گفته شده است که یکی شروط اصلی مذاکرات حج در خصوص تعیین تکلیف شهدای منا بوده است و جمعی از خانواده شهدای منا در مقابل سازمان حج و زیارت تجمع کردند تا جایگاه واقعی شهدای منا را در مذاکرات حج بدانند...

 

شماری از خانواده‌های شهدای حادثه منا پس از ۲ سال انفعال مسئولان برای تعیین تکلیف وضعیت خود مقابل سازمان حج و زیارت تجمع کردند که حراست این سازمان با شکستن دوربین‌های خبری مانع از فعالیت خبرنگاران و رسانه‌ها شد.

به گزارش فارس، جمعی از خانواده‌های شهدای فاجعه منا نسبت به عملکرد سازمان حج و زیارت در قبال این خانواده‌ها اعتراض و خواستار تعیین تکلیف شهدای حادثه منا پس از ۲ سال انفعال مسئولان شدند. 

سمیرا اسدی فرزند یکی از شهدای حادثه منا از استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، گفت: تجمع امروز جهت تعیین تکلیف مذاکرات صورت گرفته با عربستان سعودی در خصوص حج و تعیین وضعیت این موضوع مقابل سازمان حج و زیارت تجمع کرده بودند. 

وی افزود: گفته شده است که یکی شروط اصلی مذاکرات حج در خصوص تعیین تکلیف شهدای منا بوده است و جمعی از خانواده شهدای منا در مقابل سازمان حج و زیارت تجمع کردند تا جایگاه واقعی شهدای منا را در مذاکرات حج بدانند چرا که به نظر می‌رسد که احقاق حقوق شهدای منا و تعیین تکلیف شهدای مسجدالحرام رو به فراموشی می‌رود.

اسدی تصریح کرد: با آنکه مقام معظم رهبری چندین شرط را برای نوع مذاکرات حج با سعودی‌ها اعلام کرده بودند مبنی بر اینکه عربستان باید در قبال فاجعه شهدای منا عذرخواهی کرده و تبعات قانونی آن را بپذیرد چگونه شده است که مقدمات حج امسال برقرار شده و خبری از پذیرش شروط ایران در مذاکرات حج با عربستان نیست؟

وی اظهار داشت: خانواده شهدای منا به هیچ وجه با برقرای مجدد حج مخالفتی ندارند، بلکه مشتاق این حضور هستند اما باید مشخص شود که برقراری مجدد مذاکرات حج به چه قیمتی صورت گرفته است. 

این فرزند شهید فاجعه منا،‌خاطرنشان کرد: به هیچ وجه منتقد سیاست نظام در قبال این موضوع نیستیم اما باید مشخص شود که خون شهدای حادثه منا پس از دو سال چه شده است؟ ضمن اینکه به تازگی هم سازمان حج و زیارت از پیگیری فاجعه منا توسط خانواده‌های شهدای این حادثه ناراحت می‌شود و اعلام می‌کنند که تمام مسائل مربوطه به این حادثه در رسانه‌ها اعلام شده است اما ما از سازمان حج و زیارت،‌مسئولان و متولیان آن این سؤال را داریم که آیا یک اولیای دم باید از طریق رسانه حقوق خود را مبنی بر کشته شدن یکی از اعضای خانواده‌اش جویا شود؟

اسدی گفت: اگر مسئولین سازمان حج و زیارت از طریق رسانه‌ها درباره ابعاد فاجعه منا و مسائل حقوقی آن و تعیین تکلیف شهدای این حادثه توضیحاتی را اعلام کرده‌اند پس تجمع جمعی از خانواده‌های این شهدای منا مقابل سازمان حج و زیارت در صبح امروز به چه دلیلی است و کاملاً مشخص است این خانواده‌ها از پاسخ‌های مدیران سازمان حج و زیارت اقناع نشده‌اند. ضمن اینکه این سؤال را داریم که آیا قاتلین شهدای منا محاکمه می‌شوند و از ایران و از خانواده‌های این شهدا عذرخواهی می‌کنند یا نه؟

اسدی در خصوص پرداخت دیه به خانواده شهدای مسجدالحرام و منا، افزود: به هیچ وجه این موضوع صورت نگرفته است ضمن اینکه چیزی که واقعیت ندارد چرا مسئولان سازمان حج و زیارت آن را رسانه‌‌ای می‌کنند و به نظر می‌رسد که مسئولین سازمان حج و زیارت در حال نمک‌پاشی بر زخم خانواده‌های شهدای حادثه منا و مسجدالحرام هستند.

