بر خلاف تصور دولت اوباما توافق هسته ای با ایران، منجر به از میان رفتن خواست و اشتیاق عربستان سعودی برای دسترسی به قابلیت های نظامی هسته ای و حتی ساخت بمب اتمی نشد...

تلاش عربستان برای رسیدن به بمب اتمی و مقابله با ایران!

 

بنا به گزارش مؤسسه علوم و امنیت بین المللی واشنگتن، عربستان سعودی فعالانه به دنبال دستیابی به سلاح های اتمی و کشتار جمعی است تا بتواند به این طریق، به رقابت با ایران ـ که اکنون توانسته است برنامه هسته ای خود را به شکل مستقل پیش برد ـ بپردازد و ایران را به لحاظ نظامی مهار کند.
 

  عربستان در مراحل اولیه توسعه یک برنامه هسته ای است و از این پس نیز قرار است به شکل فعالانه تری در جستجوی یک سلاح اتمی باشد. این مؤسسه تحقیقاتی، وظیفه تمرکز بر رصد فعالیت های مختلف در سراسر جهان پیرامون موضوع اشاعه تسلیحات اتمی را بر عهده دارد.

 

در این گزارش بیان شده است، بر خلاف تصور دولت اوباما توافق هسته ای با ایران، منجر به کاهش تنش در خاورمیانه نشده و همچنین این توافق منجر به از میان رفتن خواست و اشتیاق عربستان سعودی برای دسترسی به قابلیت های نظامی هسته ای و حتی ساخت بمب هسته ای نشده، بلکه به شکلی معکوس، منجر به آن شده است که فشارها از روی عربستان سعودی برای رقابت اتمی با ایران در کوتاه مدت برداشته شود و تلاش این کشور را در راستای رسیدن به بمب اتمی افزایش دهد.
 
عربستان سعودی پیش از این اعلام کرده بود، در نظر دارد در سال جاری میلادی، ۱۶ رآکتور هسته ای راه اندازی کند.

این گزارش اشاره کرده است: تردید اندکی وجود دارد که از این پس عربستان سعودی در راه دستیابی به قابلیت های نظامی و تسلیحاتی اتمی، فعالانه تر اقدام خواهد کرد که این امر بیش از هر چیز، ناشی از نگرانی های این کشور از برداشته شدن محدودیت های مربوط به برنامه هسته ای ایران بعد از ده سال طبق توافق هسته ای و یا حتی زودتر در صورت بر هم خوردن این توافق است. در این راستا، عربستان سعودی دستیابی به تسلیحات اتمی را برای خود به مانند یک مصونیت نگاه می کند.

این در حالی است که یکی از مقامات دولتی اتحادیه اروپا نیز به مؤسسه علوم و امنیت بین الملل بیان و تأکید کرده است که عربستان سعودی از اوایل سال ۲۰۱۴ به دنبال متخصصان علوم و مهندسی بوده تا نیازهای خود برای به دست گرفتن همه جنبه های راه اندازی چرخه سوخت اتمی را برطرف سازد.

بنا بر گزارش مؤسسه، قرار است این تحقیقات ـ که هدف نظامی را دنبال می کند ـ در ماسک و پوشش یک برنامه اتمی غیر نظامی و صلح آمیز دنبال و به گونه ای طراحی شود که هیچ نشانی از تمایل عربستان برای رسیدن به سلاح هسته ای را در بر نداشته باشد.

این گزارش به صراحت بیان کرده است: در زمان کنونی و با توجه به وضعیت فعلی توسعه برنامه هسته ای عربستان، این کشور نیاز به چندین سال زمان برای تأمین زیرساخت های هسته ای لازم در راستای رسیدن به سلاح اتمی دارد؛ اما همه نشانه های فعلی و موجود، حاکی از آن است که هدف اصلی عربستان رسیدن به سلاح اتمی است.

با توجه به منابع در دسترس این مؤسسه، هم اکنون عربستان تمرکز خود را بر تأمین زیرساخت های لازم برای برنامه غیر نظامی هسته ای خود گذاشته است. این برنامه شامل به دست آوردن تأسیسات لازم هسته ای و همکاری با کشورهایی مانند روسیه، چین و کره جنوبی برای تبادل تکنولوژی هسته ای است.

همچنین بر اساس این گزارش، عربستان سعودی در حال حاضر مشغول تدوین تحقیقاتی در زمینه توانایی های غیر نظامی هسته ای و ایجاد ساز و کارهای چند لایه و مبتنی بر مهندسان و متخصصان هسته ای در این خصوص است. در این راستا، عربستان به شدت متعهد به واردات رآکتورهای هسته ای و توافق های همکاری هسته ای با کشورهای متعدد است.

گزارش مؤسسه علوم و امنیت بین الملل بیان می کند: در حالی که به ظاهر تلاش های عربستان بر برنامه صلح آمیز هسته ای متمرکز است، عربستان در مسیر ساخت و ایجاد یک شاخه فرعی داخلی از این برنامه است که به واسطه آن، قادر به دسترسی به توانایی های لازم در راستای ساخت سلاح هسته ای است؛ هر چند برای مدت زمانی مشخص، این تلاش ها ظاهرا تحت نظارت و بازرسی های بین المللی است.

 
 
 
 
 
 
 
تابناک