عراقچی در بخش خبری اخبار نیمروزی گفت: بازگشت‌پذیری تحریم‌ها که این روزها بسیار برجسته شده، برای هر دو طرف وجود دارد و هر کس در قعطنامه اگر به تعهدات خود عمل نکند و نقضی پیش بیاید، بازگشت‌پذیری تحریم‌ها در یک پروسه 60 روزه و در یک مسیر مشخص پیش بینی شده است

توضیحات عراقچی درباره بازگشت پذیری تحریم ها در اخبار نیمروزی

 

 

 

 

به گزارش شرق پرس سید عباس عراقچی در اخبار نیمروزی اظهار داشت:  عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان در گفت‌وگو با اخبار نیم‌روزی درباره مذاکرات هسته‌ای عنوان داشت: قطعنامه‌ای که امروز تصویب می‌شود، در تاریخ شورای امنیت بی‌سابقه است که مشتمل بر ۱۲ بند مقدماتی، ۳۰ بند اجرایی که جمع‌بندی مذاکرات وین هم به آن ضمیمه شده است.
 
 
 
 
وی با اشاره به ویژگی‌های قطعنامه ادامه داد: برخلاف ۶ قطعنامه قبلی در این قطعنامه جمهوری اسلامی ایران ذیل فصل ۷ منشور ملل متحد نیست در صورتی که در ۶ قطعنامه قبلی ذیل فصل ۷ منشور ملل متحد بود.
 
 
 
عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان تأکید کرد: در قطعنامه جدید جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان در ذیل فصل ۷ منشور ملل متحد نیست و تنها در چند پاراگراف مشخص که موارد الزام‌آور آمده این موضوع ذکر شده است.
 
 
 
عراقچی با اشاره به دیگر ویژگی این قطعنامه ادامه داد: دیگر شورای امنیت، برنامه هسته‌ای ایران را به عنوان یک تهدید نمی‌شناسد و تحریم‌ها در قالب یک نقشه راه لغو خواهد شد و با یک قطعنامه مواجه خواهیم بود و دیگر در این پروسه شورای امنیت دخالتی نخواهد داشت، مگر در صورتی که نقض توافق رخ دهد.
 
 

عضو ارشد تیم مذاکره کننده گفت: برنامه جامع اقدام مشترک در این پروسه ضمیمه می‌شود و شورای امنیت برنامه غنی‌سازی جمهوری اسلامی ایران را تأیید می‌کند که این مصوبه نیز در تاریخ شورای امنیت بی‌سابقه است.

 

وی تصریح کرد: بر اساس این قطعنامه، همه ۶ قطعنامه قبلی یکجا لغو می‌شود و ما در این پروسه تعلیق و لغو نداریم و بر اساس تاریخ اثرگذاری جمع‌بندی مذاکرات وین مراحل قانونی اجرایی خواهد شد.

 

عراقچی عنوان داشت: این قطعنامه دیگر هیچ رژیم تحریمی را به رسمیت نمی‌شناسد و هر کدام از تحریم‌ها در یک دوره زمانی لغو خواهد شد و در بحث کالاهای دومنظوره که هم در صنعت نظامی و هم در صنعت هسته‌ای به کار می‌رود، در قطعنامه جدید کانالی برای آن پیش بینی شده است.

 

عضو ارشد تیم مذاکره کننده با اشاره به تحریم‌های تسلیحاتی و سازوکار آن در قطعنامه یادآور شد: در قطعنامه حاضر محدودیت تحریم‌های تسلیحاتی را به ۵ سال تبدیل می‌کند و اگر خریدی در این مسیر انجام شد، با شورای امنیت خواهد بود.

 

وی اظهار داشت: در آخرین قطعنامه‌ای که صادر شده بود، فعالیت موشکی ایران کاملاً ممنوع بود و ضمناً دست را برای توسل به زور ضد جمهوری اسلامی ایران باز گذشته بود که در این قطعنامه از جمهوری اسلامی ایران خواسته می‌شود که فعالیت موشکی برای حمل کلاهک هسته‌ای ممنوع است که ما چنین برنامه‌ای نداریم و ما برنامه موشکی خود را ادامه می‌دهیم و علیرغم این ویژگی یک مرزبندی در این موضوع وجود دارد و البته نقض قطعنامه شورای امنیت به معنی نقض جمع‌بندی مذاکرات نیست.

 

عراقچی گفت: امروز عصر بیانیه‌ای صادر می‌کنیم و یادآور خواهیم شد که ما همچنان محدودیت‌ها را به رسمیت نمی‌شناسیم و این موضوع غیرقانونی و غیرعادلانه است.

 

عضو ارشد تیم مذاکره کننده یادآور شد: بازگشت‌پذیری تحریم‌ها که این روزها بسیار برجسته شده، برای هر دو طرف وجود دارد و هر کس در قعطنامه اگر به تعهدات خود عمل نکند و نقضی پیش بیاید، بازگشت‌پذیری تحریم‌ها در یک پروسه ۶۰ روزه و در یک مسیر مشخص پیش بینی شده است که در آن ۳۰ روز قبل از ورود به شورای امنیت و ۳۰ روز در شورای امنیت بازگشت‌پذیری تحریم‌ها در صورت نقض هر یک از طرفین بررسی خواهد شد و این موضوع هم در مورد ایران و هم آمریکا و اروپا صادق است و یک روال مشخص شده و تعیین شده در این زمینه وجود خواهد داشت.
 
 
 
وی عنوان داشت: قطعاً حقوق داخلی کشورها بر حقوق بین‌الملل توفق دارد و در یک روال کاملاً مشخص جمع‌بندی مذاکرات به مدت ۹۰ روز بررسی می‌شود و در کشور ما نیز در سازوکار مشخص از طریق شورای عالی امنیت ملی و نهادهای ذی صلاح بررسی خواهد شد.
 
 
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران عراقچی در پایان درباره نحوه تصمیم‌گیری در کنگره درباره جمع‌بندی مذاکرات وین و قطعنامه خاطرنشان کرد: نمی‌توان درباره جمع‌بندی مذاکرات اصلاحاتی صورت بگیرد و کلیت آن یا باید تأیید یا رد شود که در آینده درباره آن مذاکره کنیم.