خشکی و کم‌آبی شالیزارهای استان به مهم‌ترین دغدغه این روزهای کشاورزان مازندرانی تبدیل شده که خطر نابودی تلاش چند ماهه خود در زمین‌های شالیزاری را حس می‌کنند.

 

 

 

به گزارش شرق پرس کم‌آبی مهم‌ترین بحران پیش‌روی این روزهای مازندران در حوزه کشاورزی است که هر چه به سمت جلو می‌رویم خبرهایی از افزایش خشکی و از بین رفتن شالیزارهای استان به گوش می‌رسد.

 

 

زمین‌های شالیزاری که این روزها باید باتلاقی باشد تا آب کافی در ساقه‌ها شرایط را برای باروری خوشه‌های برنج مهیا کند، اما شرایط کنونی از چیز دیگری حکایت می‌کند که به نفع کشاورزان نیست.

 

shalizar-khoshk1

 

خشکی و کم‌آبی شالیزارهای استان به مهم‌ترین دغدغه این روزهای کشاورزان مازندرانی تبدیل شده که خطر نابودی تلاش چند ماهه خود در زمین‌های شالیزاری را حس می‌کنند.

 

 

با توجه به آمارهای اداره‌کل هواشناسی مازندران به‌دلیل گرمای زیاد و کمبود بارش در سه ماهه گذشته ۴۵ میلی لیتر افزایش تبخیر آب‌های سطحی را در استان شاهد بودیم که همین مسئله کمک کرد تا پدیده خشک‌سالی در مازندران شیوع پیدا کند.

 

 

کاهش ۵۰ درصدی بارش باران

زنگ خطر خشک‌سالی در مازندران از نخستین روزهای آغاز سال جدید در استان با کاهش چشمگیر ۵۰ درصدی بارش باران به صدا درآمد و بسیاری از زمین‌های شالیزاری در آغاز فصل کشاورزی به دلیل نبود آب به زیر کشت نرفت.

 

 

 

میزان بارندگی در تابستان امسال ۲۰ درصد نسبت به مشابه سال گذشته کاهش یافته که همین مسئله می‌تواند زنگ خطر جدی برای افزایش خشک‌سالی در سرزمین باران و رودخانه باشد.

 

 

تشکیل ستاد مدیریت بحران خشک‌سالی

بحران خشک‌سالی در شمال کشور تا جایی پیش رفت که ستاد هماهنگی مدیریت بحران استان مازندران تشکیل جلسه داد و به‌طور ویژه به بحث خشک‌سالی و مدیریت منابع آبی پرداخته شد.

 

 

استاندار مازندران که این روزها خطر خشک‌سالی را حتی برای آب شرب مصارف خانگی حس کرده با برگزاری جلسه ستاد هماهنگی مدیریت بحران دستور تجهیز چاه‌های جدید برای آمادگی وقوع خطر کم‌آبی آب شرب شهرهای مازندران را به فرمانداران داد.

 

 

این روزها بیشترین خشکی شالیزارهای استان در شهرستان‌های میاندورود، ساری، جویبار، بهشهر، گلوگاه و آمل دیده می‌شود که به عنوان نمونه شالیزارهای منطقه مشک‌آباد جویبار با خشکی ۱۰۰ درصدی روبرو هستند.

 

 

سکته کشاورز مازندرانی

خشکی و کم‌آبی زمین‌های کشاورزی استان تا جایی پیش رفت که یکی از کشاورزان بخش مرکزی شهرستان ساری با مشاهده خشکی و از بین رفتن زمین محصول شالیزاری سکته کرد و همزمان با به‌شماره افتادن نفس‌های شالیزار نفس‌های این کشاورز مازندرانی به شماره افتاد.

 

 

رئیس شورای روستای کارکنده بخش مرکزی شهرستان ساری در گفت‌وگو با فارس در ساری با تایید سکته کردن یک کشاورز بر اثر خشکی زمین شالیزاری، گفت: یوسف دهقان کشاورز ۶۵ ساله با مشاهده زمین خشک شده دو هکتاری خود دچار سکته شد.

 

shalizar-khoshk2

 

ناصر حبیب‌پور با بیان اینکه اهالی روستا با کمک یکدیگر زمین ۲ هکتاری این کشاورز را در چند نوبت آبدهی کردن تا از خطر نابودی نجات پیدا کند، افزود: شالیزارهای روستای کارکنده بخش مرکزی ساری به صورت نوبتی آب‌دهی می‌شود.

 

 

وی با بیان اینکه امسال بیش از ۷۰ هکتار از اراضی کشاورزی روستای کارکنده زیر کشت برنج رفت، ادامه داد: ۳۰ هکتار از اراضی کشاورزی این روستا با خشکی ۱۰۰ درصدی روبرو هستند و محصول کشاورزان در حال از بین رفتن است.

