روحانی در سخنرانی پس از توافق هسته ای گفت: تمام تحریم های مالی، تمام تحریم های بانکی، تمام تحریم های مربوط به بیمه، حمل و نقل، پتروشیمی، فلزات گرانبها، تمام تحریم های اقتصادی به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق.

rohani-tavafog-5

 

 

به گزارش شرق پرس حجت‌الاسلام حسن روحانی بعدازظهر سه شنبه و پس از قرائت بیانیه مشترک ظریف و موگرینی در پایان مذاکرات هسته ای، در گفتگوی مستقیم تلویزیونی با مردم، با بیان اینکه ماه رمضان همواره ماه خیر و برکت و تقرب مردم به خداوند بوده است، اظهارداشت: در ماه رمضان امسال، آنطور که من شنیدم بسیاری از مردم در دعاهایشان و در شب‌های قدر برای تیم مذاکره کننده و برای دستیابی به یک توافق خوب، دعا کردهاند.

 

 

وی افزود: من الان به ملت بزرگوار ایران اعلام می‌کنم که دعاهای شما مستجاب شده است و ما امروز در یک مقطع مهم در تاریخ کشور و انقلابمان و در شرایط منطقه قرار داریم.

 

 

رئیس جمهور با اشاره به این شرایط خاص، گفت: شرایطی که باید بگویم دوران ۱۲ ساله گذشته که همراه با توهماتی از سوی قدرت‌ها و نشر آن توهمات در میان جامعه و افکار عمومی بود، کاملا ورق خورده و صفحه جدیدی آغاز شده است.

 

 

روحانی اظهارداشت: این صفحه جدید بر این مبنا آغاز می‌شود که راه‌حل معضلات در جهان، مسیر کوتاه‌تر و کم‌هزینه‌تری نیز دارد.

 

 

وی تصریح کرد: موضوع مهم هسته‌ای ایران از یک طرف به یک موضوع سیاسی و بین‌المللی تبدیل شده بود، تا جایی که این موضوع در فصل هفتم منشور ملل متحد در شورای امنیت با قطعنامه‌های متعدد تحریمی مواجه و از سوی دیگر به موضوع ایران‌هراسی در جامعه و جهان تبدیل شد که ایران در پی ساخت سلاح کشتارجمعی است و از طرف دیگر از جهت علم و فناوری و توسعه در کشور برای ما حائز اهمیت بود و از لحاظ اجتماعی نیز به مسئله غرور و عزت ملی تبدیل شده بود و از جهت اقتصادی نیز با فشارهایی که تحریم کنندگان ایجاد کرده بودند، شرایط سختی را در جامعه به وجود آورده بود.

 

 

رئیس جمهور افزود: همانطور که قبلا نیز گفتهایم هیچگاه تحریم‌ها موفق نبود، اما در عین حال در زندگی مردم تاثیرگذار بوده است.

 

 

رئیس جمهور تاکید کرد: من خوشحالم که امروز پس از مذاکرات ۲۳ ماهه جمهوری اسلامی با شش قدرت جهانی توانستیم به نقطه جدیدی دست پیداکنیم؛ البته ماه رمضان همواره برای دولت یازدهم ماه پرخیر و برکت و سرنوشت بوده است.

 

 

وی افزود: بیست و پنجم ماه رمضان سال ۹۲ روز تنفیذ دولت بود، بیست و ششم روز تحلیف بود و روز بیست و هفتم ماه رمضان امسال روز توافق شش قدرت جهانی با ایران برای برنامه جامع اقدام مشترک است.

 

 

روحانی تصریح کرد: برای حل موضوع و معضل هسته ای باید در بخش های مختلف قدم های لازم را برداریم و به لحاظ سیاسی باید تمهیدات لازم  را آماده کنیم. 

 

 

وی با بیان اینکه مذاکره به مفهوم خواندن بیانیه ها نیست بلکه به معنای بده بستان است، تاکید کرد: مذاکره به این معناست که پولی داده می شود و خانه مورد نظر خریداری می گردد.

 

 

 روحانی ادامه داد: ما بدنبال صدقه نبودیم که کسی به ما چیزی مجانی بدهد بلکه بدنبال مذاکره بودیم که بر مبنای منافع و مصالح ملی بده بستان عادلانه را در پیش بگیریم.

 

 

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: همواره تاکید کردیم مذاکره برد- باخت نخواهد بود که یک طرف برنده و طرف دیگر بازنده باشد که در غیر این صورت مذاکره پایدار نخواهد بود؛ بلکه مذاکره ای پایدار است که برای دو طرف برد – برد باشد.

