کامیون های حامل چوب و شن و ماسه که برای کارخانجات فعال در حاشیه نکا ارسال می شود, علت اصلی در تخریب جاده هزارجریب این شهرستان است...

تردد کامیون ها عامل تخریب جاده هزار جریب نکا

 

به گزارش شرق پرس(شرق مازندران) هزارجریب مازندران که ۶۰ روستای منطقه را تحت پوشش قرارمی دهد ازچندین سال قبل به دلیل عبورخودروهای سنگین حامل چوب ، شن و ماسه تخریب شده که تاکنون با وجود تلاش از سوی مسوولان محلی مورد بی اعتنایی دستگاه های مسوول قرارگرفته است.

 

درحالی با تخریب جاده نکاء هزارجریب تردد مردم و مسافران با دشواری انجام می شود که ۳ منطقه نمونه گردشگری روستایی شامل زروم ،فریمک و ارم از سوی بیناد مسکن انقلاب اسلامی با هزینه میلیاردی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی سازماندهی شد.

نامناسب بودن جاده نکاء- هزارجریب با وجود مساعد بودن منطقه،سرمایه گذاری در حوزه های کشاورزی؛ معدنی و حتی گردشگری را مسکوت گذاشته وبی میلی برای سرمایه گذاری باعث کوچیدن جوانان این منطقه به شهرها و سکونت در حواشی برخی مناطق شهری در مازندران شده است.

بنا بر گزارش غیر رسمی حداقل ۱۵هزار نفر در سال های اخیر به دلیل نامناسب بودن جاده دسترسی منطقه زیبای هزارجریب از این منطقه به شهرستان اطراف از جمله نکاء مرکز شهرستان کوچ کردند.

بخشدارهزارجریب شهرستان نکاء می گوید : بخش هزارجریب ۶۳ روستا دارد که جمعیت آن در سرشماری های گذشته بیش از ۳۰ هزار نفر برآورد شده بود.

محمد محمدیان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت که عدم سرمایه گذاری در منطقه که نامناسب بودن جاده عامل اصلی است؛ باعث شده تا جوانان منطقه برای اشتغال و درآمد به شهرها مهاجرت کنند و این روند مهاجرتی این روزها دامن میانسالان را نیز گرفت.

وی افزود : هم اکنون جمعیت این روستاها حدود ۱۵ هزار نفر است که حدود ۲۴ هزار هکتار اراضی مساعد برای کشاورزی و باغداری به خصوص کشت برنج و گندم وجود دارد.

وی اضافه کرد : همچنین این منطقه در سالیان گذشته واحدهای بزرگ دامداری و دامپروری سنتی داشته که با خرابی جاده دسترسی اکثر این فعالیت ها تقلیل و یا به تعطیل کشانده شد.

بخشدار هزارجریب اظهارداشت : با وجود پیگیری از دستگاه های مسوول برای مرمت جاده هزارجریب نکاء تاکنون هیچ اقدامی از سوی مسوولان انجام نشده است و نامه های مسوولان شهرستانی با بی اعتنایی مواجه شد.

محمدیان میانگین اعتبار مورد نیاز برای مرمت جاده هزارجریب را ۱۲۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود : با این میزان سرمایه گذاری حداقل برای یک دوره ۲ تا سه ساله شاهد شکوفایی اقتصادی منطقه و کاهش مهاجرت جوانان به شهرها خواهیم بود.

وی عبور کامیون های حامل چوب و معدن شن و ماسه و یخ زدگی را علت اصلی در تخریب جاده هزارجریب شهرستان نکاء می داند.

فرماندارشهرستان نکاء نیز تردد کامیون های حامل چوب و شن و ماسه را برای کارخانجات فعال در حاشیه شهرستان را علت اصلی در تخریب جاده هزارجریب می داند و معتقد است که باید مرمت این جاده به عنوان محور پرتردد روستایی مورد توجه قرار گیرد.

جعفر احمدی در گفت و گو با ایرنا گفت که اگرچه در سال های اخیر برای توسعه شهرستان نکاء اعتبار خوبی به ویژه در حوزه راهسازی اختصاص یافت، ولی مرمت جاده هزارجریب با داشتن ۶۰ روستا مورد بی توجهی قرار گرفته است.

وی اضافه کرد : مرمت این جاده به دلیل اعتبار پایین تملک و دارایی از توان شهرستان خارج است و باید وزارت راه و شهرسازی این جاده را با داشتن توانمندی اقتصادی و گردشگری از محل بودجه ملی مرمت کند.

نماینده عالی دولت در شهرستان نکاء گفت که تاکنون پیگیری های زیادی از سطح وزارتخانه برای تامین اعتبار مرمت جاده این منطقه انجام شده که با وجود قول مساعد هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است.

وی برخورداری از جاذبه گردشگری، اراضی مستعد کشاورزی و باغداری را از مزیت های منطقه هزارجریب شهرستان نکاء اعلام کرد و گفت که هم اکنون ۲ منطقه نمونه گردشگری روستایی زروم و فریمک بهسازی و نوسازی شده و با قابلیت های گردشگری می تواند مورد اقبال مسافران و گردشگران قرار گیرد.

وی وجود آبشارهای زیبا را از دیگر جاذبه های گردشگری هزارجریب شهرستان نکاء می داند که تاکنون به دلیل خرابی جاده دسترسی مورد توجه قرار نگرفته است.

مدیرراهداری اداره کل حمل و نقل جاده ای مازندران گفت که طرح مرمت و لکه گیری جاده هزارجریب به مسافت حدود ۱۲ کیلومتر در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

عباسعلی نجفی به ایرنا افزود : برای مرمت این جاده حداقل ۳۰ میلیارد ریال اعتبار موردنیاز است که باید از محل اعتبار عمرانی استانی تامین شود و با محدودیت اعتباری چند سال اخیر تامین آن در یک سال امکانپذیر نیست.

وی اضافه کرد : برای تسریع در جاده سازی این منطقه در حال رایزنی با راه و شهرسازی استان در تامین قیر رایگان اختصاصی به این وزارتخانه هستیم که در صورت تامین قیر مرمت این جاده تسریع می شود.

مازندران ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر جاده دارد که ۳ هزار و ۶۰۰ کیلومتر آن جاده اصلی و مابقی فرعی است و حدود ۴۰ درصد از جاده های روستایی حدود ۳ هزار روستای مازندران آسفالت شده و مابقی خاکی و یا شوسه است.

مازندران با وجود داشتن قابلیت های زیادی در حوزه اقتصادی و گردشگری به ویژه در مناطق روستایی میانگین آسفالت راه روستایی این خطه شمال کشور بیش از ۱۰ درصد کمتر از میانگین کشوری است.

 

 

 

 

 

 

ایرنا