توکلی گفت: قرار شد پتروشیمی در بورس به عنوان یک کالا فروخته شود اما آقای نعمت‌زاده که در 14 شرکت پتروشیمی عضو هیأت مدیره است (یا خود وی یا همسر و یا دخترهای وی) در ستاد ویژه اقتصادی پیشنهاد بردند و توانستند این تصمیم را بگیرند که پتروشیمی از بورس بیرون برود.

حمله توکلی به وزیر صنعت: نعمت‌زاده، همسر و فرزندانش هیات مدیره ی ۱۴ شرکت پتروشیمی هستند

 

 

شرق پرس: احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با حضور در نشست بررسی «بایسته‌های بسته جدید خروج از رکود دولت» که به همت بسیج دانشجویی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران برگزار شد، سخنرانی کرد.

 

 

وی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه اگر می‌خواهیم درباره بسته جدید اقتصادی دولت سخن بگوییم باید از بسته اقتصادی ۱۵ ماهه گذشته دولت شناخت داشته باشیم، گفت: درباره همان بسته ۱۵ ماه پیش نیز عده‌ای استقبال و عده‌ای مخالفت کردند. ما نیز اشکالات آن بسته را در نامه‌ای به آقای روحانی گفتیم.

 

وی افزود: باید بررسی شود که کجای آن بسته اشکال داشت که به نتیجه نرسید. آن بسته بر اساس مدل نئوکراسی ترتیب دیده شده بود و اصل را بر این می‌گذاشت که در بازار کار، کالا، سرمایه و پول باید عرضه و تقاضا همه چیز را مشخص کند. این مدل همه جایی و همه زمانی است اما بدون در نظر گرفتن اقتضاعات کشور است و این مدل خود یکی از عوامل وضع موجود اقتصاد ما است.

 

این اقتصاددان با بیان اینکه در بسته سیاست اقتصادی گذشته رکود را دولت پذیرفته بود، گفت: در آن زمان دولت علت رکود را تحریم نفتی، بانکی و ارزی اعلام می‌کرد که تکیه امور بر سیاست خارجی و بازرگانی خارجی را باعث می‌شد در حالی که واقعیت این نبود.

 

توکلی تصریح کرد: بخشی از مشکلات اقتصادی به خاطر بیماری هلندی بود که در سال ۸۵ شروع شدکه با سیاست‌های آن زمان رکود تورمی حاصل شد که تحریم‌ها نیز آن را تشدید کرد.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: آقای احمدی‌نژاد زمانی که می‌خواست اولین بودجه خود را ببندد از ما دعوت کرد و گفت می‌خواهییم بودجه عمرانی را دو برابر کنیم که بنده مخالفت کردم و گفتم این کار باعث می‌شود تقاضا از طریق مخارج دولت بالا رود و برای کنترل قیمت افزایش واردات صورت گیرد که به هزینه سرکوب تولید ملی می‌انجامد اما آقای احمدی‌نژاد گفت ما می‌توانیم که بنده گفتم بخشی از این مکانیسم از اراده شما خارج است.

 

وی ادامه داد: هر طرح اقتصادی که هزینه دولت را بالا ببرد، از طریق افزایش هزینه تولید سرمایه در گردش را کم می‌کند و از طرفی با قیمت تمام شده، تولید تورم ایجاد می‌کند و در اینجا می‌بینید انرژی عامل مهم تولید است و چون آقایان این مسائل و دیگر مسائل نهادی از جمله فساد را ندیدند مشکلات امروز اقتصادی به وجود آمده است. باید بدانیم فساد تولید را پایین می‌آورد و به توزیع درآمد ملی لطمه می‌زند.

 

توکلی افزود: باید بدانیم کشمکش سیاسی، اعمال نفوذ سیاسی برای توزیع منابع در مجلس در اقتصاد مشکل ایجاد می‌کند و چون این مشکلات دیده نشده فشار بر روی نفت افزایش پیدا کرده است در حالی که نفت، گاز و انرژی کمترین اشتغال را ایجاد می‌کند، البته اگر از خام‌فروشی فاصله بگیریم اتفاقات دیگری می‌افتد.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص مناسب یا نامناسب دانستن بسته جدید اقتصادی دولت، گفت: این بسته سیاست اقتصادی مناسبی نیست، برای اینکه ما مشکل قیمت تمام شده داریم، اینکه انبار ایران‌خودرو از ماشین خالی شود دوای درد نیست اما اگر شما از طریق تولید این پول را تقسیم کنید تا بنگاه‌های کوچک و متوسط فعال شوند در راستای حل مشکل حرکت کردیم.

 

وی خاطرنشان کرد: یک سال پیش نیز دوستان بیان می‌کردند که باید شناور ساختن سود بانکی متناسب با تورم انتظاری و ایجاد رقابت بین بانک‌ها را داشته باشیم که باید سؤال شود بین کدام بانک‌ها؟ اغلب بانک‌ها مسئله دارند و به فساد اقتصادی مبتلا هستند، از مردم پول جمع می‌کنند و به شرکت‌های خود می‌دهند.

