انفجار گاز در معدن آزادشهر استان گلستان, عمق فاجعه را به جایی رساند که اکنون با وجود بیرون کشیدن 21 جسد از معدن اما گفته می شود تعداد کشته شدگان حدود 35 نفر خواهد بود.

 

به گزارش شرق پرس ( شرق مازندران) همه محبوس شدگان درمعدن زمستان یورت به دلیل نبود اکسیژن جان با خته اند؛ آمارهای اولیه از جان باختن ۳۵ معدنچی حکایت دارد اما امکان تغییر این عدد وجود دارد.

 

در این خصوص آیت‌الله سید کاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان و حسن صادقلو استاندار گلستان در پیامی به مناسبت جان باختن مظلومانه شماری از هم استانی‌ها در حادثه تلخ معدن آزادشهر ۳ روز عزای عمومی در استان اعلام کردند.

 

جلسه شورای تامین حادثه معدن یورت آزادشهر با حضور علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، صبح پنجشنبه در محل این حادثه برگزار خواهد شد.

 

جزئیات فاجعه در معدن زمستان یورت آزادشهر/ احتمال جان باختن 35 کارگر معدن

 

عملیات جستجوی اجساد معدنچیان معدن آزادشهر در حالی دنبال می شود که تاکنون ۲۱ جسد از معدن بیرون کشیده شده است.

انتقال ۱۶ جسد به سردخانه

رئیس اورژانس استان گلستان از انتقال ۱۶ جسد معدنچی حادثه معدن یورت آزادشهر به سردخانه‌های آزادشهر و گنبدکاووس خبر داد.

علیرضا کمال غریبی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تاکنون این حادثه ۶۲ مصدوم و ۲۱ کشته داشته و ۱۶ جسد خارج‌ شده است.

وی افزود: این اجساد با آمبولانس به سردخانه‌های آزادشهر و گنبد منتقل‌ شده و پنج جسد شناسایی‌ شده هنوز از تونل خارج نشده است.

معدن سنسور تشخیص نشت گاز نداشت

ابوطالب سوسرایی یکی از معدنچیان حاضر در حادثه معدن آزادشهر در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: معدن یورت آزادشهر سنسور تشخیص نشت گاز ندارد و علت اصلی این حادثه هم انفجار گاز به دلیل نشت آن بود.

وی افزود: زمانی که لوکوموتیو معدن خاموش می شود، آن را برای روشن کردن به بیرون منتقل می کنند تا با باتری روشن شود.

سوسرایی تصریح کرد: هنگام روشن کردن لوکوموتیو با باتری، انفجار به دلیل نشت گاز رخ می دهد و متاسفانه شاهد حادثه بزرگ و دلخراشی بودیم.

وی ادامه داد: هیچ گاه نکات ایمنی در این معدن رعایت نمی شد و این یکی از دلایلی بود که منجر به این حادثه شد.

وی در خصوص مشکلات معدنچیان معدن یورت آزادشهر، خاطرنشان کرد: متاسفانه تمامی معدنچی های این معدن حقوق معوقه دارند و در یک سال اخیر فقط یک یا دوم ماه بیمه برای آنها رد شده است.

جسد ۲۱ معدنچی تاکنون پیدا شده است

مدیر کل بحران استان گلستان گفت: جسد ۲۱ معدنچی معدن مذکور تاکنون پیدا شده است.

صادق علی مقدم بامداد پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: پیکر ۲۱ نفر از معدنچیان جان‌باخته در حادثه انفجار معدن زغال‌سنگ یورت شهرستان آزادشهر پیدا و شناسایی شد.

وی بیان کرد: عملیات امدادرسانی با توجه به شرایط ویژه مانند وجود گاز منوکسید کربن در حال انجام است.

این در حالیست که پیکر اجساد کشف شده در حال خروج از معدن است.

بخشی از تونل بازگشایی شد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان گفت: تعداد دقیق اجساد معدنچیان حادثه معدن زمستان یورت آزادشهر مشخص نیست و در حال حاضر بخشی از تونل بازگشایی شده است.

