معاون دادستان با اشاره به ثبت نام یک داوطلب با 12 پرونده محکومیت گفت: تعدادی از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی دارای سابقه کیفری متعدد هستند.

 

 

 
شرق پرس:مرتضی بختیاری در گفت‌وگو با میزان تصریح کرد: بر اساس ماده ۴۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، دادستانی کل کشور به عنوان یکی از مراجع چهارگانه‌ای است که باید سوابق داوطلبان انتخاباتی را در سطح استان‌ها بررسی کند و گزارشی را هم به صورت مستند و دقیق در اختیار وزارت کشور قرار دهد.
 
 
 
وی ادامه داد: کسانی که فاقد سابقه هستند، در خود فرم پیش‌بینی شده و کسانی که دارای سابقه هستند صرف گفتن دارای سابقه مورد قبول وزارت کشور و هیئت‌های اجرایی وزارت کشور و هیئت‌های نظارتی شورای نگهبان نخواهد بود و حتما باید با ذکر دلیل باشد.
 
 
 
معاون سیاسی دادستان کل کشور در ارتباط با آخرین وضعیت این بررسی‌ها گفت: برخی داوطلبان سوابق مکرر محکومیت دارند؛ البته ما مسئول تأیید صلاحیت‌ها نیستیم و فقط درباره فهرست ارسالی از وزارت کشور یا شورای نگهبان اعلام نظر می‌کنیم که داوطلبان سوء سابقه دارند یا خیر و براساس قانون باید نتایج استعلام درباره داوطلبان سابقه‌دار را با ذکر دلیل ارائه کنیم.
 
 
 
وی تصریح کرد: در میان داوطلبان با کسانی مواجهیم که سابقه محکومیت قطعی دارند. برخی نیز پرونده‌هایشان در حال رسیدگی است یا کیفرخواست آن تنظیم شده است. البته درباره برخی از این داوطلبان هنوز حکمی در دادگاه یا دادگاه بدوی صادر نشده یا حکمی در دادگاه بدوی صادر شده است اما به علت اعتراض صورت‌گرفته در مرحله تجدیدنظر است.
 
 
 
معاون دادستان کل کشور گفت: بر این اساس برای این افراد از اصطلاح سابقه جریانی استفاده می‌کنیم و از نظر دادستانی، این افراد محکومیت قطعی ندارند اما تصمیم در این‌باره با هیئت‌های اجرایی است.
 
 
 
معاون سیاسی و امنیتی دادستان کل کشور تصریح کرد: بر اساس سقف زمانی که در قانون پیش‌بینی شده است، ظرف ۵ روز باید استعلامات هر لیستی که در اختیارمان قرار می‌گیرد را پاسخ دهیم و جواب‌ها باید به صورت مستند ارسال شود.
 
 
 
وی افزود: تاکنون پاسخ استعلام به اسامی سه فهرست را به وزارت کشور اعلام کرده‌ایم.
 
 
 
معاون دادستان کل کشور در ارتباط با اینکه چرا برخی با وجود داشتن سوابق کیفری نام نویسی کرده‌اند، گفت: اکنون برای ارائه هر نوع تحلیلی در این‌باره زود است اما ما هم به سرنخ‌هایی رسیده‌ایم و گزارش تحلیلی آن را به دادستان کل کشور خواهم داد.
 
 
 
وی نام‌نویسی در بخشی از انتخابات این دوره را غیر عادی دانست و افزود: با افرادی برخورد کرده‌ایم که اگرچه در اقلیتند اما چندین محکومیت دارند. به عنوان نمونه یک نفر با ۱۲ سابقه محکومیت نام‌نویسی کرده است و واقعا نمی‌دانم که فردی با این سوابق با چه انگیزه‌ای وارد گردونه انتخابات شده است.
 
 
 
بختیاری با اشاره به بهره‌مندی افراد از شرایط نام‌نویسی در انتخابات تاکید کرد: حتما پلیس بین‌الملل، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات از سوابق این افراد مطلعند و برخی از این افراد فقط وقت نیروهای وزارت کشور و فرمانداری‌ها را در ایام نام‌نویسی گرفته‌اند.
 
 
 
وی افزود: فکر نمی‌کنم در هیچ جای دنیا چنین دست و دل‌بازانه در انتخابات نام‌نویسی شود اما از این نظر که شوری برای نام‌نویسی ایجاد شد نقطه قوت محسوب می‌شود. البته بخش قابل توجهی از ثبت نام‌کنندگان نیز از نظر دادستانی سابقه سوئی ندارند.