هم اکنون بعد از 10 سال حدود نیمی از این مبلغ یعنی حدود 500 هزار تومان از محل سود سهام پوشش داده شده و افراد باید 500 هزار تومان دیگر به دولت بپردازند تا تمام سهام را مالک شوند...

جزئیات حذف ۸ میلیون نفر از تخفیف ۵۰ درصدی سهام عدالت

 
سهام عدالت براساس قانون، باید به بیش از ۱۴ میلیون نفر از دهک‌های پایین درآمدی با تخفیف ۵۰ درصدی اختصاص داده می‌شد، اما این میزان طبق آخرین بررسی‌ انجام شده از مسئولان مربوطه به ۶ میلیون نفر کاهش پیدا کرده است.
 
به گزارش خراسان، فرایند واگذاری سهام عدالت به این شکل است که قیمت اسمی هر سهم یک میلیون تومانی، طی مدت ۱۰ سال، از محل سود آن سهم به دولت پرداخت شده و سپس آزاد می شود.
 
هم اکنون بعد از ۱۰ سال حدود نیمی از این مبلغ یعنی حدود ۵۰۰ هزار تومان از محل سود سهام پوشش داده شده و افراد باید ۵۰۰ هزار تومان دیگر به دولت بپردازند تا تمام سهام را مالک شوند. اما مصوب شده بود که برای دو دهک پایین درآمد جامعه، ۵۰ درصد قیمت اسمی یعنی ۵۰۰ هزار تومان بخشیده شود اما اخبار حکایت از عدم اعمال این تخفیف برای همه این افراد دارد.
 
در این باره محمدرضا جودکی، مدیرعامل سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان تهران در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه دولت باید برای تخصیص هبه رهبری برای سهام عدالت، مشمولان مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و رزمندگان فاقد شغل را شناسایی می‌کرد، اظهار کرد: طبق آخرین برآوردها در سال‌های ۸۵ تا ۸۷ بیش از ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از سهامداران عدالت مشمول هدیه ۵۰ درصدی رهبری می‌شدند . وی گفت: این افراد طبق قانون پس از ۱۰ سال بدون پرداخت ۵۰ درصد پول مالک سهام عدالت می‌شدند.جودکی با اشاره به اینکه دولت با گذشت ۱۰ سال اکنون ۸ میلیون نفر از این افراد مشمول را به بهانه‌های مختلف از جمله عدم دریافت مستمری از بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) حذف کرده است،‌ افزود: واقعیت ماجرا این است که باید ۱۰ سال پیش این افراد مشمول می‌شدند و حذف آن به بهانه عدم دریافت مستمری پس از ۱۰ سال تخلف از نص صریح قانون است.

 

 

 وی با بیان اینکه دولت فعلی به بهانه زیر سوال رفتن کرامت رزمندگان این افراد مشمول را از هبه ۵۰ درصدی رهبری حذف کرده است، افزود: دولت با خارج کردن بیش از ۸ میلیون نفر از فهرست سهامداران دارای تخفیف ۵۰ درصدی رهبری، بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت نمی‌کند و در ازای آن این تعداد باید مبلغ بالغ بر ۵۰۰ هزار تومان بپردازند که نه تنها تخفیفی داده نمی‌شود، بلکه درآمدی برای خودش ایجاد کرده است.