 

 

در موضوع هسته ای توانستیم در داخل به اجماع ملی برسیم

روحانی با بیان اینکه مذاکره کنندگان ما بر مبنای بازی برد-برد از ۲۳ ماه پیش کار خود را آغاز کردند، گفت: برای دستیابی به یک توفیق نیاز به اجماع ملی داشتیم که در داخل کشور سیاسیون و جناح ها در هر زمینه ای قاعدتا نظر واحدی ندارند؛ اما در مسائلی که به منافع ملی و توسعه ملی از جمله موضوع هسته ای مربوط می شود خوشبختانه در فضای آزاد و دموکراتیک توانستیم به یک اجماع دست پیدا بکنیم.

 

 

وی تصریح کرد: راه مذاکره قبل از آغاز این دولت یعنی از ۱۲ سال پیش طبق نظر رهبر معظم انقلاب آغاز شد و از سال ۸۲ این مذاکرات را در تهران یا در پایتخت های کشورهای همسایه و اروپایی مشاهده کردیم و ادامه دادیم.

 

 

رئیس جمهور افزود: اما مردم در انتخابات خرداد ۹۲ در این زمینه اعلام نظر کردند و به صراحت گفتند دولتی را می خواهیم که دستاوردهای هسته ای را توأم با صلح و حرکت توسعه ای کشور و رفاه مردم مد نظر قرار دهد و همین مسیر، راهی بود  که دولت یازدهم آغاز کرد.

 

 

غرب در صورتی می تواند با ما تعامل کند که مسیر تهدید و تحقیر را کنار بگذارد

روحانی خاطرنشان کرد: البته ملت ایران ملت منطق، ادب و استدلال بوده است و من از روز اول در روز تحلیف گفتم در صورتی غرب می تواند با ما تعامل کند که مسیر تهدید و تحقیر را کنار بگذارد و مسیر تکریم را آغاز کند.

 

 

روحانی افزود: ملت ایران همواره دارای ادب، منطق و استدلال بوده است و در روز مراسم تحلیف تاکید کرده بودند که در صورتی غرب می‌تواند با ما تعامل داشته باشد که مسیر تهدید و تحقیر را کنار گذاشته و مسیر تکریم را آغاز کند.

 

 

وی ادامه داد: آنچه امروز به دست آمده به عنوان توافق در یک برنامه جامع برای اقدام مشترک است. ریشه آن به تعامل از طرف ایران و تکریم از طرف ۱+۵ بازمی‌گردد.

 

 

رئیس جمهور با بیان اینکه اگر تعامل از طرف ایران و تکریم از طرف ۱+۵ نبود، ما دستاوردی نداشتیم، گفت: از طرف دیگر لازم بود برای اینکه در مذاکرات موفق باشیم بتوانیم در شرایط تحریم و رکود، اقتصاد کشور را سامان دهیم.

 

 

روحانی خاطرنشان کرد: زمانی که ما مذاکره را آغاز کردیم، تورم بالای ۴۰ درصد بود و رشد اقتصادی ما شاخص منفی را نشان می‌داد و دوران مذاکرات ما هم تورم را مهار کرده و هم شاخص رشد را مثبت کردیم و این مهمترین پیام ما به ۱+۵ بود.

 

 

وی با اشاره به ایستادگی، مقاومت، صبر و تحمل مردم شجاع ایران، افزود: ایستادگی مردم و مقاومت آنها بود که طرف مقابل را پای میز مذاکره آورد.

 

 

رئیس جمهور با اشاره به ۴ هدف اصلی ایران در مذاکرات هسته ای، گفت: نخستین هدفی که ما دنبال می کردیم این بود که فناوری هسته‌ای و فعالیت‌های هسته‌ای در داخل کشور ادامه پیدا کند.

 

 

روحانی‌ ادامه داد: هدف دوم لغو تحریم‌های غلط، ظالمانه و ضداسلامی بود و همچنین لغو کلیه قطعنامه ها در شورای سازمان ملل که غیرقانونی بود، هدف سوم ما در مذاکرات هسته‌ای بود.

 

 

وی اظهار داشت: هدف چهارم ما در مذاکرات خروج پرونده هسته‌ای ایران از فصل هفت منشور سازمان ملل و شورای امنیت بود و در برنامه جامع اقدام مشترک که امروز شاهد آن بودیم، هر چهار هدف ما حاصل شد.

