دونالد ترامپ روز چهارشنبه ضمن اعلام خروج آمریکا از توافق آب و هوایی پاریس گفته بود:‌ توافق پاریس هزینه‌های سنگین مالی و اقتصادی به آمریکا تحمیل می‌کند....

 

 

«جان کری» اقدام رئیس جمهور این کشور در خروج از توافق آب و هوایی پاریس را سرزنش کرد و گفت: ترامپ نمی داند درباره چه صحبت می کند.

به گزارش مهر به نقل از سی ان ان، «جان کری» در انتقاد از تصمیم «دونالد ترامپ» برای خارج کردن آمریکا از توافق آب و هوایی پاریس گفت: جهان در حال خندیدن و اشک ریختن برای رئیس جمهور ایالات متحده است. ترامپ مشخصا نمی داند که در مورد تغییرات اقلیمی درباره چه صحبت می کند.

وزیر خارجه سابق آمریکا در ادامه گفت: می خواهم از ترامپ سوال کنم که آیا فکر می کند «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین، «امانوئل ماکورن» رئیس جمهور فرانسه، «ترزا می» نخست وزیر انگلیس و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان نمی دانند که درباره چه چیزی صحبت می کنند؟ آیا ترامپ کسی است که فکر می کنند آنها آمریکا را دست انداخته اند؟

دونالد ترامپ روز چهارشنبه ضمن اعلام خروج آمریکا از توافق آب و هوایی پاریس گفته بود:‌ توافق پاریس هزینه‌های سنگین مالی و اقتصادی به آمریکا تحمیل می‌کند.

ترامپ این توافق را «هزینه‌بر برای مردم آمریکا» خوانده و افزوده بود که براساس یک مطالعه انجام شده، اجرای این معاهده تا سال ۲۰۲۵ بیش از دو و نیم میلیون شغل را از بین خواهد برد.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفته بود این توافق برخلاف منفعتی که برای دیگر کشورها دارد سودی برای ایالات متحده ندارد.

پس از سالها مذاکره و ناتوانی جامعه بین المللی برای دستیابی به معاهده‌ای فراگیر در جهت مقابله با تغییرات آب‌وهوایی زمین، سران کشورهای جهان در پاییز سال ۱۳۹۴، در پاریس به‌ توافقی دست یافتند. در آن زمان باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا بود و او این توافق را تصمیمی برای نجات سیاره زمین توصیف کرده بود.

هدف بلندمت توافق این است که اجازه ندهد دمای زمین بیش از «۲ درجه سانتیگراد» افزایش یابد. برای تحقق این هدف، کشورهای جهان توافق کردند با اجرای سیاست‌هایی، هرچه سریعتر جلوی انتشار گازهای گلخانه‌ای را بگیرند.