کاهش بارش ها در سال های گذشته موجب برداشت های بی رویه از چاهها ،چشمه ها و سفره های زیر زمینی در شرق مازندران شد و تنها افزایش بارندگی در ارتفاعات می تواند آنرا جبران کند...

تشنگی شرق مازندران شدت می یابد

 

به گزارش شرق پرس (شرق مازندران) تحلیل بارندگی های هفت ماه سال زراعی جاری (از مهر پارسال تا پایان فروردین ماه سال جاری ) نشان می دهد که کاهش بارندگی ،عطش زمین در شهرهای مرکزی و شرق مازندران را نسبت به دوره بلندمدت و مدت مشابه سال قبل ،تشدید کرده است.

 

تشدید عطش زمین های شرق مازندران

 

 براساس اعلام اداره کل هواشناسی ،متوسط بارش هفت ماه سال زراعی ۹۵-۹۶در استان حدود ۴۴۷میلی متر بوده که نسبت به دوره بلند مدت حدود ۱۲درصد و نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته حدود ۲۴درصد کاهش نشان می دهد.

بنابر این گزارش در این مدت تنها در سه ایستگاه نوشهر، سیابیشه و آمل به ترتیب حدود ۱۰، ۲ و یک درصد نسبت به دوره بلند مدت افزایش بارش اتفاق افتاد و بیشترین کاهش هم به ترتیب دشت ناز ۳۴، گلوگاه ۳۲ ،بندر امیر آباد ۲۸، کیاسر ۲۷ قراخیل قائمشهر ۱۶ و ساری ۱۳درصد بوده است.

کاهش ۲۳درصدی متوسط حجم روان آب هفت رودخانه دائمی و مهم مازندران

 
بر اساس اعلام دفتر مطالعات شرکت آب منطقه ای مازندران حجم آبدهی هفت رودخانه مهم استان از جمله نکا رود، تلار ،چالوس ، چشمه کیله ، هراز ، بابلرود، و تجن یکهزارو ۱۸۰ میلیون متر مکعب بوده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳درصد و در مقایسه با دوره شاخص درازمدت ،۳۴درصد کاهش نشان می دهد.

همچنین وضعیت تغییرات حجم آبخوان آب زیرزمینی فروردین ماه امسال در مقایسه با ماه اسفند گذشته حدود ۶ میلیون متر مکعب کاهش و در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته ۳۸ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

کاهش بارندگی و تغییر الگوی بارش، کم شدن دبی آب رودخانه ها، پایین رفتن ایستایی آبهای زیرزمینی و پیشروی آب شور به آب شیرین در سواحل نشانه های پیشروی خشکسالی در استان مازندران است.

خشکسالی سال های گذشته موجب برداشت های بی رویه از چاهها ،چشمه ها و سفره های زیر زمینی در زمین های شرق مازندران شده است و تنها افزایش میزان بارندگی در ارتفاعات و مناطق کوهستانی می تواند جان دوباره ای به آنها بدهد.

 به دلیل نوع محصولات کشاورزی استان (برنج ، گندم دیم، سیفی جات و باغات) ضریب حساسیت استان مازندران به خشکسالی بسیار بالاست، بدین معنا که بر خلاف استان های دیگر، خشکسالی خفیف تهدید بزرگی برای کشاورزی و اقتصاد مرتبط با آن در استان مازندران خواهد بود.

 

 

 

 

ایرنا