تروریست های مسلح داعش پیش از آنکه از سوی پلیس فرانسه، خلع سلاح شوند ده‌ها گروگان را کشتند. دیگر افراد جان باخته در انفجارهای انتحاری در نزدیک استادیوم ملی فرانسه و حملات مسلحانه در مرکز شهر پاریس کشته شده‌اند.

 

 

شرق پرس: بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها گروه تروریستی داعش با برعهده گرفتن مسئولیت حملات و انفجارهای عصر جمعه در پاریس اعلام کرد که این انفجارها انتقام به خاطر سوریه و ۱۱ سپتامبر فرانسه است.

 

 

هم‌زمان تعداد تلفات حملات تروریستی هماهنگ شده در پاریس به ۱۵۰ کشته و بیش از ۲۰۰ مجروح رسیده که حال ۸۰ تن از آنها وخیم گزارش شده است.

 

 

 

شرق پرس: به دنبال حملات چندگانه در پاریس پایتخت فرانسه، دولت این کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد و مرزهای این کشور را بست.

 

 

ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه گزارش داد؛ دست‌کم ۱۰۰ نفر از قربانیان در سالن کنسرت باتاکلان، جایی که حمله کنندگان صدها نفر را به گروگان گرفتند، کشته شده‌اند.

 

 

paris-daesh21

 

مردان مسلح پیش از آنکه از سوی پلیس، خلع سلاح شوند ده‌ها گروگان را کشتند.

 

 

دیگر افراد جان باخته در انفجارهای انتحاری در نزدیک استادیوم ملی فرانسه و حملات مسلحانه در مرکز شهر پاریس کشته شده‌اند.

 

 

دفتر دادستانی کل فرانسه اعلام کرد هشت افراط ‌گرا در حملات پاریس کشته شدند که هفت تن از آنها عاملان انتحاری بودند.

 

 

پنج نقطه‌ای که در پاریس مورد حمله قرار گرفته‌اند، عبارتند از:

 


رستوران کامبوج: تیراندازی در محل این رستوران ۱۴ کشته به جا گذاشت.

 


سالن کنسرت باتاکلان: افراد مسلح حدود ۱۰۰ نفر را در یک کنسرت موسیقی راک کشتند.

 


استادیوم ملی فرانسه: دو انفجار در نزدیکی این استادیوم و در جریان مسابقه میان دو تیم ملی فوتبال فرانسه و آلمان رخ داد و ۳۵ نفر کشته شدند.

 

paris-daesh24

 


خیابان شارون: در تیراندازی صورت گرفته در این محل ۱۸ نفر کشته شدند.

 


محله له‌آل: گزارش‌های تایید نشده از تیراندازی در این محل منتشر شده است.

 

 

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه با اعلام حالت اضطراری مرزهای این کشور را بسته اعلام کرد و ۱۵۰۰ سرباز در سراسر خیابان‌های پاریس مستقر شده‌اند و گفته می‌شود پاریس تبدیل به یک پادگان شده است.

paris-daesh23

 

رسانه‌های فرانسوی اعلام کردند: در میان کشته شدگان یکصد تن در کنسرت در حین گروگان گیری کشته شدند. بنا به گزارش رسانه‌ها محل این کنسرت در نزدیکی دفاتر شارلی ابدو قرار داشته است.

 

 

در همین حال اولاند در یک سخنرانی کوتاه در نزدیکی سالن باتاکلان قول داد که از کسانی که دست به چنین اقدام وحشیانه‌ای زده‌اند، انتقام بگیرد.

 

 

وی گفت: ما خواستیم که اینجا در میان کسانی باشیم که شاهد چنین اقدامات وحشیانه‌ای بودند و بدانید که ما جنگ با تروریسم را ادامه خواهیم داد.

رئیس جمهوری فرانسه افزود: زمانی که تروریست‌ها بتوانند چنین اقدام خشونت آمیزی انجام دهند مطمئن باشند که با یک فرانسه مصمم، یک فرانسه متحد، فرانسه‌ای که مرعوب نمی‌شود، رو به رو خواهند شد؛ اگرچه ما امروز از این حادثه تراژدی غم انگیز بسیار ناراحت هستیم اما به نبرد خود ادامه خواهیم داد.

 

paris-daesh16

 

در همین حال باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا قول داده است هرآنچه لازم است برای محاکمه تروریست‌ها انجام دهد.

به رغم اینکه هنوز هیچ تهدید خاصی اعلام نشده اما در نیویورک، بوستون و دیگر شهرهای آمریکا اقدامات امنیتی تشدید شده است.

پروازهای آمریکا به سمت پاریس نیز با تاخیر مواجه شده است.

در همین راستا مقامات انگلیس به اتباع خود نسبت به رفت و آمدشان در پاریس هشدار داده و از آنها خواستند تا دستورات مسئولان فرانسوی را اجرا کنند. دولت بلژیک نیز تدابیر امنیتی خود را در مرز با فرانسه تشدید کرد.

 

paris-daesh15

 

شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین نیز با محکوم کردن حملات پاریس آمادگی کشورش را برای پیوستن به فرانسه و جامعه بین‌المللی برای تشدید همکاری‌های بین‌المللی و مبارزه با تروریسم اعلام کرد.

