طرح کارورزی بیشتر به نفع کارفرمایان بوده و هدف آن، سرگرم کردن تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به امور کارورزی است تا درنهایت این افراد در جمعیت شاغل کشور محاسبه شوند.

تقابل طرح کارورزی با معیشت کارگران

 

شرق پرس: آنطور که وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی گفته از امروز طرح کارورزی اجرایی خواهد شد که براساس ان فارغ التحصیلان به واحدهای تولیدی معرفی خواهند شد و ماهانه ۳۱۰ هزار تومان نیز حقوق خواهند گرفت!

 

در نهایت نیز اگر کارفرما از عملکرد فارغ التحصیل مذکور راضی باشد میتواند اقدام به استخدام وی کند که البته تشیوق دولت برای کارفرما پرداخت نکردن دو سال حق کارفرما به بیمه است.

 

این طرح هنوز هم مخالفان خود را دارد اما با اینحال مسوولان وزارت کار به شدت معتقد به نتیجه مثبت آن در کاهش ۶میلیون بیکار کشور است.با اینحال دولت در قالب طرح کارورزی پیش بینی کرده تا سالانه ۱۵۰ هزار فارغ التحصیل جویای کار شاغل شوند.

 

براساس این گزارش، طبق این طرح، کارفرمایان مختار خواهند بود که هیچ حقوق یا دستمزدی را بابت شش ماه دوره کارورزی به افراد پرداخت نکنند و در آینده در صورت جذب آنان، از معافیت بیمه‌ای برخوردار خواهند شد.

 

همانطور که مشهود است، این طرح بیشتر به نفع کارفرمایان بوده و هدف آن، سرگرم کردن تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به امور کارورزی است تا درنهایت این افراد در جمعیت شاغل کشور محاسبه شوند.

 

طبق آمارهای موجود، هر دو ساعت کار در هفته برای مرکز آمار ایران، شغل به حساب آمده و دولت به جای ایجاد اشتغال پایدار برای تمام اقشار، تنها به دنبال آمارسازی و جابجایی نیروی کار خواهد بود.

 

یکی دیگر از ایرادات مهم طرح کارورزی دولت، عدم توجه به قانون کار و حقوق بنیادین کارگران است، به طوری که با وجود انجام کار در بنگاه‌ها تحت عناوین مختلف همچون کارورزی، رابطه کارگری و کارفرمایی برقرار نبوده و حق بیمه‌ای در این مدت به این کارورزان تعلق نخواهد گرفت.

 

از سویی دیگر، بنگاه‌هایی که این افراد را جذب کنند، از معافیت‌های مختلف بهره‌مند خواهند شد که یکی از این تسهیلات، معافیت پرداخت حق بیمه سهم کارفرما در بیمه تأمین اجتماعی است، اما نکته قابل توجه در جریان اجرای این طرح، انتقادات فراوان کارشناسان و تشکل‌های کارگری است که به دلیل عدم وجود سازوکارهای مناسب، امکان سوءاستفاده کارفرمایان از این فارغ‌التحصیلان را فراهم خواهد کرد.

 

به عبارت دیگر، اگر کارفرمایی با نیروهای سابق خود مشغول فعالیت باشد، با جذب نیروهای کار جدید اقدام به تعدیل نیرو کرده و نوعی جابجایی در بازار کار ایران به وجود خواهد آمد و درنهایت، تنها اتلاف منابع دولتی را در این جریان شاهد خواهیم بود.

 

همچنین طرح کارورزی دولت بدون درنظر گرفتن سایر بیکاران، تنها فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را مدنظر قرار داده و برای این قشر عمده تدبیری اندیشیده نشده است.

 

این در حالی است که به گفته علی ربیعی در قالب اجرای این طرح، فارغ التحصیلان دانشگاهی به واحدها و بنگاه‌های اقتصادی برای اشتغال معرفی می‌شوند.

 

براساس اظهارات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فارغ التحصیلانی که در سامانه کارورزی ثبت نام کرده باشند بر اساس اولویت در صورت احراز صلاحیت، برای اشتغال به کارفرمایان و واحدهای تولیدی معرفی می شوند که تاکنون ۲۰۰ هزار نفر در سامانه کارورزی ثبت نام کرده‌اند.

 

به اذعان او، بر اساس این طرح به کارورزان در دروه مدت کارورزی یک سوم حداقل حقوق معادل حدود ۳۱۰ هزار تومان از طرف دولت در ماه به عنوان دستمزد پرداخت خواهد شد.

 

بر اساس طرح کارورزی در صورت جذب افراد توسط صاحبان مشاغل، کارفرمایان تا دو سال از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما معاف خواهند بود.

 

با وجود تمام انتقادها و نگرانی جامعه کارگری ربیعی همچنان معتقد به اجرای این طرح است قراراست این طرح کلید بخورد که قطعا سرنوشت آن بتواند آینده فارغ التحصیلان بیکار کشور را رقم زند اما در عین حال این نگرانی به قوت خود باقی است که کارگران در کجای این طرح دولت برای اشتغالزایی قرار گرفته اند؟ و اساسا دولت برنامه ای برای تقویت کار در جامعه کارگری دارد؟ مساله ای که این روزها کارشناسان به شدت نسبت به آن ابراز نگرانی میکنند و معتقدند اجرای طرح کاروری چاره ای جزء تعدیل کارگران در محیط های کاری برای کارفرمایان نمیگذارد! استفاده از نیروی تحصیلکرده آنهم با شش ماه خدمات رایگان وسوسه ای جدی برای کارفرمایان تلقی میشود که هرکسی تاب تحمل در مقابل ان را نخواهد داشت!

 

 

 

 

 

 

پارسینه