باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا از رای کنگره که به توافق هسته ای با ایران تمجید کرد و گفت: اکنون باید توجه ما بر اجرا و راستی آزمایی این توافق معطوف شود. وی همچنین این رای را پیروزی برای دیپلماسی، امنیت ملی آمریکا و برای امنیت و ثبات جهان دانست.

 

 

شرق پرس: رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به رای سنا به توافق هسته ای و اهمیت آن در جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی گفت: این رای پیروزی برای دموکراسی و امنیت جهان است.
 
 
 اقلیت نمایندگان دموکراتی سنای آمریکا در مقابل تلاش جمهوری خواهان برای از بین بردن برجام یا توافق هسته ای با ایران ایستادند و از سیاست های خارجی باراک اوباما حمایت کردند. همانطور که پیش از این نیز انتظار می رفت، سناتورهای جمهوریخواه باید برای مخالفت با توافق هسته ای ۶۰ رای کسب می کردند که دو رای کم آوردند.
 
 
باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا از رای کنگره که به توافق هسته ای با ایران تمجید کرد و گفت این توافق گامی تاریخی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی بود. وی در پیامی توئیتری با بیان این مطلب نوشت: اکنون باید توجه ما بر اجرا و راستی آزمایی این توافق معطوف شود. وی همچنین این رای را پیروزی برای دیپلماسی، امنیت ملی آمریکا و برای امنیت و ثبات جهان دانست.
 
 
در این رابطه «هری رید» رهبر نمایندگان دموکرات در مجلس سنای آمریکا گفت: نمایندگان سنا با رای خود، توافق هسته ای را به یک توافق تاریخی برای جلوگیری ایران از دستیابی به سلاح هسته ای بدل کردند. بر این اساس نتیجه جلسه نمایندگان بر این قرار شد که برنامه هسته ای ایران طبق توافق هسته ای به صورت محدود ادامه داشته باشد و تمام تحریم های اقتصادی برداشته شود.
 
 
همچنین «جان بینر» رئیس مجلس نمایندگان مخالفت خود را با طرح برجام اعلام کرد و گفت: این طرح هنوز نیاز به بررسی های بیشتر دارد و در اصل ما در شروع کار هستیم. وی افزود: نمایندگان جمهوریخواه از تمام ابزارهای خود برای مخالفت با این توافق استفاده خواهند کرد.
 
 
 
پیش از این کنگره آمریکا مهلتی ۶۰ روزه برای بررسی قانونی طرح توافق تعیین کرده بود که در تاریخ ۱۷ سپتامبر به پایان می رسد. از سوی دیگر «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید در واکنش به رای سناتورها گفت: این خبر خوبی در عرصه روابط بین الملل محسوب می شود که می توان با این توافق یک گام به جلو حرکت کرد.
 
 
 
جمهوریخواهان می گویند توافق هسته ای به صراحت درباره بازرسی های بین المللی از تاسیسات هسته ای و حمایت ایران از گروههای مقاومت حرفی به میان نیاورده است. در همین راستا سناتور «میچ مک کانل» رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا گفت سنای آمریکا روز سه شنبه یک رای گیری دیگر درباره قطعنامه عدم تایید موافقتنامه هسته ای ایران برگزار خواهد کرد.
 
 
به گزارش مهر, پس از آنکه دموکرات ها موفق شدند مانع از پیشبرد قطعنامه عدم تایید موافقتنامه هسته ای ایران در سنا شوند مک کانل اعلام کرد سنا پیش از ضرب الاجل پایانی ۱۷ سپتامبر این قطعنامه را بار دیگر بررسی می کند، اقدامی که هری رید رهبر اقلیت سنا آن را «اتلاف وقت» نامید و تاکید کرد این اقدام همان نتیجه ای را درپی خواهد داشت که در رای گیری روز پنجشنبه به دست آمد.