سعید مازندرانی تصریح کرد: اجساد کشف شده هنوز به خارج از تونل منتقل نشده‌اند.

رئیس اوژانس کشور در راه گلستان

رئیس اورژانس استان گلستان ادامه داد: پیرحسین کولیوند، رئیس اورژانس کشور و هیئت همراه هم برای پیگیری و کنترل حادثه به گلستان سفر کرده اند و تا ساعاتی دیگر وارد استان می شوند.

به گفته کمال غریبی تاکنون چهار مصدوم از مراکز درمانی استان مرخص شده اند و یکی از معدنچیان در مسیر انتقال به مراکز درمانی تا آستانه مرگ حتمی رفت که با کمک تیم درمانی احیا شد.

سهل انگاری تعمیرکار منجر به انفجار تونل معدن شد

استاندار گلستان گفت: به علت توقف واگن و لوکوموتیو در داخل تونل و سهل‎انگاری از طرف یکی از تعمیرکاران جرقه‎ای ایجاد شد که منجر به انفجار در تونل معدن شده است.

حسن صادقلو شامگاه چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران در رابطه با علت حادثه اظهار کرد: به علت توقف واگن و لوکوموتیو در داخل تونل و سهل‎انگاری از طرف یکی از تعمیرکاران جرقه‎ای ایجاد شد که منجر به انفجار در تونل معدن شد.

وی افزود: ۴۲ نفر برای نجات کارگران در داخل تونل رفته که به علت شرایط بد هوادهی با مصدومیت رو به رو شدند، اما خوشبختانه تمامی این افراد سالم هستند.

استاندار گلستان با بیان اینکه عمق این تونل بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ متر است، افزود: بر اثر این انفجار ۳۲ نفر در تونل به دام افتادند.

صادقلو افزود: کارشناسان ایمنی معادن در کشور و دیگر افراد خبره با حساسیت زیادی وضعیت را بررسی می کنند تا از بروز حادثه‎ای جدید جلوگیری کنند.

هوا رسانی به معدن از ۲ مسیر/ ۹ پیمانکار در میان محبوس شدگان

علی ربیعی در جمع خبرنگاران گفت: برای کنترل، بررسی و پیگیری حادثه معدن زمستان یورت وارد گلستان شده ایم.

وی افزود: حضور وزرا در محل حادثه به این علت است که بتوانیم نیازمندی ها، دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز برای کنترل حادثه را تامین کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: طبق آخرین گزارش ۹ پیمانکار به همراه ۲۶ معدنچی در تونل حبس شده اند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه معدن افقی است و تنها مشکل موجود وجود گاز بسیار زیاد است که باعث شده امداد رسانی با سرعت انجام نشود.

ربیعی تصریح کرد: حادثه در عمق یک هزار و ۳۰۰ متری تونل اتفاق افتاده و تاکنون نیروهای امداد و نجات تا عمق ۵۰۰ متری ورود کرده اند.

وی بیان کرد: هم اکنون هوارسانی از دو مسیر در حال انجام است و از یک مقر هم در حال تخلیه است و امیدواریم بتوانیم به زودی عملیات آوار برداری را آغاز کنیم.

بازدید وزیر کار از محل حادثه

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای بازید از محل حادثه معدن زمستان یورت وارد فرودگاه گرگان شد.

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شامگاه چهارشنبه به نمایندگی از طرف رئیس جمهور وارد گلستان شده و به آزادشهر می رود تا از نزدیک از محل بازدید کند.

گفتنی است، ۱۱ صبح چهارشنبه انفجار در معدن زمستان یورت در آزادشهر حادثه آفرید.

تاکنون ۶۲ مصدوم حادثه به مراکز درمانی گنبد و آزادشهر منتقل شده اند و بنا به گفته مسئولان ۳۵ نفر هم همچنان در تونل محبوس هستند.

هم اکنون نیروهای امداد و نجات در منطقه حاضر هستند و عملیات هوادهی و اکسیژن رسانی به تونل در حال انجام است و تنها ۵۰۰ متر از عمق یک هزار و ۵۰۰ متری تاکنون بازگشایی شده است.

 

 

 

 

 

مهر