آیت‌الله سیداحمد خاتمی خطیب جمعه این هفته تهران با تاکید بر فصل الخطاب بود نامه رهبری گفت: نامه مقام معظم رهبری در مورد برجام را تاریخی عمیق و دقیق توصیف کرد و گفت که این نامه پرونده برجام را بست.

khatamiii4

 

شرق پرس: وی افزود: انصافا این نامه یک نامه معمولی نبود بلکه کلمه کلمه آن روی حساب بود و اگر دنیا می‌خواهد موضع ملت ایران را بفهمد این نامه موضع ملت ایران است.

 

 

وی ادامه داد: این نامه تجلی پیام جاوید عاشورا بود. در سراسر این نامه روح حماسه حسینی و روح انقلابی حاکم است و این پیام را با خود دارد که ایران اسلامی همچنان بر مواضع اصولی خود هست. این نامه همچنین مایه نشاط نیروهای انقلاب شد که دغدغه حفظ ارزش‌های نظام را دارند و تمام نامه را می‌شود در یک عبارت خلاصه کرد؛ هیهات من الذله

 

خطیب جمعه تهران با بیان این‌که «نفرت از آمریکا‌، دروغگویی و بدقولی‌هایش در این نامه موج می‌زند»، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب همانند امام راحل عظیم‌الشان آمریکا را شیطان بزرگ می‌داند.

 

وی ادامه داد: در این نامه اموری نقض برجام نامیده شده است. اولین امر این است که هر یک از طرف‌های مذاکره اگر بگویند ساختار تحریم‌ها باقی است. این نقض برجام است و اگر در طول این هشت سال در هر سطح و با هر بهانه‌ای از جمله بهانه نخ‌نما شده‌ حمایت از تروریسم و بهانه نقض حقوق بشر بخواهند‌ تحریم جدیدی را وصف کنند این در حقیقت نقض برجام است.

 

این عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: حضرت آقا در این نامه دستور دادند هیاتی قوی‌، آگاه و هوشمند برای رصد پیشرفت کار تشکیل شود که به طور دقیق رصد و راستی‌آزمایی کنند؛ مبادا طرف غربی زیرقولش بزند. رهبری همچنین اختیار این هیات را به شورای عالی امنیت ملی سپردند.

وی نامه اخیر رهبری را نشان‌دهنده موضع ولایت عنوان و خاطرنشان کرد: افراط و تفریط‌هایی که در طول این ایام دو طرف مطرح می‌کردند‌، نزد مقام معظم رهبری جایگاهی ندارد. این‌که کسانی بیایند برجام را موفقیت بزرگ‌، بی‌سابقه‌، کم سابقه و فتح الفتوح معرفی کنند، نظر مقام معظم رهبری نبوده و این‌که کسانی بگویند تصویب برجام به خطر افتادن و خاتمه یافتن انقلاب است‌، این هم نظر ایشان نبود.

وی با تاکید بر این‌که «مقام معظم رهبری برجام را به طور مشروط تایید کرده‌اند»،‌ افزود: انتظار ما به عنوان خطیب جمعه که موعظه و نصیحت می‌کنیم‌ این است که بگو مگوهای قبل از برجام تمام شود. برجام حالا یک قانون است و همه باید از این فرصت استفاده کنیم تا به نفع نظام اسلامی سامان یابد.

امام جمعه موقت تهران اظهار کرد:از زمان برجام تاکنون ۱۰۰ روز می‌گذرد و آقا ۷۰ بار خطر نفوذ را گوشزد کرده‌اند. معلوم می‌شود نفوذ سیاسی ‌، فرهنگی و اقتصادی یک خطر جدی است هم مسئولان باید مراقب باشند و هم مردم تا از روزنه برجام دشمنانی که ۳۶ سال است انتظار آمدن به ایران را می‌کشند و از در بیرون رانده شده‌اند‌، از پنجره وارد نشوند.

وی خطاب به اهالی رسانه و مطبوعات گفت: از کسانی که قلم به دست هستند‌ حرف‌های‌شان منتشر می‌شوند و یا سایت دارند انتظار است جاده صاف کن‌، آمریکا نشوند و چهره آمریکای عهد شکن را بزک و بازسازی نکنند. اگر کسانی به بازسازی چهره آمریکا بپردازند قطعا عامل آمریکا هستند.

وی با تاکید بر این‌که «نباید به دشمن و قول و قرارهای او خوش‌بین بود»،‌ این خوش‌بینی را یک نپختگی سیاسی عنوان و تاکید کرد: سفیر کوبا می‌گوید با این‌که مدت‌هاست آمریکا قول لغو تحریم‌ها علیه کوبا را داده اما هنوز به قولش عمل نکرده است. پس این خوش‌بینی است که آن‌ها پایه قول‌شان بایستند و یک نپختگی سیاسی و عملکرد نادرست در این عرصه است.

خطیب جمعه تهران در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران عاشورا را یک جریان توصیف کرد و گفت: سیدالشهدا در واقع یک جریان‌سازی کرد؛ جریانی که تا ابد باقی خواهد ماند؛ زیرا عاشورا و عاشورایی زیستن اختصاص به سال ۶۱ نداشته و همیشه باید عاشورایی زندگی کرد همچنان که یاران سیدالشهداء نیز مختص سال ۶۱ هجری نبودند و تا همیشه روزگار هستند. مهم این است که بکوشیم یار سیدالشهدا باشیم و مداحان بانیان مجالس حسینی و روسای هیات‌ها باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که خروجی این مجالس یاران سیدالشهدا باشند.