 

 

رئیس جمهور با اشاره به تلاش‌های حقوقدانان، دیپلمات‌ها و  دانشمندان هسته‌ای، تصریح کرد: در روزهای نخست مذاکرات، طرف مقابل قصد داشت ایران را مجبور کند در دوران محدودیت تنها ۱۰۰ سانتریفیوژ داشته باشد که در نهایت به هزار سانتریفیوژ رضایت داده و امروز ما بیش از ۶ هزار سانتریفیوژ خواهیم داشت.

 

 

روحانی با اشاره به دوران محدودیت زمانی ادامه داد: در ابتدای مذاکرات بر سر دوران محدودیت ۲۰ الی ۲۵ سال بحث می‌شد، اما در نهایت به ۱۰ سال و در روزهای اخیر به ۸ سال کاهش پیدا کرد در نهایت در بحث تحقیق و توسعه می توانیم از سانتریفیوژ IR۸ و IR۶ استفاده کنیم.

 

 

رئیس جمهور عنوان کرد: در نهایت قبول کردند که از IR۸ بیشتر نمی شود و آنچه جمهوری اسلامی دنبال آن بود IR۶ و IR۸ بود.

 

 

وی با تاکید بر اینکه ایران خواهان توافقی بود که در روز اجرای توافق بلافاصله تزریق گاز UF۶ به IR۸ آغاز شود و ما امروز به همین توافق دست یافتیم، گفت: راجع به اراک می گفتند رآکتور می تواند باقی بماند، اما به هیچ عنوان آب سنگین معنایی ندارد و این خط قرمز قطعی ما است.

 

 

روحانی ادامه داد: امروز در شرایطی توافق انجام شده است که در توافق مشترک از به صراحت از آب سنگین رآکتور اراک یاد شده است و رآکتور اراک با همان ماهیت آب سنگین با ویژگی هایی که در توافق آمده، تکمیل خواهد شد.

 

 

رئیس جمهور کشورمان اظهار داشت: در خصوص فردو می گفتند نام فردو بردن سخت است و شنیدن آن سخت تر، نه شما بگویید نه ما می شنویم و بعد گفتند در فردو هیچ سانتریفیوژی لااقل نباید باشد و در آنجا مرکز تحقیقات ایزوتپ های پایدار خواهد بود.

 

 

وی تصریح کرد: بالاخره بعد از ماه ها چانه زنی گفتند که ۱۶۴ سانتریفیوژ فقط در فردو بماند، اما امروز در فردو بیش از یک هزار سانتریفیوژ استقرار خواهند داشت به اضافه اینکه بخشی از فردو برای تحقیق و توسعه در زمینه ایزوتپ های پایدار خواهد بود.

 

 

روحانی در خصوص موضع غرب در مورد لغو تحریم ها افزود: آنها معتقدند لغو یکباره تحریم ها که هرگز، تحریم ها قدم به قدم ما باید اول ماه ها بگذرد اعتماد پیدا کنیم تا آنگاه به تدریج تحریم ها را نه لغو که اسم لغو را فعلا نبرید بلکه تحریم ها را تعلیق می کنیم و در سال های بعد اگر آژانس گزارش مثبت داد و ما اعتماد پیدا کردیم، قدم به قدم لغو شود.

 

 

در روز اجرای توافق تمامی تحریم ها حتی تحریم های تسلیحاتی و موشکی لغو می شود

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز به ملت شریف ایران اعلام می کنم طبق این توافق در روز اجرای توافق تمامی تحریم ها حتی تحریم های تسلیحاتی، موشکی و اشاعه ای هم به صورتی که در قطعنامه بوده، لغو خواهد شد. تمام تحریم های مالی، تمام تحریم های بانکی، تمام تحریم های مربوط به بیمه، حمل و نقل، پتروشیمی، فلزات گرانبها، تمام تحریم های اقتصادی به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق.

 

 

وی ادامه داد: حتی تحریم هر تسلیحاتی نیز کنار گذاشته می شود و برای پنج سال نوعی محدودیت و پس از آن لغو خواهد شد.

 

 

روحانی اظهار داشت: در زمینه اشاعه ای هم کالای دو منظوره در کمیته ای مورد بررسی قرار خواهد گرفت. نسبت به لغو قطعنامه های سازمان ملل می گفتند قطعنامه ای که شما اجرا نکرده اید، چگونه ما لغو کنیم؟ لااقل این قطعنامه ها را برای ۶ ماه اجرا کنید تا بعد زمان لغو آن فرا برسد.

