حسین ملایی گفت: شهرستان‌های بهشهر، گلوگاه، ساری، نکا و کلاردشت پارسال بیشترین سطح زیرکشت گیاهان دارویی را دارند...

جایگاه مناسب شهرستانهای شرقی مازندران در برداشت " گیاهان دارویی"

 

به گزارش شرق پرس(شرق مازندران) حسین ملایی مجری طرح گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: ۸۰۰ گونه گیاه دارویی در مازندران شناسایی شد که اگر برای مسائل فروش و اقتصادی کردن آن چاره‌ای شود یقیناٌ می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد اشتغال شود و درآمد اقتصادی خوبی برای تولیدکنندگان به همراه داشته باشد.

 

وی افزود: مازندران استعداد خوبی در کشت و تولید گل گاوزبان، خارمریم، گل محمدی، به لیمو و انواع گونه‌های دارویی و معطر دارد.

 

مجری طرح گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت:  گل گاوزبان و گل محمدی بیشترین سطح زیرکشت گیاهان دارویی را در استان به خود اختصاص دادند.

 

حسین ملایی افزود: شهرستان‌های بهشهر، گلوگاه، ساری، نکا و کلاردشت پارسال بیشترین سطح زیرکشت گیاهان دارویی را دارند.

 

وی با بیان اینکه چهار واحد صنعتی تهیه و تولید عرقیات و عصاره و ماده اولیه دارو‌های گیاهی و ۱۰ واحد سنتی گلاب‌گیری در مازندران وجود دارد، گفت: به لیمو، خالواش، بادرنجبویه، گل همیشه بهار، نعنا فلفلی، موسیر، مارچوبه، رازیانه، شیرین بیان و کاسنی از جمله گیاهان دارویی هستند که در مناطق مختلف استان قابلیت کشت دارد.

 

دلاور حیدرپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: با توجه به ظرفیت‌هایی که در مازندران وجود دارد و عرصه‌های مناسبی که برای کشت گیاهان دارویی در استان وجود دارد می‌طلبد برای توسعه و گسترش گونه‌های گیاهان دارویی بیشتر به آن پرداخته شود.

 

وی افزود: امسال سیاست وزارت جهاد کشاورزی بر حمایت از صنایع تبدیلی به صورت عام و گیاهان دارویی به صورت خاص است که اگر متقاضی باشد کمک خواهد شد.

 

وی گفت: با توجه به معضل بیکاری که وجود دارد، و این روزها حمایت از کارآفرینی برای جوانان جویای کار می‌تواند مرهمی باشد و با توجه به اینکه ۹ هزار فارغ‌التحصیل کشاورزی بیکار در مازندران وجود دارد با توسعه و حمایت از تولید گیاهان دارویی می‌توان حداقل معضل بیکاری یک بخش از صنعت را در استان حل کرد.

 

 

 

 

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان