با وجود تصادف‌ها و فضاسازی رسانه‌ای در مازندران و کشور، به نوعی می‌توان جاده گهرباران شهرستان میاندورود را آن‌هم از نوع خونین و مرگ‌بارش شهره خاص و عام دانست.

به گزارش شرق پرس به نقل از فارس این روزها کمتر کسی در مازندران را می‌شناسیم که شهرت جاده مرگ در شهرستان میاندورود را نشنیده باشد و یا هر هفته خبر تصادفات مرگ‌بار این جاده به گوشش نخورده باشد.

جاده گهرباران شهرستان میاندورود یکی از جاده‌های فرا استانی واقع در استان مازندران است که هر ماه و یا هر هفته با تصادف‌های متعدد جایی ثابت در صفحه حوادث رسانه‌های استان و کشور برای خود جا باز کرده است.

با وجود تصادف‌ها و فضاسازی رسانه‌ای در استان و کشور، به نوعی می‌توان جاده گهرباران شهرستان میاندورود را آن‌هم از نوع خونین و مرگ‌بارش شهره خاص و عام دانست.

آوازه جاده گهرباران از آنجایی بر سر زبان‌های مردم و شهروندان مازندرانی قرار گرفت که تابستان سال گذشته شاهد تصادفات متعدد و مرگ ۶ نفر در فاصله دو هفته‌ای بودیم.

جاده‌ای که در امتداد آن حدود ۳۰ روستا قرار دارد و جمعیت ثابت آن به بیش از ۴۰ هزار نفر می‌رسد شایسته داشتن چنین جاده کم عرضی نیست اما اگر در این وضعیت بخواهیم تردد تریلر و کامیون‌های شرکت‌های فرا استانی حاشیه دریای خزر را به آن اضافه کنیم شاهد فجایع انسانی در آن خواهیم بود.

 مدال لیاقت «مرگ» برای جاده گهرباران

جاده گهرباران شهرستان میاندورود طی سه سال اخیر حدود ۳۶ هموطن از شهرهای مختلف کشور را به کام مرگ کشاند که در این جا، جای دارد مدال افتخار «مرگ» را به محور گهرباران دهیم که با ظرفیت بالای تلفات لیاقت دریافت این مدال را دارد!

تلفات متعدد هموطنان‌مان در جاده گهرباران در چند سال اخیر و سانحه رانندگی که دو هفته گذشته در محور گهرباران صورت گرفت موجب شد تا صبر مردم شهرستان میاندورود لبریز شود و جوانان و روستانشینان این محور دست به انسداد جاده گهرباران زدند و رفت و آمد تریلرهای سنگین شرکت‌های فرا استانی را ممنوع کردند.

نکته تامل‌برانگیز در این مورد این است که با گذشت چند سال از اثبات خطرناک بودن این جاده و آمار بالای تصادفات ناشی از کم‌عرض بودن آن، جاده گهرباران به‌عنوان یک جاده فرعی معرفی و از دریافت ردیف بودجه‌ای محروم شد.

مسئولان وزارت راه پاسخگو باشند

باید از مسئولان وزارت راه و شهرسازی و مسئولان استانی پرسید با وجود ترانزیتی بودن و تلفات بیشمار در این محور چرا جاده گهرباران شهرستان میاندورود به‌عنوان یک جاده فرعی معرفی شد؟

با وجود اینکه این روزها جاده گهرباران به قربانگاه مردم تبدیل شده است، مسئولان راه و شهرسازی استان باید جوابگوی این همه سهل‌انگاری و مرگ هموطنانمان در جاده گهرباران باشند.

محمد لازری یکی از شهروندان میاندورودی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری با اشاره به اینکه تردد جاده گهرباران در چند سال اخیر بی‌شمار شده، افزود: تردید بی‌شمار تریلرهای نفتکش و کامیون‌ها منطقه را برای روستانشینان ناامن کرده است.

جولان تریلرها در جاده گهرباران

وی با بیان اینکه تریلرهای نفتکش نیروگاه شهید سلیمی نکا بدون رعایت باریک بودن جاده با سرعت بالایی در مسیر حرکت می‌کنند، افزود: روز گذشته با خودروی شخصی خود در حال عبور از عرض جاده بودم که تریلر نفتکش با سرعت بسیار بالا و بدون توجه به مقررات رانندگی از فاصله نزدیک خودرو بنده عبور کرد که در صورت برخورد مرگ بنده حتمی بود.

jade-goharbaran16

این شهروند میاندورودی با بیان اینکه جاده گهرباران به محل جولان تریلرهای شرکت‌های ملی حاشیه دریای خزر شده، ادامه داد: شرکت‌های حاشیه دریای خزر از یک جاده روستایی به صورت ملی بهره‌برداری می‌کنند اما حاضر نیستند به این محور خدمات ملی ارائه کنند.