این فرزند شهید حادثه منا با تأکید بر اینکه خانواده‌های این شهدا به هیچ وجه به دنبال دریافت دیه نیستند،‌ تصریح کرد: خانواده شهدای منا به دنبال عذرخواهی دولت عربستان از مردم ایران هستند و پس از آن باید چرایی وقوع این حادثه را توضیح دهند ضمن اینکه چرا باید مسئولین سازمان حج و زیارت به نوعی صحبت کنند که مردم در کوچه و خیابان به ما زخم زبان بزنند و آنها به ما بگویند که وقتی پدران،‌ پسران و فرزندان این خانواده شهدای منا شهید شدند دیه یک میلیاردی گرفتید در حالی که به هیچ وجه به دنبال دیه نبوده و نیستیم.

اسدی اظهار داشت: اگر عربستان پرداخت دیه را قبول بکند در حقیقت پذیرش اقدام زشت خود در بروز فاجعه و حادثه منا و مسجدالحرام را پذیرفته است و به نظر می‌رسد که بازیچه دست مسئولان سازمان حج و زیارت شده است و در جهت تبلیغات حج این موضوع صورت می‌گیرد. 

در حین انجام مصاحبه اصحاب رسانه، خبرنگاران و حضور دوربین‌های عکاسی و صداوسیما حراست سازمان حج و زیارت با برخورد فیزیکی خشن با آنها از ادامه فعالیت خبری ممانعت به عمل آورده و ضمن ضرب و جرح یکی از فیلمبرداران صداوسیما تلاش داشتند تا دوربین وی را توقیف کنند که در نهایت این کشمکش باعث شکسته شدن دوربین خبری صداوسیما شد. 

اسدی درباره حضور جمعی از خانواده شهدای حادثه منا خارج از فضای فیزیکی سازمان حج و زیارت، خاطرنشان کرد: سازمان حج و زیارت خانواده‌های شهدای حادثه منا را می‌پذیرد اما از این موضوع ناراحت هستند که چرا خانواده شهدای فاجعه منا در حال مطرح کردن نظرات انتقادی خود نسبت به تعیین تکلیف شهدای منا با اصحاب رسانه هستند و سازمان حج و زیارت به ما اعلام کرده است که آنچه که باید به خانواده شهدا فاجعه منا می‌گفته در آخرین مصاحبه خبری با تلویزیون آن را بیان کرده است و دلیلی ندارد که مسئولان سازمان حج و زیارت در تجمع مقابل این سازمان حضور پیدا کرده و به خانواده‌های این شهدا پاسخگو باشند.

وی گفت: ما می‌کوشیم صدای خود را به مردم برسانیم و باید مسئولان سازمان حج و زیارت بدانند که حق ما است که بدانیم که به چه دلیلی پدران و فرزندان و برادران ما در فاجعه منا و مسجدالحرام کشته شده‌اند و شفافیتی در خصوص مذاکرات حج وجود ندارد و به هیچ وجه خانواده‌های شهدای ان فاجعه از اظهارات مسئولان سازمان حج و زیارت قانع نشده‌اند.

اسدی گفت: بنیاد شهید اعلام کرده بود که از ابتدای سال تحت پوشش این بنیاد قرار گیرد اما با آنکه سه ماه از سال جاری گذشته و بودجه‌ اختصاصی ویژه خانواده شهدای منا و مسجدالحرام به این بنیاد اختصاص یافته است اما همچنان تعدادی از خانواده‌ها وجود دارند که حقوقی از بنیاد شهید تاکنون دریافت نکرده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه بنیاد شهید شهدای ما را به این دلیل که متمکن بوده و به حج تمتع مشرف شده‌اند در زمره شهدا به حساب نمی‌آورد. در صورتی که ما در اطلاق واژه شهید به آنها تأکید داریم.

 

اسدی با بیان اینکه بنیاد شهید خدمات فرهنگی به تعدادی از خانواده شهدا منا و مسجدالحرام اعطا کرده است، افزود: بسیاری از خانواده‌ها به این خدمات فرهنگی نیازی ندارند. در صورتی که بخشی از این خانواده‌ها و فرزندان آنها در سن و سالی نیستند که از این خدمات استفاده کنند.

