حجت‌الاسلام روحانی گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک هدف اصلی برای صلح و ثبات منطقه به همه ملت‌هایی که با تروریسم مبارزه می‌کنند، کمک کرده و از آنان حمایت می‌کند...

 

 

روحانی گفت: جمهوری اسلامی ایران از ملت‌‌هایی که با تروریسم مبارزه می‌کنند حمایت می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت، گفت: ماه مبارک رمضان، ماه رحمت، غفران الهی و انس بیشتر با خدا، ماه قیام و صیام و آشنایی بیشتر با قرآن و عمل به مفاهیم آن و استفاده از شب‌های قدر است که به تعبیر قرآن ارزش آن‌ها بیش از هزار ماه  می‌باشد.

وی  اظهارداشت: یکی از فرصت‌هایی که انقلاب اسلامی در ماه مبارک رمضان برای ما به‌وجود آورد، استفاده از آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس و احیای مسئله فلسطین بود.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه موضوع فلسطین و قدس شریف از جهات مختلف برای ما، مسلمانان و جهانیان حائز اهمیت است، گفت: هم ملت ایران و هم مسلمانان و سایر ملت‌های جهان به روز قدس به عنوان روزی که جهان موضوع فلسطین را فراموش نکند، احترام می‌گذارند.

حجت‌الاسلام روحانی افزود: فلسطین در جایگاه جغرافیایی قرار گرفته که سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا را به هم متصل می‌کند، آب‌های دو اقیانونس اطلس و هند را از طریق مدیترانه و بحر احمر به هم متصل می‌کند و در قلب خاورمیانه نقطه‌ای حساس از لحاظ انرژی برای جهان است و از همه مهم‌تر فلسطین به عنوان سرزمین مقدس مورد احترام همه مذاهب و ادیان جهانی است.

وی گفت: در تعبیری درباره این سرزمین آمده که یک وجب زمین آن را پیدا نمی‌کنید، مگر آنکه یک پیامبر در آن خدا را عبادت کرده باشد؛ مدفن انبیای بزرگ الهی در این سرزمین است و قدس شریف قبله گاه اول مسلمانان است؛ بنابراین، موضوعی نیست که جهان اسلام، مسلمانان و مردم منطقه بخواهند آن را فراموش کنند.

رئیس‌‌جمهور با اشاره به اینکه در مسئله فلسطین موضوع آوارگی یک ملت با سابقه و صاحب تمدن بزرگ به نام ملت فلسطین مطرح است، ادامه داد: امروز ملتی برای ۷۰ سال است که آواره شده‌اند و بسیاری از آنها در شرایط بسیار بدی زندگی می‌کنند و سال‌هاست که غزه در محاصره به سر می‌برد.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه در طول هفتاد سال اشغال فلسطین، مردم منطقه و به‌ویژه مردم فلسطین و همسایگان این سرزمین در رنج و عذاب و تجاوز رژیم ظالم، جنایتکار و غاصب صهیونیستی و رژیم آپارتایدی هستند که بر مبنای نژادی، حکومت غاصبانه می‌کند، گفت: مسئله فلسطین را نمی‌توان به هیچ عنوان فراموش کرد؛ گرچه صهیونیست‌ها در سال‌های اخیر با ترویج تروریسم در منطقه و مشکلاتی که برای مردم منطقه بوجود آوردند، به دنبال این بودند که موضوع فلسطین به فراموشی سپرده شود.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه روز جهانی قدس روز احیای مسئله فلسطین است تا همه افکار عمومی جهان را متوجه آن کند، گفت: مسئله فلسطین موضوع یک ظلم بزرگ و نابخشودنی و آوارگی بزرگ یک ملت بوده و ریشه بسیاری از مشکلات و معضلاتی که در منطقه داریم از آن نشأت می‌گیرد.

حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: امروز کمتر پیش می‌آید که صهیونیست‌ها در پشت یا روی پرده در اختلافاتی که در میان کشورهای منطقه است، مداخله نداشته باشند.