لازری خواستار پیگیری هرچه زودتر پروژه تعریض جاده گهرباران از سوی مسئولان استانی شد و بیان کرد: کشاورزان بخش گهرباران شهرستان میاندورود برای تردد از این جاده امنیت جانی ندارند و هر روز مرگ را جلوی چشمان خود مشاهده می‌کنند.

تذکر نماینده ساری به وزیر راه

محمد دامادی در گفت‌وگو با فارس در شهرستان ساری روند پیشرفت پروژه تعریض جاده گهرباران را کند دانست و اظهار کرد: تذکرات زیادی به مسئولان وزارت راه و شهرسازی برای تلفات بی‌شمار جاده گهرباران داده شده است.

ضعف مسئولان راه استان در جذب اعتبارات

وی بیان کرد: یکی از اصلی‌ترین مشکلات این جاده این است که هیچ‌وقت در ردیف‌های اعتباری دیده نشده و این مسئله نشان دهنده ضعف مسئولان راه و شهرسازی مازندران در دوره‌های گذشته است که به ارث رسیده.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در سال گذشته با بازدیدهای صورت گرفته از محل اعتبارات سازمان بنادر ۳ میلیارد تومان برای جاده گهرباران جذب شد، تصریح کرد: با پیگیری‌های مستمر تعریض جاده گهرباران تا سه راهی ورکلا انجام شده است.

این مسئول با بیان اینکه مراحل نسب نیوجرسی‌های وسط جاده برای افزایش ایمنی در جاده گهرباران انجام شده، گفت: طول مسیر جاده گهرباران بیشتر از این مقدار است که مشکلات آن با ۳ یا ۵ میلیارد تومان برطرف شود.

دامادی با بیان اینکه با تلفات بی‌شمار در جاده گهرباران در نطق خودم در مجلس شورای اسلامی از وزیر راه و شهرسازی گلایه کردم و خواستار برسی هرچه زودتر پروژه تعریض جاده گهرباران شدم، اضافه کرد: وزیر راه پیگیر برطرف کردن مشکل جاده گهرباران است و دستور داد هرچه زودتر مشکل این جاده برطرف شود.

قول معاون وزیر راه برای تعریض جاده گهرباران

وی با اشاره به اینکه جلسه‌ای با حضور  محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، افزود: معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی قول انجام پروژه تعریض جاده گهرباران تا پایان مسیر را داد و فیلم و مستندات آن جلسه هم وجود دارد و بنده پیگیر آن هستم.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مقرر شد پیمانکار برای تعریض جاده گهرباران از چهار راه ورکلا تا پاسگاه گهرباران از سوی سازمان بنادر انتخاب و برای مراحل اجرایی به استان مازندران معرفی شود.

دامادی با اشاره به اینکه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی قول اجرای این پروژه را در چند هفته آینده داد، تصریح کرد: بنده پیگیر این ماجرا هستم و امیدوارم بعد ماه مبارک رمضان ابلاغیه آغاز پروژه تعریض جاده گهرباران به اداره کل راه و شهرسازی مازندران صادر شود.

اختصاص ۶ میلیارد تومان

وی از اختصاص ۶ میلیارد تومان اعتبار برای آغاز مجدد پروژه تعریض جاده گهرباران شهرستان میاندورود خبر داد و گفت: این مقدار اعتبار از سوی سازمان بنادر کشور به جاده گهرباران تخصیص داده می‌شود.

دامادی در پاسخ به سئوال فارس مبنی بر اینکه آیا زمین‌های ۳ هزار هکتاری سازمان بنیاد مستضعفان مانعی برای انجام این پروژه نمی‌شود، گفت: جلسه‌ای با رئیس بنیاد مستضعفان کشور برگزار و مقرر شد در اجرای این پروژه همکاری کنند و قول آن را از رئیس بنیاد مستضعفان گرفتم.

وی تاکید کرد: قطعا بنیاد مستضعفان در اجرای پروژه تعریض جاده گهرباران همکاری می‌کند.

جاده گهرباران که از بین زمین‌های ۳ هزار هکتاری دشت‌ناز وابسته به بنیاد مستضعفان می‌گذرد با متصل بودن به نیروگاه شهید سلیمی نکا، بندر امیر‌آباد، کارخانه نکاچوب، فرودگاه بین‌المللی دشت ناز، شرکت دامپروری مهدشت، حیاط وحش دشت ناز، پادگان آموزشی ولیعصر (عج)، اردوگاه تربتی امام خامنه‌ای، شرکت فولاد میاندرود، شرکت شیمیایی و ناحیه صنعتی میاندرود هر روز شاهد رفت و آمد بیش از ۳۰۰ دستگاه تریلر نفتکش و یدکش است که هر لحظه برای روستائیان حاضر در حاشیه این جاده خطراتی مرگبار به وجود می‌آورند.