وی خواندن نماز اول وقت، وفاداری‌، شجاعت‌، انس با شهادت و بصیرت را از ویژگی‌های یاران امام حسین(ع) عنوان و خاطرنشان کرد: تفسیر شجاعت را باید در کربلا دید‌. در کربلای امروز حتی بعد از برجام آدم‌های آمریکایی باز سخن از گزینه روی میز می‌زنند و نمی‌فهمند ملت ما عاشورایی و کربلایی‌ است و دنبال میدان ایثار و فداکاری می‌گردد. یاران امروز سید الشهدا نیز همان شجاعت را دارند. باغ شهادت هنوز باز است و سردار همدانی‌ها افتخارآفرین این میدان هستند‌، راه درست را انتخاب می‌کنند و دشمن را درست می شناسند.

وی با تسلیت سالگرد شهادت مرحوم مصطفی خمینی یادآور شد: شهادت حاج آقا مصطفی در سال ۱۳۵۶ جرقه‌ی انقلاب را زد. همچنان که امام شهادت ایشان را از الطاف خفیه الهی دانست.

امام جمعه موقت تهران با تسلیت سالگرد شهادت ۲۷ زائر حرم امام رضا(ع) در اثر بمب گذاری با اشاره به شهادت سردار همدانی‌، نیز گفت: سردار مخلص شهید حسین همدانی عمری را با جهاد گذراند و خداوند هم مزدش را با شهادت داد اگر این عزیزان در بستر می‌مردند جای ناراحتی بود به تصریح مسئولان نظام اگر سردار همدانی نبود،‌ چه بسا دولت سوریه سقوط می‌کرد.

وی هم‌چنین با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی وی را فقیه بصیر و مجاهد توصیف کرد و ارتحال این عالم بزرگ را مصداق ثلمه به اسلام دانست.

وی فاجعه منا را هم فاجعه‌ای بسیار تلخ توصیف کرد و گفت: من خودم بارها وقتی صحنه‌های جان گداز منا را دیدم گریه کردم و مطمئنم هیچ ایرانی نیست که این صحنه‌ها را دیده باشد و اشک نریخته باشد؛ بنابراین عزیزان بازمانده فاجعه منا تنها خودشان را داغ‌دار ندانند؛ چراکه کل ملت ایران عزادار این فاجعه است. البته آن‌ها که به دیدار خدا رفتند وضع خوبی دارند آن‌ها در حال احرام و عشق به خدا مانند ارباب مظلوم بی‌کفن تشنه‌اشان حسین(ع) جان دادند.

این عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که «دولت عربستان در کوتاهی نسبت به وقوع این حادثه مجرم است و باید در دادگاه بین‌المللی محاکمه شود‌»، افزود: اولا چرا راه را بستید و این فاجعه را برای جهان اسلام را آفریدید‌ و ثانیا چهار هزار و ۵۰۰ دوربین جای جای منا را در اتاق فرمان شما نشان می‌داد،‌ چرا بلافاصله به داد مردم نرسیدید و به موقع کمک رسانی نکردید و چرا نگذاشتید نیروهای امدادی کشورهای دیگر‌، امداد کنند؟ ما در هر چیز شک کنیم در این شک نداریم که دولت سعودی در این حادثه کوتاهی و تقصیر داشته است.

وی عذرخواهی را حداقل وظیفه برای دولت آل سعود در قبال جان باختن حدود هشت هزار نفر دانست و اظهار کرد: آن‌ها نه تنها عذرخواهی نکردند بلکه فرافکنی کردند و طلبکارانه سخن گفتند. آن‌ها با کوتاهی‌شان آدم کشتند و حدود۵۰۰ نفر از مردم کشورمان مظلومانه جان دادند. ما هم وظیفه دفاع از حقوق مردم را داریم. نباید به مرور زمان این حادثه فراموش شود همچنان که رهبری فرمودند دستگاه دیپلماسی و سازمان حج و زیارت تا آخر مساله را دنبال کنند ولو این‌که سال‌ها به طول بیانجامد.

وی با اشاره به ضرورت تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در مورد فاجعه منا ادامه داد: این کمیته حداقل می‌تواند جلوی تکرار این حادثه در سال‌های بعد را بگیرد.

خطیب جمعه تهران با انتقاد شدید از عملکرد سازمان‌های بین‌المللی در قبال فاجعه منا تصریح کرد: سازمان‌های بین‌المللی افتضاح عمل کردند. در حالی که اگر یک آدم در یک کشور کشته می‌شد سروصدایی به راه می‌انداختند، اما در این حادثه هیچ نگفتند حتی کشورهایی که جان باخته‌ در این فاجعه داشتند هم چیزی نگفتند.

وی با بیان این‌که «یکی از آرزوهای وهابی‌ها قطع شدن پای ایران از حج تمتع است‌»، گفت: علاقه‌مندان هرگز نغمه تعطیلی حج را سر ندهند بلکه همه باهم بگوییم سعودی‌ها لیاقت اداره حج را ندارند و باید این کار برعهده جهان اسلام قرار گیرد. من وظیفه انسانی خود می‌دانم که از دولت‌، بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت به خاطر اقداماتی که در این زمینه انجام دادند تشکر کنم.

وی در پایان انتفاضه فلسطین را منشا خیر و برکت برای مردم فلسطین دانست و گفت: نسخه‌های سازش از ابتدای اشغال فلسطین یعنی ۷۰ سال پیش تاکنون تمدید اسارت بوده و اگر خیر و برکتی بوده در انتفاضه‌هاست. اگرچه هزینه‌هایی دارد از جمله این‌که تاکنون ۵۸ نفر توسط صهیونیست‌ها کشته‌، دو هزار نفر مجروح و سه هزار نفر به خاطر استنشاق گاز‌های آن چنانی آسیب دیده‌اند اما این‌ها هزینه آزادی است./ایسنا