وی با بیان اینکه امروز موضوع تروریسم در منطقه، جهان را تحت فشار قرار داده و باعث نگرانی همگان شده است، اظهارداشت: تروریست‌هایی که در منطقه مجروح می‌شوند در بیمارستان‌های رژیم صهیونیستی مداوا شده، تروریست‌ها را مسلح می‌کنند و به نفع آنها در منطقه بمباران‌هایی انجام می‌دهند و آشکار و روشن است که آنان حامی تروریسم در منطقه هستند.

حجت‌الاسلام روحانی تأکید کرد: ما امروز  باید هم در بیان و شعار و هم از لحاظ مادی و معنوی از ملت مظلوم فلسطین حمایت کنیم و هم در مقام عمل باید اقداماتی انجام دهیم که نقشه‌های صهیونیسم را در این منطقه دچار مشکل کند.

وی افزود: بی تردید، اختلاف میان کشورهای منطقه و دنیای اسلام، مانند اختلاف میان ایران و عربستان، قطر و عربستان، یمن و عربستان و نیز مصر و ترکیه در نهایت به نفع صهیونیسم جهانی و اسرائیل غاصب است.

رئیس‌جمهور اظهارداشت: اگر می‌خواهیم صهیونیسم را در منطقه مهار کنیم، باید در دنیای اسلام وحدت ایجاد شود و اختلافات را حل کرده و بدانیم دمیدن در اختلافات به نفع صهیونیست‌هاست.

حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به اینکه باید اختلافات و معضلات منطقه توسط کشورهای منطقه حل و فصل شود، گفت: باید با زبان برادرانه و دوستانه بر مبنای منافع بلندمدت منطقه از طریق گفت‌وگو و راه‌حل‌های سیاسی مسائل منطقه را برطرف کنیم و این آن چیزی است که رژیم صهیونیستی نمی‌خواهد.

وی خاطرنشان کرد: هرچه فعالیت تروریسم در منطقه افزایش یابد، به نفع صهیونیست‌ها خواهد بود، چراکه همه اموال، ذخایر و نیروی انسانی کشورهای منطقه برای مبارزه با تروریسم صرف خواهد شد و رژیم صهیونیستی با خیال راحت به تجاوز خود ادامه داده و موضوع فلسطین کم‌کم به عنوان موضوع دوم در جهان اسلام مطرح می‌شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه مبارزه با تروریسم علیه صهیونیست‌ها و به نفع جهان اسلام است، اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران به مردم عراق برای مبارزه با تروریسم کمک کرده و امیدواریم به زودی موصل آزاد شود و آزادی موصل به عنوان رمز پیروزی ملت‌های منطقه در برابر توطئه تروریست‌ها باشد و روز جشن برای همه ملت‌هایی باشد که علیه تروریسم در حال مبارزه هستند.

حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک هدف اصلی برای صلح و ثبات منطقه به همه ملت‌هایی که با تروریسم مبارزه می‌کنند، کمک کرده و از آنان حمایت می‌کند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران اجازه نمی‌دهد که تروریسم بخواهد در منطقه گسترش پیدا کند و اگر اربابان تروریسم تصمیم گرفتند که میدان فعالیت تروریست‌ها را به سرزمین مقدس ایران بکشانند، باید بدانند که جمهوری اسلامی ایران نه به تروریست‌ها و نه به اربابان آنها این اجازه را نخواهد داد.

حجت‌الاسلام روحانی تأکید کرد: اینکه جمهوری اسلامی ایران در برابر تجاوز تروریست‌ها قاطعانه می‌ایستد و علیه مقر اصلی که از آنجا تصمیم به انجام اقدامات تروریستی در مجلس شورای اسلامی و حرم امام راحل گرفتند که البته به اهداف اصلی خود نیز دست نیافتند، اقدام می‌کند، برای این است که آنها بدانند اگر بخواهند این اقدامات را در ایران اجرا کنند، با پاسخ قاطعانه ما مواجه خواهند بود.

