آیا واقعاً فریاد رسی برای خبرنگاران به عنوان مهم ترین ، پویا ترین ، خستگی ناپذیرترین ، مقاوم ترین و بی ادعا ترین سربازان عرصه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی جامعه وجود دارد؟ و آیا مرهمی برای دردهای پنهان و رنجهای بی پایان خبرنگاران هست ؟...

خبرنگار؛ دردهای پنهان و رنج های بی پایان

 

شرق پرس: از همه کس ، از همه چیز ، از نارسائی ها ، از مشکلات ، از حوادث ، از غم ها واندوه ها ، از مشارکت و انتخاب گرفته تا بیم ها و امیدها و از کمبودها و کاستی ها گرفته تا امکانات و توانمندی ها و از سازندگی و آبادانی گرفته تا تلاش برای فردایی بهتر گفتیم و نوشتیم و بارها و بارها برحسب بار مسئولیتی که بر دوش بود و هنوز هم بر تمامی وجود ما سنگینی می کند ، آگاهی بخشی و اطلاع رسانی کردیم ولی این بار می خواهیم از خود بگوییم ، از خبرنگار ، از دردهای نهفته درد درونی و از رنجهایی که او را دائماً می آزارد و امیدهایی که اورا در ادامه راه پرفراز و نشیبش یاری می کند و ثابت قدم می دارد.

۱۷مرداد ماه هر سال بعد از شهادت خبرنگار صدیق و فداکار شهید محمود صارمی به عنوان روز خبرنگار نام گرفته است که این امر بهانه ای است برای بزرگداشت مقام کسانی که درد و رنج را با جان و دل خریدند تا آگاهی و روشنایی را به جامعه عرضه دارند. در سالهای اخیر نشریات مختلف و رسانه های ارتباط جمعی در سطوح گوناگون در جامعه ما رشد یافتند و گسترش پیدا کردند و مورد اقبال طیف های مختلف جامعه هم قرار گرفتند و امروزه در کمتر خانواده ، محفل ، جمع و یا اجتماعی هر چند کوچک می توان سراغی از یک روزنامه ، هفته نامه ، ماهنامه نگرفت .

 

هر چند سرعت اعجاب آور دنیای ارتباطات نشریات را از حالت کاغذی به صورت الکترونیکی در آورده است اما همه این رسانه ها در یک ویژگی بسیار مهم مشترک هستند که بسیار مهم می باشند و آنهم خبرنگار به عنوان سرباز جبهه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جامعه است.خبرنگار آنگاه که قلم در دست گرفت دیگر به خود تعلق ندارد بلکه متعلق به جامعه ای است که عهدبسته در خدمت سرفرازی آن باشد و در این راه ، تواناسازی جامعه را با خبر و اطلاع رسانی انتخاب کرده است و این امر آغاز راهی بسی دشوار است که برای به سر منزل مقصود رسیدن در این راه خطرهای بسیار باید کرد و سردر راهی گذاشت که انجام و ادامه اش به رسالت پیامبران شباهت دارد چنانکه شهید صارمی خونش را در این هدف مقدس جاری دید. آنچه خبرنگاران امروز انجام می دهند وظیفه ای است بس خطیر و دشوار که جامعه را توانا می سازد و در این راه مرارتهای فراوانی را متحمل می شوند که واقعاً طاقت فرساست اما طاقت فرساتر از آن حرف و حدیث های فراوانی است که پیرامون حرفه خبرنگاری وجود دارد بطوریکه امروزه خبرنگار را متاسفانه به عنوان یک مزاحم می دانند. اکثر راهها به روی خبرنگار بسته است ، خبرنگار وقتی تعریف و تمجید باشد جای او روی چشم است اما وقتی زبان به انتقاد می گشاید مورد بغض قرار می گیرد متاسفانه خبرنگار پی گیر و سمج را همه از خود می رانند ، زحمات اکثر نشریات و رسانه ها بر دوش خبرنگار است اما حاصل کار خبرنگار نمی تواند حتی احتیاجات روزانه اش را هم تأمین نماید ، خبرنگار برای بدست آوردن خبر باید فداکاری نماید که این امر به مذاق بسیاری خوش نمی آید ، خبرنگار مستقل است و به استقلال خود می بالد اما بسیاری در تلاشند این استقلال را دچار خدشه نمایند و بسیاری دیگر مشکلات دیگر که مجالی بس طولانی را طلب می نماید .

