العربیه نوشت : ایرانی ها پس از توافق هسته ای تلاش کرده اند بوسیله برقراری کنفرانس های دوستانه، استفاده از خبرنگاران، دانشگاهیان و همچنین بلندگوهای عمومی در ایران و آمریکا، لباس تازه ای بر تن ایران بپوشانند و دیدگاه سیاستمداران و کشورهای غربی را نسبت به خود تغییر دهند.

تحلیل العربیه: اعراب در حال باختن بازی به ایران

 

 

شرق پرس: پایگاه سعودی العربیه (al arabiya) با انتشار یادداشتی تحت عنوان “آیا اعراب در حال باختن بازی به ایران هستند؟” نسبت به گسترش نفوذ ایران به سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس هشدار داده است.

 

 

در این یادداشت که به قلم «خلف احمد الحبتور» تاجر برجسته اماراتی نوشته شده، آمده است: «در حالی که ایران دست کم سه کشور عربی را تحت سلطه خود دارد و پس از توافق به میلیاردها دلار پول دست یافته است، هزینه های سنگینی را صرف گسترش نفوذ خود بر سیاستمدران آمریکایی و مسئولان تاثیر گذار می کند و رسانه ها نیز به بهبود دوستی میان مردم ایران و آمریکا کمک می کنند.

 

ایرانی ها پس از توافق هسته ای تلاش کرده اند بوسیله برقراری کنفرانس های دوستانه، استفاده از خبرنگاران، دانشگاهیان و همچنین بلندگوهای عمومی در ایران و آمریکا، لباس تازه ای بر تن ایران بپوشانند و دیدگاه سیاستمداران و کشورهای غربی را نسبت به خود تغییر دهند.

 

متاسفانه باید گفت ایرانی ها در تغییر نگاه سیاستمداران غربی به خود موفق بوده اند و توانسته اند با مهارت روی آن ها تاثیرگذاری کنند تا جنایات گذشته آن ها نسبت به آمریکا و متحدانشان[!] را فراموش کنند و ایران را به عنوان کشوری خیرخواه که مورد قضاوت های اشتباه قرار گرفته معرفی نمایند.»

 

در حالی که مقامات عربستان سعودی به صورت علنی دست دوستی به سوی رژیم صهیونیستی دراز کرده اند، این رسانه سعودی با تلاش برای زیر سئوال بردن حمایت ایران از مقاومت فلسطین می نویسد: «حتی یک لحظه هم تصور نکنید که اسرائیل هدف اصلی لابی ایران است! این سناریویی است که برای فریب دادن حامیان عربی فلسطین طراحی شده است. هدف اصلی ایران، عربستان سعودی و کشورهای خلیج [فارس] هستند که مانع عملی شدن جاه طلبی های سلطه طلبانه ایران اند.»

 

در انتهای این گزارش آمده است: «ما باید با این وضعیت تهدیدآمیز به صورت مستقیم برخورد کنیم و رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس باید فورا یک استراتژی تقابلی برای رویارویی با این موضوع طراحی نمایند. مقامات ایرانی و فرستادگان آن ها در خاک آمریکا در حال تخریب چهره اعراب و بازنویسی تاریخ به نفع ایران هستند و باید به آن ها پاسخ مناسب بدهیم.

 

اکنون که خاورمیانه دورانی حساس و خطرناک را پشت سر می گذارد، اعراب باید ابرقدرت ها را در کنار خود نگاه دارند؛ بویژه در زمان کنونی که لابی ایران در حال گسترش نفوذ خود است و ایران در حال بازسازی وجهه خود در فضای بین المللی و دستیابی به مشروعیت است. اگر نتوانیم این وظیفه خطیر را اکنون انجام دهیم، فرصت برای همیشه از دست خواهد رفت.»

 

 

 

 

 

 

 

جام