یافته های تازه همه کلیشه ها را در مورد افراطی گری زنان و مردان غربی شکسته است و هرچه می گذرد زنان جوانتری از کشورهای غربی روی به سوی داعش می آورند. برخی از این زنان حتی از زندگی مرفهی برخوردار بوده و تحصیلکرده اند. چنین زنانی در تبلیغ برای تروریست های داعش نقش بسیار مهمی ایفا می کنند.

دختران غربی چرا به داعش می پیوندند؟

 

 

 شرق پرس: بنا به تحقیقات جدید موسسه «گفتمان‌های راهبردی و مرکز بین المللی بررسی افراطی‌گری»، زنان غربی نقش مهمی را برای تبلیغ گروه تروریستی داعش ایفا می کنند و به سادگی برای تبدیل به یک «عروس جهادی» روانه پیوستن به این گروه نمی شوند.

 

 

این موسسه که واقع در دانشگاه کینگز انگلیس است، روز  پنجشنبه گزارشی را مبنی بر یک بعدی بودن نظریه پیوستن زنان به داعش به منظور ازدواج با جنگجویان خارجی منتشر کرد.

 

در این گزارش اعلام شده است، زنان توسط عواملی از جمله حس انزوا، احساس اینکه جامعه بین المللی مسلمانان در خطر است و وعده خواهری به این گروه می پیوندند.

 

پارس به نقل از جماران نوشت: مانلی اسمیت یکی از نویسندگان این گزارش در کنفرانس خبری در لندن اظهار کرد: بیشترین موضوعی که ایجاد انگیزه برای پیوستن به این گروه تروریستی را مطرح می کند، مسائل عاطفی است اما آنچه ما می دانیم این است که حقیقت چیز دیگری است.

 

بر اساس اظهارات محققان حدود ۵۵۰ زن از کشورهای غربی خانه خود را رها کرده‌اند تا به داعش جایی که وظیفه اصلیشان همسر و مادر بودن است، ملحق شوند.

 

برخی از زنان برای جنگیدن در خط مقدم مایلند، اما با توجه به قوانین این گروه اجازه این کار امکان پذیر نیست. اما زنان غربی نقش مهمی را در تبلیغات و جذب زنان دیگر ایفا می کنند.

 

در این گزارش آمده است: داعش اجازه داده تا یک شبکه غیر متمرکز تبلیغات این گروه را ترویج دهند .

 

همچنین در این گزارش به سلما و زهرا هالین از بریتانیا اشاره شده است، که زنان را برای مهاجرت به سرزمین هایی که داعش در آن حضور دارد با استفاده از تاکتیک‌ها و تغییر اسم کاربری اینترنتی شان تشویق می کردند .

 

این دو نوجوان بریتانیایی به سوالات  مهاجران نیز پاسخ می دادند.  سلما در وب سایتی به زنی توصیه کرده بود، پس از ورود در اسرع وقت ازدواج کند.

 

اسمیت متذکر شده که طولانی ترین مدتی که  یک زن بدون ازدواج کردن در این گروه به سر برده، دو ماه بوده است .

 

زنان همچنین از اینکه ازدواجشان برای مدت طولانی به طول نمی انجامد، آگاه هستند.

 

در این گزارش به شمس پزشک مالزیایی که همسرش در روز اول در رسانه اجتماعی به وی پیشنهاد ازدواج داده بود اشاره شده است.

 

وی عکس عروسی اش را که نقابی سفید رنگ بر روی صورت داشت در اینترنت منتشر کرد و در زیر عکس نوشت «ازدواج در سرزمین جهاد، تا زمانی که شهادت ما را از هم جدا کند».

 

همچنین با استفاده از شبکه های اجتماعی از جمله توئیتر، فیسبوک و … محققان بر روی ۱۰۰ زن از ۱۵ کشور که بنا به باور خودشان در سرزمین تحت کنترل داعش زندگی می کنند، نظارت دارند. اغلب آنان سال‌های آخر دوره نوجوانی را طی می کنند و یا اوایل دهه سوم زندگیشان هستند. جوان ترین آنان ۱۳ سال دارد.

 

گرچه محققان اظهار کرده اند که «جهاد نکاح» تنها دلیل زنان برای پیوستن به داعش نیست، اما هنوز این موضوع یک عامل موثر است.

 

تصاویر آنلاین شیر نر و ماده مکررا به عنوان نماد این گروه تروریستی به اشتراک گذاشته می شود. این نماد به منظور یافتن شوهری شجاع و قوی است.

 

در این گزارش هم چنین به تفاوت‌های میان جامعه آرمانی این گروه تروریستی و جنایات و واقعیتی که بر روی زمین اتفاق می افتد، اشاره شده است. 

 

این در حالی است که نگرانی این زنان از نبود بهداشت کافی، سلامت، کمبود برق و آب سالم در حال افزایش است. گزارش شده است که زنی به دلیل نداشتن زبان مشترک با دکتر و قادر نبودن به برقراری ارتباط در بیمارستان جنین خود را از دست داده است.

 

محققان همچنین راه‌هایی را برای مقابله با جذب زنان به داعش پیشنهاد کرده اند. آنان اظهار کرده اند با برجسته کردن واقعیت زندگی این گروه تروریستی می توانیم به صرف نظر کردن زنان جوان از رفتن کمک کنیم. همچنین افزایش مربیان و مدادکاران زن از دیگر توصیه‌های ارائه شده در این گزارش است.

 

یافته های تازه همه کلیشه ها را در مورد افراطی گری زنان و مردان غربی شکسته است و هرچه می گذرد زنان جوانتری از کشورهای غربی روی به سوی داعش می آورند. برخی از این زنان حتی از زندگی مرفهی برخوردار بوده و تحصیلکرده اند. چنین زنانی در تبلیغ برای تروریست های داعش نقش بسیار مهمی ایفا می کنند. 

 

این گزارش می افزاید: از این گذشته، زنان و دختران غربی مجذوب نگاه آرمان‌گرایانه نسبت به وظایف مذهبی و حضور در فضای روحانی خواهران می شوند و حس ماجراجویی هم، سفرشان را خیال انگیزتر می کند.

 

با این همه، چیزی که کمتر سخنی از آن به میان می‌آید، این است که زندگی با تروریست‌های داعش آن چیزی نیست که این دختران در فضای مجازی اینترنت دیده اند…