به گزارش وزارت خارجه چین رهبران چین و فرانسه در یک تماس تلفنی پس از این حملات با یکدیگر به گفت‌وگو نشستند و رئیس جمهوری چین مراتب تسلیت خود را به قربانیان و خانواده‌های آنها اعلام کرد.

در همین حال گزارش شده است فرانسوا اولاند سفر خود به ترکیه برای شرکت در اجلاس جی ۲۰ را لغو کرده است.

 

 

ادامه واکنش‌ها

ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره گزارش داد جان کری، وزیر خارجه آمریکا ضمن محکوم کردن انفجارهای تروریستی در پاریس تاکید کرد که واشنگتن به دولت فرانسه هرگونه کمکی را که بخواهد ارائه می‌دهد.

 

 

وی به قربانیان این انفجارهای تروریستی تسلیت گفت.

 

paris-daesh22

 

دولت قطر و وزارت خارجه عربستان نیز در بیانیه‌هایی به شدت حملات مسلحانه و انفجارهای تروریستی در پاریس را محکوم کردند.

 

 

مسکو نیز ضمن محکوم کردن این تجاوزات شنیع به مقامات فرانسه پیشنهاد داد که درباره تحقیقات درخصوص جنایت‌های تروریستی به آنها کمک کند.

 

 

رئیس جمهور و نخست وزیر ایتالیا نیز ضمن ابراز ناراحتی خود از این حوادث تروریستی در پاریس آن را محکوم کردند.

 

 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز به فرانسوا اولاند، همتای فرانسوی خود و مردم فرانسه به دلیل این انفجارهای تروریستی تسلیت گفت. اردوغان در سخنانی تلویزیونی تاکید کرد: برای کشوری که به خوبی پیامدهای تروریسم را درک می‌کند، کاملا آسان است که رنج و دردهایی که پاریس به دلیل این انفجارهای تروریستی می‌کشد، بفهمد.

 

 

وی خواهان بسیج جامعه جهانی برای مقابله با تروریسم شد.

 

 

احمد داوود اوغلو، نخست وزیر این کشور نیز تاکید کرد، این حملات ظالمانه که تمامی بشریت را هدف قرار داده است محکوم می‌کند.

 

 

دولت کویت نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما تمامی تجاوزات تروریستی در پاریس را که با شریعت آسمانی در تضاد است محکوم می‌کنیم.

 

 

نخست وزیر کانادا نیز ضمن محکوم کردن حملات تروریستی در پاریس تاکید کرد: ما تاکنون به اطلاعاتی درباره قربانیان کانادایی در حملات پاریس دست نیافته‌ایم. وی به خانواده‌های قربانیان این حوادث تسلیت گفت.

 

 

جاستین ترودو با اعلام مراتب همبستگی با فرانسه پس از این حملات گفت: من بسیار غمگین و شوکه شدم که تعداد بسیار زیادی از مردم در این حملات کشته و زخمی شدند. کانادا در کنار فرانسه در این دوران تاریک ایستاده و تمامی کمک‌های لازم را ارائه خواهد داد.

 

 

اتحادیه سازمان‌های اسلامی در اروپا نیز در بیانیه‌ای حملات تروریستی پاریس را به شدت محکوم و همدردی خود را با خانواده‌های قربانیان اعلام کرد.

 

 

ریاست جمهوری مصر نیز این انفجارهای تروریستی را به شدت محکوم کرد. عبدالفتاح سیسی، ‌رئیس جمهوری این کشور سفیر مصر در پاریس را مکلف به انتقال پیام تسلیت خود به رهبران فرانسه و دولت و مردم این کشور کرد.

 

 

کاخ کرملین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه مراتب تسلیت خود را به اولاند و مردم فرانسه پس از “حملات تروریستی وحشتناک” پاریس اعلام داشت.

 

 

پوتین اعلام کرد: روسیه این کشتار غیر انسانی را به شدت محکوم می‌کند و آماده ارائه هرگونه کمک برای تحقیقات درباره این جنایت تروریستی است.

 

 

ائتلاف نظامی ناتو نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که این ائتلاف در کنار فرانسه ایستاده است.

 

 

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت: من به شدت از حملات تروریستی وحشتناک پاریس شوکه شدم. فکر من با خانواده‌های قربانیان و مردم فرانسه است که از این حملات متاثر شدند.

 

 

وی تاکید کرد: ما در مبارزه با تروریسم متحد و قوی ایستاده‌ایم و تروریسم هرگز نمی‌تواند دموکراسی را شکست دهد.

 

 

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپایی نیز اعلام کرد: من کاملا اطمینان دارم که مردم و دولتمردان فرانسه می‌توانند از این آزمایش سر بلند بیرون آیند.

 

 

دونالد تالسک، رئیس شورای اروپایی نیز گفت که این حوادث وحشتناک را دنبال می‌کند.

 

 

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز با اعلام مراتب تسلیت به خانواده قربانیان گفت: اسرائیل شانه به شانه فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه و مردم این کشور در جنگ با تروریسم ایستاده است.