اعضای جنبش حماس در جریان این نشست، به صورت رسمی هنیه را به عنوان جانشین مشعل در ریاست دفتر سیاسی حماس معرفی می کنند....

خداحافظی خالد مشعل با ریاست سیاسی حماس/ اسماعیل هنیه جایگزین شد

 

برخی منابع اعلام کردند که «اسماعیل هنیه» از رهبران بلندپایه جنبش حماس در انتخابات داخلی این جنبش، به عنوان جانشین «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی حماس انتخاب شده است.

 
تابناک به نقل از «دنیا الوطن» نوشت؛ اسماعیل هنیه، عضو ارشد جنبش مقاومت مردمی حماس به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس منصوب شده است.
 
بر اساس این گزارش، هنیه جایگزین خالد مشعل در پست ریاست دفتر سیاسی حماس شده است. 
 
این پایگاه عرب زبان اعلام کرده است: جنبش حماس قصد دارد تا پیش از ۱۵ ماه مِی (ماه جاری میلادی) نشست مهمی را در شهر دوحه، پایتخت قطر برگزار کند.
طبق اعلام این پایگاه، اعضای جنبش حماس در جریان این نشست، به صورت رسمی هنیه را به عنوان جانشین مشعل در ریاست دفتر سیاسی حماس معرفی می کنند.
 
بر اساس این گزارش، هنیه در تاریخ ۱۵ ماه می به طور رسمی جانشین مشعل خواهد شد.
 
«موسی ابومرزوق» و «محمد نزال» بر سر جانشینی خالد مشعل با اسماعیل هنیه رقابت می‌کردند.
 
 
برخی منابع نیز اعلام کرده‌اند که مشعل قرار است به عنوان رئیس مجلس شورای حماس انتخاب شود.
 
 
اسماعیل هنیه کیست؟ 
 
 
اسماعیل عبدالسلام احمد هنیه، متولد ۱۹۶۳ در اردوگاه الشاطیء است. خانواده اش اصالتا از روستاری الجوره در عسقلان هستند که پس از اشغال به دست صهیونیست ها به اردوگاه کوچ می کنند. 
 
وی تحصیلات دوره ابتدایی را در مدارس آژانس حمایت از فلسطینیان سازمان ملل (آنروا) گذراند. دوره دبیرستان به مراکز آموزش الازهر در نوار غزه رفت و پس از آن در رشته ادبیات عرب از دانشگاه اسلامی غزه مدرک کارشناسی گرفت.
 
اسماعیل هنیه فعالیت های سیاسی اش را از دوره دانشگاه آغاز کرد و در این دوره بین سال های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۱ از اعضای فعال و پس از آن رئیس اتحادیه دانشجویان دانشگاه اسلامی غزه بود. در این مدت ۳ مرتبه بازداشت شدو جمعا ۳و نیم سال در زندان به سر برد. در سال ۱۹۹۲ به همراه عده زیادی از رهبران حماس و جهاد اسلامی به مرج الزهور لبنان تبعید شد و یکسال بعد پس از امضای قرار داد اسلو، دوباره به غزه بازگشت و به فعالیت های سیاسی خود در قالب اتحادیه دانشجویی ادامه داد.
 
سال ۱۹۹۷ هنگامی “شیخ احمد یاسین” رهبر معنوی حماس از زندان آزاد شد، مسئول دفتر وی شد. این مقطع نقطه عطفی در عرصه فعالیت های سیاسی “اسماعیل هنیه” محسوب می شود.
 
سال ۲۰۰۵ رئیس فراکسیون اصلاح و تغییر (وابسته به جنبش حماس) در مجلس قانونگذاری فلسطین شد و بدین ترتیب با پیروزی حماس در انتخابات این سال به عنوان نخست وزیر فلسطین مسئول تشکیل کابینه شد. البته اسماعیل هنیه پیش از اینکه نخست وزیر دولت شود پست وزارت را نیز تجربه نمود.
 
هنیه از ۱۶ فوریه ۲۰۰۶ تا ۱۴ ژوئیه ۲۰۰۷ نخست وزیر رسمی فلسطین بود. در این تاریخ به دلیل اختلافات داخلی بین فتح و حماس و پس از آنها گردان های شهید عزالدین قسام مراکز دستگاه های امنیتی تشکیلات خودگردان در غزه را به تصرف خود در آوردند از سوی محمود عباس از این سمت عزل شد. اما با این استدلال که دولتش از آراء مردم بیرون آمده و مشروعیتش را از محمود عباس نگرفته تا به دست وی عزل شود، دولت خود را در نوار غزه حفظ کرد. 
 
این دولت تا سال ۲۰۱۴ در نوار غزه به فعالیت خود ادامه داد. در این سال برای ایجاد آشتی ملی با توافقی که با جنبش فتح و سایر گروه های  فلسطینی صورت گرفت، یک دولت وفاق ملی به ریاست رامی الحمدلله تشکیل شد تا با برگزاری انتخابات مجلس قانونگذاری وریاست تشکیلات خودگردان دولت واحدی را تشکیل دهند؛ اما به دلیل ناتمام ماندن پرونده آشتی ملی به فرجام نرسید.