وی با انتقاد از اینکه باید شهید در اطلاق واژه شهید فرهنگی به شهدای فاجعه منا و مسجدالحرام افزود: با آنکه از فروردین ماه سال جاری این تبعیض رفع شده اما عملاً به جز دریافت حقوق به بخشی از پدران و مادران این شهدا خدمات دیگری ارائه نشده است.

اسدی با تأکید بر اینکه به هیچ وجه حضور جمعی از خانواده شهدای منا مقابل سازمان حج و زیارت برای دریافت مادیات نیست، اظهار داشت: ما بابت عدم شفاف‌سازی مذاکرات حج و زیارت توسط سازمان حج و زیارت انتقاد داریم لذا به نظر می‌رسد که این مذاکرات هم مانند دیگر مذاکرات محرمانه بوده و حاضر نیستند به خانواده شهدای فاجعه منا و مسجدالحرام توضیحاتی ارائه دهند در صورتی که ما به هیچ وجه اهل مصلحت‌اندیشی نیستیم.

در ادامه این تجمع خبرنگار خبرگزاری فارس با خانم حسینی یکی دیگر از خانواده‌های شهدای فاجعه منا گفت‌وگو کرد.

وی افزود: خانواده‌های شهدای فاجعه منا در تجمع امروز خود مقابل سازمان حج و زیارت در خصوص مذاکرات صورت گرفته با دولت عربستان و عدم شفافیت در این باره توضیحاتی را ارائه کنند و چه تضمینی برای امنیت جانی حاجیان در حج تمتع سال جاری از سوی دولت عربستان وجود دارد ضمن اینکه ما ولی دم شهدا هستیم اما هیچ پاسخی را از سازمان حج و زیارت دریافت نکردیم. 

حسینی گفت: از روز اول مسئولان سازمان حج و زیارت با رسانه‌ها مصاحبه کردند در صورتی که در ابتدا باید خانواده‌های شهدای فاجعه منا و مسجدالحرام قانع شوند.

وی تصریح کرد: با آنکه روز گذشته نماینده این جمع با آقای محمدی رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص تجمع امروز صحبت و خواستار دیدار با وی شده‌اند اما برخورد نامناسبی از سوی سازمان حج و زیارت که شایسته شأن خانواده‌های شهدای فاجعه منا نبوده صورت گرفته اما با این حال با آنکه دو سال از احقاق حقوق شهدای فاجعه منا و مسجدالحرام گذشته اما از این موضوع کوتاه نیامده و جمعی از این خانواده‌های شهدا مقابل سازمان حج و زیارت تجمع کردند.

وی خاطرنشان کرد: مقاومتی از سوی سازمان حج و زیارت و مسئولان آن در قبال پاسخگویی به خانواده‌های شهدای منا وجود دارد و به ما اعلام می‌کنند که چرا از سازمان حج و زیارت این موضوع را پیگیری می‌کنید در حالی که ما این سؤال را داریم پس از چه کسی باید این پیگیری را انجام دهیم.

این همسر شهید فاجعه منا تصریح کرد: وزارت خارجه در این خصوص پاسخی را به خانواده‌ شهدای منا و مسجد‌الحرام اعلام نکرده ضمن اینکه کمیته حقیقت‌یابی هم تشکیل نشده که بخواهیم از متولیان آن پاسخ را طلب کنیم لذا از مسئولان سازمان حج و زیارت در خصوص حفظ جان حاجیان تضمین می‌خواهیم.

حسینی با بیان اینکه خانواده‌های شهدای فاجعه منا و مسجدالحرام دلگرم مقام معظم رهبری و مردم عزیز ایران هستند، گفت: به هیچ وجه پاسخی برای خون شهدای فاجعه منا و مسجدالحرام وجود ندارد ضمن اینکه هر گاه سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اصلی این بخش تلاش کرده که حرفی از احقاق حقوق شهدای منا بزند درخواست این خانواده‌ها را در حد دریافت دیه پایین آورده است در حالی که بحث اصلی ما دیه نیست چرا که دختر سه ساله من پس از نوجوانی از من سؤال خواهد کرد که خون پدر من چه شده است و مقصر اصلی شهید شدن پدرم چه کسی است و در جهت خونخواهی او چه کارهایی صورت گرفته است. در حالی که این علامت سؤال توسط خانواده‌های شهدای منا و مسجدالحرام هر روز در حال بزرگ شدن است. 

