حجت الاسلام قرائتی با بیان اینکه مسئله ازدواج جوانان مورد غفلت واقع شده است، گفت: بودجه فرهنگی را خرج ساختن استخر کردند

 

 
 
شرق پرس: حجت‌الاسلام محسن قرائتی بعد از ظهر امروز در همایش بزرگ «جهادگران رضوی» که در مرکز نمایشگاه‌ها و همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، با بیان اینکه مسئله اردوهای جهادی باید به صورت کار دائمی و ریشه‌ای باشد، گفت: کار جهادی هجرت است، مسرور کردن مؤمنین و خدمت به مستضعفین است.
 
وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام مبنی بر اینکه «هر کس محرومی را شاد کند، مرا شاد کرده»، افزود: احادیث بسیاری درباره خدمت به مردم مناطق محروم وجود دارد و ثواب‌های بی‌شماری برای این امر وعده داده شده است.
 
رئیس ستاد اقامه نماز به احادیث معصومین در خصوص ثواب خدمت به مردم اشاره کرد و گفت: در احادیث ثواب دو ماه اعتکاف، ده طواف، ۹ هزار سال عبادت،‌ ۲۰ حج، امان از قهر خدا، زیاد شدن رزق و … برای این امر در نظر گرفته شده است و البته مهم آن است که چه خدمتی در چه زمانی و به چه نیتی صورت می‌گیرد.
 
قرائتی با تأکید بر اینکه اگر انسان خودش نتوانست خدمت کند باید دیگران را به خدمت تشویق کند، گفت: اگر کسی بتواند به مسلمانی کمک کند، اما نکند از ولایت خدا خارج می‌شود و خداوند به گونه‌ای تدبیر می‌کند که فرد نیرو و مالش را در راه ضد خدا خرج کند.
 
وی با اشاره به انواع آیات خدمت که در قرآن آمده است، افزود: آیات خدمت آبرویی، مالی، معنوی، نظامی، سیاسی، اطلاعاتی، فرهنگی، روانی، و خدمت به غیر مسلمانان در قرآن موجود است؛ خدمت مالی در ۵۰۰ آیه قرآن در قالب انفاق، صدقه، خمس، زکات، ایتاء و اعطاء و در قالب کفاره، اطعام، نذر، ایثار و قرض الحسنه عنوان شده است.
 
این مبلغ دینی، کمک فنی را مهم‌تر از کمک مالی دانست و تاکید کرد: بالاترین خدمت، کلیدی‌ترین خدمت است؛ کارها باید دائمی و چند منظوره باشد؛ لحظه‌ای نباشد بلکه اثر ماندگار داشته و کاربردی باشد.
 
قرائتی به بیان ویژگی کارهای کلیدی پرداخت و گفت:  انجام کار واجب به کار مستحب اولویت دارد؛ کار ارزان به کار گران، کار ماندگار به کار لحظه‌ای و کار عام المنفعه به کار خاص اولویت دارد.
 
وی با تأکید بر اینکه ساخت مسجد به ساخت حسینیه اولویت دارد، افزود: همان‌گونه که نماز واجب است و عزاداری مستحب، باید اصل آموزش بر آموزش نماز قرار گیرد، چراکه نماز اگر مقبول باشد سایر کارها هم مقبول می‌شود؛ نماز واجب را یاد بدهید. نیاز نیست کل مستحبات را آموزش داد.
 
رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه فقر زدایی جزوی از دین است به زکات فطره و قربانی روز عید قربان اشاره کرد و گفت: در این اطعام در اعیاد باید دقت کرد؛‌ یعنی خوراک مردم باید تأمین شود.
 
قرائتی تصریح کرد: برخی کارها چیزی به جز حماقت نیست. اینکه قرارداد ببندیم قرآن ۱۰ میلیارد تومانی بنویسیم. هر کلمه‌اش با چوب یک درخت! به این تفکر چه باید گفت؟ کارهایی به اسم کار فرهنگی انجام می‌شود که غلط است؛ نظیر احیای آداب و رسومی که بی‌ریشه است!
 
وی با تأکید بر اینکه چرا در محرم و صفر عروسی و ازدواج تعطیل است، گفت: البته باید حریم عاشورا و شهادت را نگه داشت، اما این منع دو ماهه از کجا آمده؟ خیلی از آداب و رسوم را باید اصلاح کرد.
 