 

 

رئیس شورای روستای کارکنده بخش مرکزی شهرستان ساری تصریح کرد: یک حلقه چاه با قابلیت آب‌دهی بالا در روستا وجود دارد که درخواست برق برای پمپاژ کردن آب به اراضی کشاورزی به مسئولان ارائه دادیم.

 

 

 فقدان آب در آب‌بندان

حبیب‌پور از وجود ۱۱ هکتار آب‌بندان در روستای کارکنده بخش مرکزی ساری خبر داد و گفت: زمستان امسال با چشمه‌های اطراف روستا عمل ذخیره‌سازی آب انجام دادیم اما با گرمای بیش از حد و خشک‌سالی هیچ‌گونه آبی در آب‌بندان وجود ندارد.

 

 

وی با اشاره به اینکه برای ۳۰ هکتار از زمین‌های شالیزاری روستا از شرکت آب منطقه‌ای آب خریداری شد، اظهار کرد: توزیع آب به زمین‌های شالیزاری نوبتی به صورت ۷۲ ساعت قطع و ۴۸ ساعت آبدهی ادامه دارد.

 

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در گفت‌وگو با  فارس در شهرستان ساری خواستار مصرف بهینه آب در زمین‌های شالیزاری شد و بیان کرد: کشاورزان تا جایی که امکان دارد از آب‌های سطحی استفاده کنند.

 

 

 تمدید بیمه محصولات کشاورزی

دلاور حیدرپور گفت: تجهیز سه حلقه چاه موجود، حفر دو حلقه چاه جدید و تمدید بیمه محصولات کشاورزی از راه‌کارهای در حال اجرا برای مقابله با معضل خشک‌سالی در مازندران است.

 

 

وی با بیان اینکه از ۲۱۰ هزار هکتار از شالیزارهای مازندران یک‌هزار و ۶۰۰ هکتار به علت کم‌آبی کشت نشد، تصریح کرد: ۵۰۰ هکتار از شالیزارهای کشت شده استان خشک شد.

 

 

۲۶ هزار هکتار شالیزار در معرض خشک‌سالی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران شدیدترین کم‌آبی امسال را در حوزه سد شهید رجایی ساری، جویبار و هراز دانست و هشدار داد: ۲۶ هزار هکتار از زمین‌های زیر کشت استان در معرض خشک‌سالی قرار دارد.

 

 

این مسئول خطاب به کشاورزان و شالیکاران، تصریح کرد: با توجه به کم‌آبی و خشک‌سالی در سال زراعی جاری شالیکاران نسبت به آبیاری تناوبی و مدیریت بهینه در مصرف آب اقدام کنند.

 

 

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران نیز در گفت‌وگو با  فارس در شهرستان ساری با اشاره به کاهش بارندگی در سطح استان، اظهار کرد: در فصل زراعی سال‌جاری ۴۵ درصد کاهش و در سال آبی ۹ ماه گذشته بیش از ۲۰ درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم.

 

 

کاهش ۳۸ درصدی آبدهی رودخانه‌ها

محمدابراهیم یخکشی از کاهش ۲۶ درصدی ۹ ماهه سال آبی و کاهش ۳۸ درصدی آبدهی رودخانه‌های استان در سه ماه نخست فصل زراعی خبر داد و افزود: جریان رودخانه‌ای هراز، تجن، بابل‌رود، سد شهید رجایی و نکا با کاهش ۳۰ تا ۷۵ درصدی مواجه بوده است.

 

 

وی یکی از دلایل کاهش سطح آب‌های زیرزمینی مازندران را کاهش ریزش‌های جوی دانست و بیان کرد: آبدهی بسیاری از چشمه‌ها به مقدار زیادی کاهش پیدا کرده و برخی از آنها خشک شده است.

 

 

کمبود ۶۲ میلیون مترمکعب آب در سدها

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران از افزایش تنش کم‌آبی در حوزه رودخانه‌ای تجن خبر داد و ادامه داد: سدهای استان نسبت به مشابه سال گذشته ۶۲ میلیون مترمکعب آب کمتر دارد.

 

 

با وضعیت موجود و بحران خشک‌سالی باید اطلاع‌رسانی وضعیت منابع آب در بین کشاورزان، آموزش و اطلاع‌رسانی عمومی بهره‌برداران برای رعایت مصرف آب، حداکثر بهره‌برداری با نهایت صرفه‌جویی از آب ذخیره شده در سدها و آب‌بندان‌ها، نظارت مستمر در امر تقسیم و توزیع آب و اجرای طرح نوبت‌بندی باید مورد توجه مسئولان استانی و مدیریت بحران مازندران قرار گیرد.

 

 

 

 

صاحب نجفی وشوایی-فارس