار به ثبت نرسد ،نگهداری و حفاظت آن بسیار سخت است و سودجویی ها ادامه خواهد داشت.

 

بزرگ نیا به اهمیت ثبت جهانی قله دماوند و شهر رامسر به عنوان باغ شهر تاریخی اشاره کرد و گفت: امروز قله دماوند با چالش های مختلف مواجه است که باید برای ثبت جهانی به استانداردهای سختگیرانه یونسکو توجه جدی تری شود.

 

 

 

 

ایرنا