دیلی کالر بر این باور است که هرچه پیروزی های آمریکا افزایش پیدا کند، به همان میزان نفوذ ایران نیز افزایش پیدا می کند...

رسانه آمریکایی دیلی‌کالر : فعالیت های آمریکا در منطقه به نفع ایران است

 

پایگاه دیلی کالر (dailycaller) با انتشار یادداشتی به بررسی گسترش نفوذ ایران در منطقه غرب آسیا پرداخته و تاکید کرده در شرایط کنونی حتی پیروزی نیروهای تحت حمایت واشنگتن نیز به نفع تهران تمام می شود.

 

در ابتدای این نوشتار که زیر عنوان “ایران درحال استفاده از پیروزی های آمریکا دربرابر داعش است تا کنترل خاورمیانه را به دست گیرد” منتشر شده می خوانیم: ایران از تهاجمات کنونی علیه داعش بهره برداری می کند تا یکی از اولویت های اصلی خود را محقق سازد که همان کنترل خاورمیانه از مرزهای این کشور تا دریای مدیترانه است.

 

به نوشته این پایگاه آمریکایی، پیروزی های اخیر نیروهای تحت حمایت ایالات متحده در برابر داعش فرصتی را در اختیار ایران قرار داده تا دالانی زمینی را به سوی متحدان خود در سوریه و لبنان بگشاید.

 

دیلی کالر بر این باور است که هرچه پیروزی های آمریکا افزایش پیدا کند، به همان میزان نفوذ ایران نیز افزایش پیدا می کند.

 

بر اساس این گزارش، یک شرکت اطلاعات امنیتی در گزارش اخیر خود تاکید کرده: به نظر می رسد پیشروی های متحدان و نیروهای نیابتی تهران با هدف کمک به ایجاد دالان امن زمینی از ایران تا لبنان است که این امر ایران را قادر می سازد به صورتی بهتر از متحد اصلی منطقه ای خود یعنی حزب الله لبنان _همان گروهی که به نیروهای نیابتی ایران در سوریه کمک می کند_ حمایت کند.

 

این دالان زمینی دو هدف را تامین می کند: یکی اینکه به ایران اجازه می دهد بدون خطر شناسایی شدن توسط اسرائیل، تسلیحات و تدارکات مورد نظر را به حزب الله برساند و دیگر اینکه نفوذ سیاسی ایران را در سراسر خاورمیانه گسترش می دهد.

 

در ادامه این یادداشت، حمله آمریکا به عراق مورد انتقاد قرار گرفته و آمده است: تهاجم به عراق در سال ۲۰۰۳ فرصتی مهم را در اختیار ایران قرار داد. “صدام حسین” دیکتاتور سابق عراق، دشمنی قسم خورده برای ایران بود و با سرنگونی وی، جمهوری اسلامی توانست تلاش خود را برای ایجاد نفوذ در شیعیان عراق که اکثریت جمعیت این کشور را تشکیل می دهند آغاز کند.

 

براساس این گزارش، تهران پس از ایجاد داعش نیز اهداف خود را به پیش برد. تصمیم عراق مبنی بر ادغام نیروهای بسیج مردمی که تحت حمایت ایران قرار دارند با نیروهای امنیتی این کشور برای مقابله با گروه مخرب داعش، نفوذ ایران را به نیروهای مسلح رساند.

 

 فرمانده نیروهای بسیج مردمی عراق از حمایت های ایران قدردانی کرده و ایران نیز هیچ فرصتی برای اعزام “قاسم سلیمانی” فرمانده نیروهای سپاه قدس به عراق جهت کمک به بازپس گیری این کشور از داعش را از دست نداده است.

 

دیلی کالر در ادامه تلاش کرده پیروزی نیروهای مقاومت در منطقه را شعله ور شدن جنگ فرقه ای وانمود کند و آزادسازی موصل را نیز در همین راستا ارزیابی کرده است.

 

این رسانه آمریکایی در پایان می نویسد: با کمرنگ شدن نقش و حضور ایالات متحده در منطقه، توانایی واشنگتن برای جلوگیری از چنین وضعیتی به شدت محدود شده است.

 

گفتنی است نگرانی دیلی کالر از به نفع ایران تمام شدن تلاش های منطقه ای آمریکا در شرایطی است که فارن پالیسی، دیگر رسانه آمریکایی نیز طی تحلیلی از نتیجه معکوس دادن اقدامات اخیر عربستان خبر داده است.

 

فارن پالیسی (foreignpolicy) از اقدامات عربستان علیه قطر ابراز نگرانی  و سیاست های منطقه ای ریاض را غیرمنطقی و دارای نتیجه معکوس ارزیابی کرد.

 

فارن پالیسی در این باره می نویسد: عربستان سعودی درحال تضعیف خود و تقویت ایران است. اتخاذ مواضع تند علیه ایران از یک سو و محاصره کشور قطر از سوی دیگر در نهایت به ضرر عربستان تمام خواهد شد.

 

 

 

 

 

جام