عاصف کارشناس سازمان اطلاعات سپاه با بیان این‌که «یکی از کارهای این شبکه در داخل کشور ، آلوده کردن برخی از نشریات داخلی بود» افزود: آن‌ها تلاش کردند برخی از خبرنگاران، مدیران و مسئولان روزنامه‌های داخلی را به صورت کاملاً هوشمند در اختیار بگیرند و در برخی موارد فشار بر دولت ایجاد کنند.

جزئیات دستگیری های اخیر تشریح شد

 

شرق پرس: عاصف در ارتباط تلفنی با برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: در این پرونده مجموعه ای از مجرب ترین فعالان رسانه‌ای اپوزیسیون خارجی و داخلی در یک فرآیند پیچیده و هرمی چند لایه با شبکه‌سازی از خبرنگاران داخلی در راستای ادراک سازی تلاش می‌کردند.

 


کارشناس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان این‌که «نکته مهم این پرونده ادراک‌سازی و اولویت‌سازی برای افکار عمومی است» ادامه داد: آن‌ها تلاش کردند در داخل ایران مجموعه‌ای از روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای را جذب کنند.

 

ایسنا به نقل از خبر گزاری صدا وسیما نوشت: وی با اشاره به این‌که «این پرونده ویژگی‌های خاصی داشت» افزود: آن‌ها عناصر و ساختار به ظاهر پیچیده و غیرقابل شکستی را برای خود ایجاد کرده بودند؛ زیرا کاملاً نکات حفاظتی را رعایت می‌کردند و پوشش مختلف و نام‌های مستعار متعددی را برای خود ایجاد کرده بودند.

 

کارشناس سازمان اطلاعات سپاه افزود: مبالغ و پول‌هایی از خارج از کشور برای این افراد از طریق صرافی‌ها، عناصر محدود و برخی افراد خاص برای این افراد تزریق می‌شد.

 

آن‌ها تلاش می‌کردند که توسط نظریه‌پردازان امنیتی سرویس‌های اطلاعاتی غرب این شبکه را برای ادراک‌سازی افکار عمومی و تشکیل شبکه‌های سازماندهی شده در داخل کشور ایجاد کنند. این فرایند با طراحی و بودجه‌ریزی پنهان ازطریق سرویس‌های جاسوسی آمریکا و هدایت سیاسی و دیپلماتیک انگلستان انجام می‌شد.

 

وی با اشاره به این‌که «آن‌ها در کار رسانه‌ای مهارت بالایی داشتند»، گفت: آن‌ها با تمرکز، هماهنگی و پشتیبانی اطلاعاتی و دیپلماتیک برخی از کشورهای اروپایی با محوریت هلند و از طریق بنیادهای وابسته به وزارت های امور خارجه هلند، انگلستان و سوئد برای شبکه‌سازی در داخل ایران و جذب برخی از نخبگان رسانه‌ای تلاش کردند. این نکته قابل توجه است که آن‌ها برخی از جوانان جویای نام و برخی از عناصر رسانه‌ای که تلاش می‌کردند به کشور خدمت کنند با فرایند بسیار پیچیده‌ای به استخدام خود درآوردند.

 

وی ادامه داد: آن‌ها تلاش کردند با صرف هزینه‌های هنگفت این نیروهای متخصص را در داخل کشور با هماهنگی‌های سیاسی سنگین و سازماندهی اپوزیسیون رسانه‌ای که در داخل کشور در گذشته فعال بودند و اکنون به خارج از کشور رفته‌اند و علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند، سازماندهی کنند.

 

این کارشناس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره سرشاخه‌های این پرونده گفت: این شبکه بیشتر به صورت هرمی فعالیت می‌کرد و عناصر آن به یک سرشبکه وصل بودند و از ارتباطات یکدیگر هم هیچ اطلاعی نداشتند.

 

وی ادامه داد: نکته قابل توجه در این عناصر، قلم‌فروشی و مزدوری بود یعنی عناصر به راحتی با تطمیع و دریافت مبالغ هنگفت قلم خود را فروخته بودند و مطلب علیه کشور و منافع ملی و ارزش‌های انقلاب اسلامی با دستور و هدایت سرویس‌های خارجی منتشر می‌کردند.

 

وی با بیان این‌که «یکی از کارهای این شبکه در داخل کشور ، آلوده کردن برخی از نشریات داخلی بود» افزود: آن‌ها تلاش کردند برخی از خبرنگاران، مدیران و مسئولان روزنامه‌های داخلی را به صورت کاملاً هوشمند در اختیار بگیرند و بیشتر تیترها و برخی مقالات را به صورت همسو و مشترک منتشر کنند و در برخی موارد فشار بر دولت ایجاد کنند.

 

شاید برخی از کار خود آگاه نبودند اما این کار را انجام می‌دادند و حتی هجمه علیه برخی نهادها را در دستور کار خود داشتند. بزک کردن چهره آمریکا ، جریان‌سازی جعلی حقوق بشری و زمینه‌سازی برای حضور رسمی آمریکایی ها در ایران ، برخی محورهای فعالیت آن‌ها برای ادراک‌ سازی افکار عمومی بود.

 

عاصف با تاکید بر این‌که «این شبکه ، گسترده است» افزود: حدود دو سال است بر روی این شبکه بصورت مستقیم کار می‌کنیم و کشف و دستگیری عوامل آن حاصل تلاش دو ساله همکاران‌مان است.

 

آن‌ها در این شبکه هدایت افکار عمومی داخلی و تغییر سبک زندگی را در دستور کار خود داشتند. روزنامه نگاران فراری، شبکه‌ای را در خارج از کشور طراحی و تلاش کردند برخی از روزنامه‌نگاران جوان را با فریب و وعده‌های توخالی جذب کنند تا از آن‌ها اطلاعات خارج کنند و برخی اقدامات خرابکارانه انجام دهند. برخی از آن‌ها را شناسایی کردیم. برخی از موسساتی که مستقیما در این زمینه فعالیت می‌کردند و عناصر آنها کاملاً شناسایی شدند. اقدامات بعدی و جزئیات فعالیت این شبکه‌ها در دستگاه قضایی برای افکار عمومی ارائه خواهد شد.