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد به مخالفت‌های صورت گرفته به تجمع خانواده‌های شهدای فاجعه منا و مسجدالحرام مقابل سازمان حج و زیارت برای فراموشی این فاجعه بزرگ است، گفت: خانواده‌های این شهدای فاجعه منا به عنوان ولی دم آنها به هیچ وجه نمی‌توانند این فاجعه بزرگ را فراموش کنند و اگر مسئولین قصد چنین کاری دارند باید در پیشگاه خداوند پاسخگو باشند و حتی اگر ۲۰۰ سال هم از این فاجعه بگذرد باید در قبال این فاجعه بزرگ مسئولان و متولیان امر پاسخگو باشند.

خانم علیزاده فرزند شهید فاجعه منا در گفت‌‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه به نظر می‌رسد که دیگر هیچ اسمی از شهدای منا وجود ندارد و سازمان حج و زیارت پس از دو سال در این خصوص پاسخگو نیست،‌ گفت: خانواده‌های شهدای منا به هیچ وجه از این موضوع کوتاه نیامده و قرار نیست از خون شهدای فاجعه منا و مسجدالحرام بگذرند. 

همچنین در ادامه  این تجمع گودرزی یکی دیگر از خانواده‌های شهدای فاجعه منا در گفت‌‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه پدر ۵۰ ساله‌اش در فاجعه منا شهید شده از مسئولان سازمان حج و زیارت خواستار توضیحاتی جهت اقناع خود شد.

وی با بیان اینکه جنازه پدرش بعد از ۱۲۶ روز به کشور بازگشت و رفتار مسئولان سازمان حج و زیارت و حراست این سازمان در برخورد با خبرنگاران و دوربین‌های خبری به هیچ وجه زیبنده شأن خانواده‌های شهدای فاجعه منا نیست، گفت: برخی از خانواده‌های فاجعه منا از سوی مسئولان تهدید شده‌اند اما رفتار زشت مسئولان سازمان حج و زیارت و حراست این سازمان در قبال اصحاب رسانه و برخورد فیزیکی با آنها و شکستن دوربین‌های خبری بسیار زشت است و باید به ما توضیح دهند که چرا این شهدا بدون حضور خانواده‌هایشان دفع شده‌اند. 

گودرزی با بیان اینکه پس از ۲ سال نجابت به خرج دادن خانواده‌های شهدای فاجعه منا و مسجدالحرام امروز اولین تجمع برای احقاق حقوق این شهدا مقابل سازمان حج و زیارت صورت گرفت. گویا مسئولان سازمان حج و زیارت از اینکه پاسخگوی خانواده‌های شهدای فاجعه منا باشند ناراحت هستند. 

این فرزند شهید فاجعه منا در شهرستان بروجرد با تأکید بر اینکه متأسفانه مسئولان سازمان حج و زیارت پس از هر اظهارنظر یکی از خانواده‌های شهدای منا در مصاحبه با برخی از رسانه‌ها از دیه صحبت می‌کنند در حالی که ما دیه نمی‌خواهیم فقط مسئولان سازمان حج و زیارت و دیگر متولیان امر مانند وزارت خارجه باید به خانواده‌های شهدای فاجعه منا و مسجدالحرام توضیح دهند که در این دو سال در قبال احقاق خون این شهدا چه اقدامی انجام داده‌اند.

وی تصریح کرد: حج تمتع سال جاری به چه قیمتی آغاز شده و چه کسی سلامت حاجیان ایرانی را در حج سال جاری تضمین می‌کند ضمن اینکه در حج سال ۹۴ هم امنیت حجاج وجود داشت اما در پایان آن حج ۵۰۰ حاجی ایرانی شهید شدند و احتمال اینکه در سال جاری هم وضعیت امنیتی حج بغرنج باشد زیاد است ضمن اینکه سازمان حج و زیارت باید به افکار عمومی در خصوص امنیت حجاج ایرانی توضیح دهند در حالی که همواره وعده و وعید می‌دهند.