 

 

رئیس جمهور تصریح کرد: بر اساس توافق امروز در روزهای آینده که این توافق در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب خواهد رسید، تمام ۶ قطعنامه قبلی لغو خواهد شد.

 

 

وی افزود: همچنین در زمینه اینکه پرونده ایران به طور کامل از شورای امنیت برای همیشه خارج شود، می گفتند باید آژانس گزارش دهد.

 

 

۱۰ سال بعد از اجرای توافق پرونده ایران از شورای امنیت خارج خواهد شد

روحانی اضافه کرد: امروز بدون در نظر گرفتن آژانس بعد از اجرای توافق ۱۰ سال بعد به طور کامل پرونده در شورای امنیت نخواهد بود.

 

 

رئیس‌جمهور در ادامه اظهارات خود گفت: ممکن است این سئوال مطرح شود که آیا این توافق بر مبنای اعتماد به کشورهای ۱+۵ انجام شده است که اگر این‌طور بود، دیگر ۲۳ ماه مذاکره لاینقطع لازم نبود.

 

 

وی در توضیح این مساله تصریح کرد: برای ما در بحث اعتماد، اجرای این توافق، آغاز یک امتحان است؛ اگر این توافق به خوبی اجرا شد، قدم به قدم اجرای این توافق می‌تواند آرام‌آرام خشت‌های دیوار بی‌اعتمادی را بردارد.

 

 

روحانی ادامه داد: روشن است که از امروز بر مبنای دقت کامل و نظارت بر توافق، کار را پیش خواهیم برد؛ بدون اینکه بخواهیم از پیش به کشورهای بد سابقه اعتماد کنیم.

 

 

رئیس‌جمهور با بیان اینکه این توافق دو طرفه است، اظهار داشت: یک بار آن را در مذاکرات ژنو محک زده‌ایم و بر آن مبنا در زمینه توافق نهایی گام نهادیم؛ امروز اجرای توافق دو طرفه است و اگر پایبند باشند، ما نیز پایبند خواهیم بود.

 

 

وی گفت: ملت ایران در طول تاریخ اگر عهدی بسته، پایان آن عهد ایستاده است؛ به شرطی که طرف‌های مقابل نیز پای عهد خود بایستند.

 

 

مراحل توافق هسته‌ای وین / دو ماه دیگر به «روز توافق» می‌رسیم

روحانی اظهار داشت: البته این توافق مراحلی دارد که امروز مرحله اول بود؛ یعنی هفت کشور در متن و ضمائم پنج‌گانه توافق اتفاق و قبول کردند؛ در مرحله بعد که روزهای آینده خواهد بود، متن این توافق و متنی که برای شورای امنیت سازمان ملل متحد تهیه شده است، باید ذیل ماده ۲۵ و نه فصل هفتم منشور تصویب شود و در مواردی که مربوط به لغو قطعنامه‌های قبلی است، ذیل ماده ۴۱ تصویب شود. پس از آن مراحل مربوط به داخل کشورها باید ادامه یابد.

 

 

رئیس‌جمهور تصریح کرد: امروز، روز اعلام بیانیه مشترک است و روز تصویب در شورای امنیت، روز نهایی شدن توافق خواهد بود؛ بعد از دو ماه به روز توافق می‌رسیم که در آن روز اتحادیه اروپا و آمریکا لغو تمام تحریم‌ها را به صراحت اعلام می‌کنند و از آن زمان است که تازه اقدامات ایران آغاز می‌شود و اقدامات ایران با اقدامات اجرایی آنها برای لغو تحریم‌ها همراه خواهد بود که ممکن است این مدت نیز دو ماه طول بکشد؛ آن روز می‌شود روز اجرای توافق.

 

 

وی با بیان اینکه امروز مهمترین روز در طول ۱۲ سال گذشته است، خاطر نشان کرد: امروز از لحاظ تاریخی کشورهای بزرگ جهان فعالیت هسته‌ای ایران را به رسمیت شناخته و اعلام کردند که در زمینه فناوری هسته‌ای و فناوری‌های مدرن به ایران کمک خواهند کرد.

 

 

روحانی افزود: امروز روزی است که اعلام کردند، همه تحریم‌ها لغو خواهد شد و قطعنامه‌های ظالمانه شورای امنیت نیز لغو خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

مهر