رئیس جمهور امریکا طی یک تماس ویدئویی محرمانه که نوع خود کم سابقه بود با جان کری و اعضای هیئت مذاکره‌کننده آمریکا در وین آخرین رایزنی ها را درباره آنچه "یک توافق خوب" نامید را ارائه کرد.

 

 

 
 
به گزارش شرق پرس باراک اوباما  از طریق بویدئو کنفرانس محرمانه در جریان آخرین تحولات مذاکرات هسته ای قرار گرفت و سعی کرد توصیه های لازم را به تیم مذاکره کننده آمریکایی بنماید.
 
 
 
 
کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای کوتاه بدون آنکه به جزئیات این “ویدئو کنفرانس محرمانه” اشاره‌ای کند، اعلام کرد: «رئیس‌جمهور پیشرفت مذاکرات را تا به این لحظه بررسی کرده و راهنمایی‌هایی را در مورد تلاش‌های مستمر ما برای رسیدن به توافقی خوب میان گروه ۱+۵ و ایران که منطبق بر خواسته‌های‌مان باشد ارائه داد.»
 
 
 
در این بیانیه‌ چندخطی همچنین ذکر شده است که در جریان این ویدئو کنفرانس اعضای تیم مشاوران امنیتی رئیس‌جمهور نیز حضور داشته‌اند.
 
 
 
فرارو نوشت: از سوی دیگر باراک اوباما بامداد چهارشنبه در دیدار با سناتورهای دموکرات این کشور در کاخ سفید نیز به آنها اطمینان داد بر سر آنچه “توافق خوب” عنوان کرد تا هر زمان که باشد خواهد ایستاد. رئیس جمهور آمریکا در این دیدار تاکید کرد با توافقی که به‌نظرش ضعیف یا غیرقابل اجرا باشد، موافقت نخواهد کرد.
 
 
 
obama-mozakerat57
 
 
خبرگزاری اسوشیتدپرس ضمن اعلام این خبر گزارش داد سناتورهای حاضر در این جلسه هیچ مخالفتی با اظهارات رییس جمهور این کشور و همچنین تمدید زمان مذاکرات هسته ای با ایران نداشته اند.
 
 
 
از سوی دیگر یک سناتور «دیک دِربین» از ایالت ایلینوی آمریکا و از متحدان نزدیک باراک اوباما که در این جلسه حضور داشته به اسوشیتدپرس گفته اوباما شانس دستیابی  به توافق را کمتر از ۵۰ درصد می داند.
 
 
این سناتور دموکرات به نقل از اوباما گفته در طول مذاکرات، خوش بینی او مدام کم و زیاد شده است اما اکنون شانس دستیابی به توافق را کمتر از پنجاه درصد می‌داند.
 
 
 
رئیس‌جمهور آمریکا همچنین از نمایندگان خواسته تا زمان نهایی شدن توافق اتمی از قضاوت و داوری خودداری کنند. اوباما به نمایندگان گفته، معلوم نیست که مذاکرات جاری در وین به طور قطعی به یک توافق اتمی منجر شود.
 
 
 
روند مذاکرات هسته‌ای با ایران موجب بروز اختلاف نظرهایی میان باراک اوباما و دیگر اعضای حزب دمکرات شده است. با این حال به گفته ناظران دیدار روز های قبل در کاخ سفید فرصتی مناسب برای تنظیم روابط میان رئیس‌جمهور آمریکا و دمکرات‌ها فراهم آورده است.
 
 
 
سناتور کریس مورفی از دیگر حاضران این نشست نیز در مورد جزئیات دیدار نمایندگان با باراک اوباما به آسوشیتدپرس گفته است: «او (باراک اوباما) می‌خواست کاملا روشن کند که برای رسیدن به توافق هیچ عجله‌ای ندارد و اگر قرار نباشد که توافقی خوب حاصل شود، او مذاکرات را قطع خواهد کرد و همچنین اینکه هنوز توافقی حاصل نشده و برای همین تمام گزارش‌هایی که در مورد جزئیات توافق منتشر شده‌اند، ناقص هستند.»
 
 
 
گفتنی است ایران و گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان در وین اتریش در حال مذاکره بر سر نگارش متن توافق جامع هسته ای هستند. دو طرف مهلت رسیدن به توافق را تا روز جمعه تمدید کرده اند. مهم ترین نکات اختلافی دو طرف را زمان بندی برداشته شدن تحریم ها و اقدامات ایران و برداشتن تحریم های نظامی علیه ایران عنوان می شود.
 
 
 
قرار است که دولت آمریکا پس از پایان مذاکرات هسته ای، متن توافق حاصل شده احتمالی را به سنا تحویل داده و نمایندگان کنگره ظرف مدت ۳۰ تا ۶۰ روز آن را بررسی کنند. وزیران خارجه سه کشور اروپایی عضو گروه ۱+۵ نیز قرار است روز پنج‌شنبه به وین باز گردند تا آخرین رایزنی ها بر سر توافق نهایی را انجام دهند.