 

توکلی خاطرنشان کرد: البته حال دولت پذیرفته که نرخ بهره را پایین بیاورد اما باید همان اول این کار صورت می‌گرفت که دچار رکود بحرانی به تعبیر چهار وزیر دولت نشویم. دولت می‌گوید هزینه تأمین سرمایه را از طریق تقبل بخش سود بانکی پایین می‌آورد، این کار از منابع ملت خرج کردن است.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به قدرت لابی‌گری در حوزه سیاست اقتصادی گفت: برای مثال چند سال گذشته در شورای پول و اعتبار پیشنهاد آورده بودند که برای هر یک از شرکت‌های ایران خودرو و سایپا، یک هزار میلیارد تومان علاوه بر سقف بودجه‌شان بدهیم که بنده گفتم این کار غلط است چرا اینها باید با پول مردم کاسبی کنند و سهام بانک بخرند؟ سهام خود را بفروشند و مشکلات خود را حل کنند چرا که با این پول می‌توان هزار بنگاه مالی را که قدرت لابی‌گری ندارند، نجات داد.

 

وی در همین خصوص گفت: این موضوع با مخالفت من رأی نیاورد اما هفته بعد تمام اعضای دولتی شورای پول و اعتبار آمدند و دوباره موضوع را در دستور کار قرار دادند و با ۵۰۰ میلیارد تومان موافقت کردند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حوزه پتروشیمی نیز چنین مسئله‌ای وجود دارد، گفت: قرار شد پتروشیمی در بورس به عنوان یک کالا فروخته شود اما آقای نعمت‌زاده که در ۱۴ شرکت پتروشیمی عضو هیأت مدیره است (یا خود وی یا همسر و یا دخترهای وی) در ستاد ویژه اقتصادی پیشنهاد بردند و توانستند این تصمیم را بگیرند که پتروشیمی از بورس بیرون برود.

 

توکلی در ادامه پیرامون اقتصاد در حوزه مسکن نیز گفت: در حوزه مسکن این وضعیت وجود دارد که هرکه در آن سرمایه‌گذاری کند تورم آن بالاتر از حد معمول خواهد بود و احتکار آن مرقون به صرفه است به همین خاطر باید نرخ مالیات آن بالاتر از نرخ کشاورزی و صنعت باشد تا پول در مسکن نرود که این موضوع در قالب طرحی در مجلس ارائه دادیم اما رأی نیاورد. نامه رسمی از وزارتخانه مربوط به رئیس‌ مجلس آمد که این کار ضررهای فراوانی دارد.

 

وی با اشاره به نامشخص بودن چگونگی تخصیص منابع در بسته جدید اقتصادی دولت، گفت: اصل این کار که دولت می‌خواهد سهمی از تأمین سرمایه را بپردازد خوب است اما اینکه به چه کسانی و چگونه می‌خواهد بپردازد مهم است.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جواب به سؤالی مبنی بر اینکه بسته جدید اقتصادی دولت در دوران پس از تحریم چه تأثیری در اقتصاد ما خواهد داشت، گفت: وقتی علت اصلی رکود را به تحریم نفتی، بانکی و ارز نسبت می‌دادند در پساتحریم هم سراغ همین حوزه می‌روند.

 

وی افزود: ما نباید انتظار اتفاق عجیب و غریبی پس از لغو تحریم‌ها داشته باشیم همین انتظاری که وجود دارد از عوامل رکود فعلی است. از اینکه مردم را منتظر نگه داشتند.

 

توکلی با تأکید بر اینکه دولت باید در حوزه اقتصادی مسیر و نگاهش را تغییر دهد، گفت: در دولت کسانی سکان‌دار اقتصادند که مؤثرتر از وزرای مربوطه هستند و نگاه افراطی نئوکراسیک بر آنها حاکم است که اقتصاد مبتنی بر نفت است. در این وضعیت و با وجود این بسته کار به سامان نمی‌رسد.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فساد در کشور سیستماتیک شده است، گفت: سیستماتیک شدن فساد بدین معنی است که دستگاه‌های مربوط برخورد با فساد نیز در حال آلوده شدن هستند. اکثریت در مجلس دست پاک هستند ولی شبکه فساد خیلی قوی است. برای مثال در قضیه واگذاری شرکت آلومینیوم المهدی که بنده با آن مخالف بودم یک روزنامه به جای اینکه از من دفاع کند علیه من مقاله نوشت.

 

توکلی افزود: در مرحله دیگر فساد سیستماتیک این است که عناصر فاسد در مجاری تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر یا حضور دارند و یا اینکه تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان خود فاسد می‌شوند که ما امروز به مورد اول مبتلا شدیم و در حال مبتلا شدن به مورد دوم هستیم.

 

وی در پایان گفت: راه مبارزه با این نوع فساد شکل‌گیری نهادهای مردمی، روزنامه‌های آزاد و احزاب مستقل هستند که ما این موارد را بسیار کم داریم./فارس