هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی, پیشنهاد تغییر نام «بندر امیرآباد» به «بندر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی»را مطرح و به تصویب رساند.

 

 

به گزارش شرق پرس( شرق مازندران) سازمان بنادر پیشنهاد تغییر نام بندرامیرآباد به بندر آیت الله هاشمی رفسنجانی را به تصویب رساند.

 سازمان بنادر اعلام کرد در راستای پاسداشت مقام شامخ و نقش ارزنده‌ای که مرحوم حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دوران سازندگی ایفا کردند و تأثیر سیاست‌ها، تصمیمات و حضور فعال آن مرحوم در راه‌اندازی و توسعه کریدور شمال- جنوب و بندر استراتژیک و حیاتی امیرآباد به­‌عنوان هاب بنادر شمالی، و همچنین نقش مؤثر این بندر در ارتباطات بین‌المللی و کشورهای CIS، هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی در جلسه شماره ۱۸۶۴، پیشنهاد تغییر نام «بندر امیرآباد» به «بندر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی»را مطرح و به تصویب رساند.

بندر امیرآباد با وسعت یک هزار و ۶۰ هکتار و ظرفیت تخلیه و بارگیری ۷/۶میلیون تن کالا در سال، در استان مازندران و در مسیر کریدور بین­المللی ترانزیتی شمال– جنوب واقع شده و در زمینه حمل و نقل، تجارت و ترانزیت کالا به کشورهای همسایه، به­‌عنوان مهم­ترین بندر شمالی کشور، از موقعیت و پتانسیل منحصربه­ فردی برخوردار است.

این کریدور، علاوه بر برقراری ارتباط تجاری و ترانزیتی کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه، با کشورهای اروپایی و در قلمرو ایران، ازطریق بندر امیرآباد به خلیج فارس در جنوبی‌ترین منطقه کشور مرتبط بوده و تا کشورهای حوزه اقیانوس هند امتداد می­‌یابد. براساس گزارش­‌های آنکتاد، این کریدور درمقایسه با مسیرعبور از کانال سوئز، ازنظر مسافت وزمان تا ۴۰درصد کوتاه­‌تر و از نظر هزینه تا۳۰درصد ارزان­تر است.

این بندر استراتژیک به خطوط ریلی سراسری کشور نیز متصل بوده و به­‌زودی قادر خواهد بود با استفاده از اسکله رو رو ریلی، حمل و نقل چندوجهی از جمله؛ بارگیری مستقیم واگن­های باری را از طریق کشتی، به انجام برساند.

شایان ذکر است، این بندر در سال ۱۳۹۴، با جذب سهم ۴۴درصدی از عملیات تخلیه و بارگیری در بین بنادر شمالی کشور، رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.همچنین با عملکرد ۶۰درصدی از حجم تخلیه غلات و ۸۶درصدی ازحجم صادرات در شمال کشور، جایگاه خود را به‌­عنوان مهم­‌ترین بندر شمالی کشور تثبیت کرده است.

هم­زمانی این پیشنهاد با سی و هشتمین سالگرد غرورآفرین دهه فرخنده فجرانقلاب اسلامی که حضرت آیت‌­الله هاشمی رفسنجانی در شکل­‌گیری، تثبیت و تداوم آن تأثیری بلامنازع داشتند و نقش ارزنده ایشان در دستور ساخت و تبدیل بندر امیرآباد به­‌عنوان یکی از رگ­های حیاتی و مهم اقتصاد کشور، ارزش و اهمیت این حرکت قدرشناسانه را چندین برابر کرده و پاسخی مناسب به ندای لبیک تشییع کنندگان میلیونی یار دیرینه امام راحل و رهبری معظم انقلاب به­‌شمار می­‌آید.

به گزارش ایسنا، این مصوبه برای اجرا و طی مراحل قانونی، به مراجع ذی­ربط پیشنهاد شده است.