وی اظهارداشت: ما از ابتدا اعلام کردیم که موشک‌های ما موشک‌های دفاعی است و از کسی برای قدرت دفاعی خود اجازه نمی گیریم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با تروریسم، یک تصمیم ارگانی، جناحی و فردی نیست، بلکه تصمیم همه ملت ایران است، گفت: اقدام علیه مقر تروریست‌ها تصمیم شورای عالی امنیت ملی بوده و حتی اختیارات بالاتر از این اقدام هم به نیروهای مسلح خود داده‌ایم.

حجت‌الاسلام روحانی افزود: ما اجازه نخواهیم داد که تروریست‌ها بخواهند ایران را میدان تاخت و تاز خود قرار بدهند و اربابان آنها نیز باید بدانند که ایران با سایر کشورهای منطقه تفاوت دارد.

وی با اشاره به سوابق ایستادگی و مقاومت ملت ایران و جوانان این کشور، گفت: حضور مردم در روز قدس نشان خواهد داد که مردم ایران با سایر ملت‌های منطقه تفاوت‌های زیادی دارند.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: حاکمان جدید در آمریکا هم باید کاملا بدانند که اینجا جمهوری اسلامی ایران است و اگر آنها تصور کردند که می‌توانند ملت ایران را با لایحه و طرح جدید و اقدامات‌شان در سنا و کنگره تحت فشار قرار دهند، دچار اشتباه محاسباتی شده‌اند.

حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: دولت‌های قبل آمریکا این تجربه ها را دارند و  ۴۰ سال است که آمریکا انواع توطئه‌ها علیه ایران را طراحی کرده است؛ البته دولت قبلی در آمریکا یک مقدار هوشیاری پیدا کرد و متوجه شد که در برابر ملت ایران باید از زبان تکریم استفاده کند و فهمید که باید به جای تهدیدها از میز مذاکره استفاده کند؛ هرچند آنها هم نتوانستند پیام ملت ایران را به‌طور کامل دریافت کنند.

وی افزود: ظاهرا حاکمان جدید در آمریکا تجربه بسیار کمی در این زمینه دارند؛ آنها هم باید توجه داشته باشند که مردم ایران در برابر هرگونه تهدید و فشار پاسخ متناسب خواهند داد؛ ملت ایران نه ساکت می‌ماند و نه تهدید و فشار را تحمل می‌کند و پاسخ متناسب می‌دهد، کمااینکه در مواقع دیگر هم این پاسخ را داده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه روز قدس امسال از ویژگی‌های خاصی برخوردار است، گفت: روز قدس هم برای احیای موضوع فلسطین و قدس شریف و هم برای اعلام حمایت از ملت مظلوم فلسطین و هم به معنای ایستادگی در برابر ظلم منطقه و به مفهوم فریاد اتحاد مسلمانان در این سرزمین و رفع اختلافات در جهان اسلام است و هم به معنای مبارزه قاطع با تروریسم در منطقه و پاسخ به مداخله‌های نابجای قدرت‌های بزرگ به‌ویژه آمریکا در منطقه است.

حجت‌الاسلام روحانی تأکید کرد: ملت ایران امسال بهتر از هر سال دیگر در راهپیمایی روز قدس حضور یافته و فریاد خود را بر سر ظلم و تجاوز با صدای بلند اعلام خواهد کرد و مطمئن هستیم که پیروزی نهایی از آن ملت‌های مسلمان و منطقه خواهد بود و توطئه استکبار و صهیونیسم حتما ناموفق خواهد بود، کمااینکه تا به امروز ناموفق بودند.

وی با دعوت از همه مردم ایران برای حضور گسترده و باشکوه در راهپیمایی روز جهانی قدس و حمایت از مردم مظلوم فلسطین، اختلافات منطقه و جهان اسلام را به نفع صهیونیسم و تروریسم دانست و تأکید کرد: برای مهار صهیونیسم و تروریسم در منطقه، وحدت دنیای اسلام باید تقویت شود.