در تحلیل این روزنامه آمریکایی از رحلت امام خمینی (ره) آمده است: وی برای مردم کشورش و بسیاری از رهبران و ملت‌های جهان مهم بود. زندگی وی نیز با حواشی زیادی مانند مبارزه با شاه ایران و همچنین تبعید و جنگ با عراق همراه بود...

گزارش روزنامه آمریکایی از رحلت امام(ره): روح الله خمینی، مردی که جهان را شوکه کرد

 

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز طی گزارشی با عنوان “روح الله خمینی، مردی که جهان را شوکه کرد” در آستانه سالروز رحلت بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی ایران نوشت:  زمانی که روح الله خمینی مؤسس انقلاب ایران در سال ۱۹۸۹ به خاک سپرده شد، مردم بسیاری در مراسم ترحیم وی شرکت کردند و همچنان بعد از گذشت چندین سال، روز درگذشت وی در ایران از سوی مردم گرامی داشته می‌شود.

 

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: میلیون‌ها نفر در زمان خاکسپاری وی در این مراسم شرکت کردند و مراسم با مشکلات بسیاری نیز همراه شد. وی برای مردم کشورش و بسیاری از رهبران و ملت‌های جهان مهم بود. زندگی وی نیز با حواشی زیادی مانند مبارزه با شاه ایران و همچنین تبعید و جنگ با عراق همراه بود.

 

این روزنامه افزود: زمانی که وی از تبعید به تهران بازگشت، مردی با عمامه سیاه، ریش سفید و چشمانی کاملا مشکی بود و مشخص بود که برنامه‌هایی جدی برای سرزمین کهن خود دارد. آیت الله خمینی مأموریت مقدس خود را درک کرده بود و بر این باور بود که باید ایران را از فسادهای غربی نجات دهد و کشور را به حکومت اسلامی تبدیل کند.

 

مقاله نویس روزنامه نیویورک تایمز در ادامه نوشت: در ایران او را به نام “امام خمینی” می‌شناسند و در جای‌جای کشور، مردم برایش تقدس زیادی قائل هستند. پیروان او بعد از فوتش بر این باور بودند که باید مقبره‌ای بزرگ برایش بسازند. اکنون ۲۷ سال بعد از فوت آیت الله خمینی، وی مقبره‌ای بسیار مجلل دارد که یکی از بزرگترین اماکن مذهبی به‌حساب می‌آید. هرساله مراسم باشکوهی در سالروز درگذشت وی در این حرم برگزار می‌شود.

 

 

 

 

 

 

جام