 

اما با وجود تمامی این مشکلات سلاح خبرنگار قلم است ، قلمی که خداوند در کتاب جاوید و آسمانی ما مسلمانان ( قرآن کریم) به آن قسم یاد کرد و این امر نشان دهنده قداستی است که قرآن به قلم داده است و حال این قلم در دست خبرنگار است که با آن واقعیت ها را نمایان سازد ، کاستی ها را گوشزد نماید و توانمندی ها را هم بیان نماید و در راستای اختیارات قانونی خود در راه سرفرازی و اعتلای جامعه گام بردارد.

 

انتظارات از خبرنگار در جامعه امروز بسیار بالاست بطوریکه باید آینیه تمام نمای واقعیاتی باشد که در سطح جامعه در حال وقوع و شکل گیری است و این امر نشأت گرفته از غنای بالا وارزش فراوان حرفه خبرنگار است اما همین خبرنگار وقتی نتواند از عهده مخارج کمرشکن زندگی خود برآید آنگاه است که باید آفت های مختلف در این حرفه را انتظار داشت و هستند و بوده اند کسانی که در دام های صاحبان زر وزور گرفتار امده اند و از رسالت واقعی خود منحرف گشته اند اما یک خبرنگار واقعی و معتقد به اصول و ارزشها هیچگاه قداست حرفه اش را با ناپاکی ها نمی آلاید ، چرا که برای قلم و هرآنچه که می نویسد حرمت و قداست قائل است و در این راه حاضر است جان خود را هم بدهد اما راه انحراف را طی نکند. چه بسیار افرادی که به اسم و رسم خبرنگار کار خود را شروع کردند ، اما بعدها سر از اموری دیگر در آوردند که این امر نشان از دشواری این حرفه سخت دارد اما هنوز و با توجه به تمامی واقعیات موجود خبرنگار وخبرنگاری در جامعه ما ناشناخته است ، بسیاری در کمال تأسف خبرنگار را در حد بازاریاب می دانند ، عده ای هم آنها را فقط به عنوان پر کننده صفحات نشریات قلمداد می کنند وبرخی هم آنها را به عنوان گزارشگران صرف می شناسند اما آیا واقعاً حرفه خبرنگاری تا به این حد ناشناخته مانده است؟ همانگونه که اشاره شد خبرنگاری حرفه ای است مقدس که قداست خود را از تعالیم متعالی اسلامی دارد و در راهی که خبرنگار انتخاب نموده باید ثابت قدم باشد ، فقرها را فریاد بزند ، فسادها را به فلم بیاورد و تبعیض ها را بیان نماید. گفتن این تکالیف بسیار ساده و آسان است اما انتظاری که امروز جامعه از خبرنگار دارد تاختن بر فقر و فساد و تبعیض است که بنابه فرموده مقام معظم رهبری باید این سه مشکل اساسی در سطح جامعه از بین برود. تابحال هرچه گفتیم و خواهیم گفت بایدهایی است که برای خبرنگاران تعیین کرده و می کنیم اما سوال اساسی اینجاست آیا واقعاً فریاد رسی برای خبرنگاران به عنوان مهم ترین ، پویا ترین ، خستگی ناپذیرترین ، مقاوم ترین و بی ادعا ترین سربازان عرصه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی جامعه وجود دارد؟ و آیا مرهمی برای دردهای پنهان و رنجهای بی پایان خبرنگاران هست ؟

 

رحمان امامی- کارشناس ارشد ، مدرس دانشگاه و فعال رسانه ای