خلیل حقیقی درباره خسارتهای خشکسالی و کم آبی در بخش کشاورزی بهشهر گفت: پیش بینی می شود کمبود آب فراوان امسال به خشک شدن کامل حدود 500 هکتار دیگر از زمین های شالی شهرستان شود .

haghighi-keshavarzi-behshahr

 

 

 

به گزارش شرق پرس سرپرست جهاد کشاورزی بهشهر گفت : خشکسالی و گرمای بی سابقه هوا ، موجب وارد شدن خسارت بیش از ۱۲۰ میلیارد تومانی کشاورزان بهشهری شد .

 

 

خلیل حقیقی روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری شهرستان که در فرمانداری بهشهر برگزار شد اظهار کرد : این گرمای بی سابقه که در برخی روزها به ۴۲ درجه نیز رسید، منجر به افت شدید عملکرد سفره های آب زیرزمینی و خسارت ۱۶ میلیارد تومانی به مزارع گندم و جو شد .

 

وی بیان کرد : این خسارت ها به صورت عمده در زمین های کشاورزی بخش کوهستانی وارد شد و کشاورزان بخش های دشتی ، متحمل هیچ خسارتی ناشی از کم آبی و خشکسالی نشدند .

 

سرپرست جهاد کشاورزی بهشهر افزود : امسال کشاورزان بخش کوهستانی این شهرستان ، در ۷ هزار و ۲۰ هکتار از زمین های این بخش اقدام به کشت جو و در ۷ هزار و ۶۷۵ هکتار نیز گندم کاشتند که زمین های جو حدود ۵۰ درصد و مزارع گندم حدود ۴۰ درصد ،دچار خسارت و از بین رفتن کامل محصولات شدند .

 

حقیقی ادامه داد: وجود منابع آبی کافی در زمین های دشتی ، مانع از وارد شدن خسارت به مزارع گندم و جوی کشاورزان شد .

 

وی گفت : با توجه به برداشت مناسب این محصولات در مزارع دشتی، تاکنون و در شرایطی که نیمی از گندم ها برداشت شد، ۲۰ هزار تن گندم مازاد بر مصرف از کشاورزان خریداری گردید .

 

سرپرست جهاد کشاورزی بهشهر به خسارت دیگر محصولات کشاورزی ناشی از گرمای هوا اشاره کرد و گفت : یکی از مشکلات ناشی از این پدیده ، وارد شدن خسارت بین ۵۰ تا ۸۰ درصدی به باغات مرکبات شهرستان بود .

 

حقیقی افزود : ریزش میوه ناشی از کمبود شدید آب ، بیش از ۱۰۴ میلیارد تومان به باغداران شهرستان خسارت زد .

 

وی ادامه داد : باغداران بهشهری سال ۹۲ نیز به دلیل سرمای فراوان دچار زیان فراوانی شده بودند و با وجود تلاش های فراوان خسارت های خود را دریافت نکردند.

 

سرپرست جهاد کشاورزی بهشهر گفت : کمبود منابع آبی و بارش باران ، سطح زیرکشت شالی شهرستان را نیز دچار اخلال کرد و حدود ۵۰۰ هکتار از زمین های بخش های کوهستانی و دشتی شهرستان به زیرکشت این محصول نرفت .

 

حقیقی بیان کرد : علاوه بر این مقدار زمین کشت نشده ، پیش بینی می شود کمبود آب فراوان امسال به خشک شدن کامل حدود ۵۰۰ هکتار دیگر از زمین های شالی شهرستان شود .

 

 

ایرنا