این مبلغ فرهنگی با بیان اینکه خیلی از برنامه‌های ما مبنای درستی ندارند، افزود: در ترویج فرهنگ باید فرهنگ صحیح را القا کنیم. کار فرهنگی ظریف و دقیق است. بسیاری از کارها ضد فرهنگی است.
 
قرائتی با تأکید بر رعایت اصول کار فرهنگی از جمله کار شراکتی،‌ تصریح کرد: اردوی جهادی هم اثر انسانی دارد هم انقلابی،‌ چراکه مردم به انقلاب خوش بین می‌شوند. پس لازم است که قیافه‌هایتان طبیعی باشد. تفقد خیلی مهم است. با مردم مشورت کنید. مردم ممکن است سواد نداشته باشند اما فرهنگشان بالاست. مردم را تحقیر نکنید. از مردم با مردم و در مردم باشید. مواظب کلمات و شوخی‌هایتان باشید.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم مهارت آموزی در نظام آموزشی تأکید کرد و گفت: مشکل ما این است که تحصیل کرده‌ها مدرک دارند اما مهارت ندارند. باید یک نگاه کلان و دائمی به این مساله وجود داشته باشد. حتی می‌شود سرباز بی مهارت را بعد از دو سال با مهارت به جامعه برگرداند.
 
رئیس ستاد اقامه نماز با تأکید بر بسیج نیروها در امر جهاد بر زمینه سازی برای ازدواج جوانان تصریح کرد  و افزود: این حدیث که ازدواج نصف دین را حفظ می‌کند برای افراد ۴۰ سال به بالاست؛‌ والا حدیث داریم اگر دختر و پسری زود ازدواج کنند دو سوم دینشان حفظ می‌شود.
 
قرائتی با بیان اینکه مسئله ازدواج جوانان مورد غفلت واقع شده است،گفت: متأسفانه بودجه فرهنگی را خرج ساختن استخر کردند در حالی که بخش عظیمی از وحشت‌های ما مربوط به شهوت است که با ازدواج بخش عظیمی از آن رفع می‌شود.
 
وی در نظر گرفتن اولویت‌ها در اردوهای جهادی را مهم دانست و افزود: اولویت با انجام کارهای واجب است نه مستحب؛ اگر شبهات جوان را پاسخ ندهید، در عرض سی ثانیه جوان ایمانش را از دست می‌دهد. روی اعتقادات و ازدواج کار کنید. کار بادوام انجام دهید. از مردم کمک بگیرید. کار رایگان و محکم انجام دهید. حرف محکم و مستدل بزنید.
 
این مبلغ دینی به اخلاص در کار جهادی اشاره کرد و گفت:  باندی و خطی عمل نکنید و مادامی‌که از گروه گناه ندیدید، از آنها جدا نشوید. تعصبی که خدا نخواسته نباید داشته باشیم.
 
قرائتی با بیان اینکه مشکل در خودمان است، گفت: باید از این فرصت برای خودسازی به بهترین نحو استفاده کرد.
 
در این مراسم همچنین فرمانده سپاه امام رضا (ع) با بیان اینکه این عزم انقلابی و جهادی به برکت منشأ فیزیکی در جوار امام رضا عملیاتی خواهد شد، برکات و عایدات مضاعفی داشته باشد.
 
سردار یعقوب علی نظری با بیان اینکه امروز در جامعه اسلامی ما به شدت به تفکر و عمل جهادی و انقلابی نیاز داریم، گفت: در همه عرصه‌ها از جمله فرهنگی، سیاسی و اقتصادی نگاه جهادی و انقلابی لازم است؛ نگاه جهادی برای انجام یک کار به داشته‌ها توجه ندارد بلکه به نیاز توجه دارد. این نیاز باید در همه بخش‌ها برطرف شود.
 
وی با بیان اینکه جهادی‌ها به برکت نیات خالص جهادگران و شروع آن از کنار مضجع آقا امام رضا و با معنویتی که وجود دارد در بخش‌ها و مکان‌های مختلف الگو ساز خواهند شد،‌ ابراز امیدواری کرد: قدری از وظایفی که بر عهده داریم را بدانیم.
 
در پایان این مراسم از خانواده شهید مدافع حرم شهید سید حکیم و شهید عارفی تجلیل به عمل آمد.