در فرمان جدید در بخش مربوط به ایران، تاکید شده ورود تباع ایرانی به خاک آمریکا از جمله با هدف مهاجرت و غیر مهاجرت تا اطلاع ثانوی تعلیق می شود...

 

شرق پرس: دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا با صدور فرمان ضد مهاجرتی جدید ممنوعیت سفر اتباع ۶ کشور مسلمان به  آمریکا را تا مدتی نامعلوم تمدید کرده و دو کشور جدید را نیز به لیست ۶ کشور قبلی افزود.

 

 عصر ایران به نقل از وب سایت رادیو ملی آمریکا (NPR) نوشت؛ ترامپ همزمان با پایان یافتن دوره ۳ ماهه اعتبار فرمان ضد مهارجتی پیشین خود، با صدور فرمانی جدید ممنوعیت ورود اتباع ۶ کشور مسلمان از جمله ایران به آمریکا را تا مدتی نامعلوم تمدید کرد.

 

همچنین در فرمان جدید اتباع دو کشور غیر مسلمان کره شمالی و کشور آفریقایی چاد نیز از ورود به آمریکا منع شده اند.

 

در این فرمان جدید آمده که محدودیت های تازه مادامی که دولت های این ۸ کشور به طور رضایت بخش کمبودهای شناسایی شده را برطرف کنند، به قوت خود باقی می ماند. 

 

همچنین در فرمان جدید ممنوعیت هایی برای مقامات ونزوئلایی و خانواده های آنها برای سفر به آمریکا وضع شده است.

 

در فرمان ضد مهاجرتی جدید نام سودان از لیست قبلی حذف شده است.

 

در فرمان جدید در بخش مربوط به ایران، تاکید شده ورود تباع ایرانی به خاک آمریکا از جمله با هدف مهاجرت و غیر مهاجرت تا اطلاع ثانوی تعلیق می شود.

 

برخی استثنائات پیشین در فرمان پیشین از جمله دارندگان گرین کارت آمریکا و نیز ویزای دانشجویی و حضور متخصصان در کنفرانس های بین المللی و نیز تیم های ملی در رویدادهای ورزشی همچنان در فرمان جدید نیز جزء استثناها تعریف شده است.

 

در فرمان جدید تاکید شده حتی این اتباع ایرانی که شامل استتثنائات ورود به خاک آمریکا هستند باید هنگام ورود به خاک این کشور مورد تفتیش های امنیتی بیشتر قرار بگیرند.

 

اجرای فرمان ضد مهاجرتی پیشین ترامپ با چالش های عمده ای مواجه شد و دادگاه فدرال در ایالت های مختلف آمریکا اجرای آن را متوقف کرده بودند.

 

اما در نهایت با رای دیوان عالی آمریکابه نفع اجرای فرمان ضد مهاجرتی ترامپ، اجرای آن تثبیت شده است.

 

دولت ترامپ می گوید مادامی که همکاری اطلاعاتی کاملی از سوی دولت های در لیست با آمریکا درباره اتباع آنها که متقاضی سفر به خاک آمریکا هستند، صورت نگیرد، از صدور ویزا برای اتباع آنها و نیز برداشته شدن محدودیت های سفر به آمریکا معذور است.

 

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران ساعاتی پیش در توییتی با انتقاد از فرمان ضد مهاجرتی جدید ترامپ علیه اتباع ایران، نوشت: ابراز همدلی دروغین ترامپ با ایرانیان طنینی توخالی‌تر از همیشه است؛ آن هم با وجود فرمان جدید و توهین آمیزترش در منع سفر برای چنین “شهروندان برجسته‌ای”.