شیمشک گفت:‌ واقعیات در میادین درگیری در سوریه به شکلی ریشه‌ای تغییر کرده و به همین دلیل ترکیه نمی‌تواند به اصرار خود بر حل بحران سوریه بدون اسد ادامه دهد چراکه این امری واقع‌بینانه نیست.

معاون نخست وزیر ترکیه تاکید کرد، آنکارا حل بحران سوریه بدون بشار اسد، رئیس جمهور این کشور را در شرایط کنونی کاری غیر واقع‌بینانه می‌داند.

 ایسنا به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم نوشت: محمد شیمشک، معاون نخست وزیر ترکیه امروز (جمعه) در حاشیه حضورش در اجلاس داووس اظهار داشت: درباره موضعگیری آنکارا درباره بحران سوریه باید بگویم که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه مسئول مستقیم مشکلات مردم سوریه است اما ما باید مصلحت‌اندیش باشیم و بر اساس واقعیات موجود گام برداریم.

شیمشک افزود:‌ واقعیات در میادین درگیری در سوریه به شکلی ریشه‌ای تغییر کرده و به همین دلیل ترکیه نمی‌تواند به اصرار خود بر حل بحران سوریه بدون اسد ادامه دهد چراکه این امری واقع‌بینانه نیست.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز در گفتگو با روزنامه واشنگتن پست گفت: هدف از مذاکرات سوریه در آستانه که دوشنبه آغاز می‌شود در درجه اول تثبیت آتش‌بس در سوریه و مشارکت در آغاز گفتگویی مستقیم میان طرف‌های سوری در ژنو است.

خبرگزاری نووستی روسیه نیز به نقل از نومان کورتولموش، معاون نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد:‌ دیگر نمی‌توانیم بر حل بحران سوریه بدون بشار اسد (رئیس جمهور سوریه) اصرار ورزیم.