در سال جاری میزان شکایات مردمی در خصوص تشعشعات ناشی از اپراتورهای موبایل 391 مورد بوده است که نسبت به سال قبل نزدیک به 90 درصد افزایش داشته است. بیشترین میزان این شکایات در حوزه سازه بوده و البته شکایاتی که به فاصله دکل‌ها مربوط می‌شود نیز درصد بسیار پایین‌تری را شامل شده است.

dakal-mokhaberat5

 

شرق پرس: سابقه زیان یا بی‌خطری تشعشع آنتن‌های مخابراتی (BTS) قدمتی طولانی در دنیا و ایران دارد. در این راستا با وجود آنکه سال‌هاست بسیاری افراد و نهادها از جمله برخی مسوولان و نهادها صحبت از خطرناک بودن تشعشعات آنتن‌های اپراتورها می‌کنند، اما نتایج سنجش‌های صورت گرفته توسط سازمان انرژی اتمی ایران که در سال جاری انجام شده هیچ موردی مبنی بر غیر استاندارد بودن حدود پرتوگیری آنتن‌ها گزارش نکرده است. جالب آنکه نتایج تمام اندازه‌گیری‌ها مشخص کرده که میزان تشعشعات حتی پایین‌تر از حد مجاز بوده‌اند.

 

 

یک مقام آگاه با اعلام این مطلب به عصرارتباط  گفت: در سال جاری میزان شکایات مردمی در خصوص تشعشعات ناشی از اپراتورهای موبایل ۳۹۱ مورد بوده است که نسبت به سال قبل نزدیک به ۹۰ درصد افزایش داشته است. بیشترین میزان این شکایات در حوزه سازه بوده و البته شکایاتی که به فاصله دکل‌ها مربوط می‌شود نیز درصد بسیار پایین‌تری را شامل شده است.

 

وی گفت: به لحاظ میزان شکایات مردمی که از هر یک از اپراتورها به دلیل تشعشات آنتن‌هایشان صورت گرفته است باید گفت که بیشترین تعداد شکایات از آنتن‌های شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل بوده که با ۱۶۱مورد شکایت ۴۱ درصد کل شکایات مردمی را شامل می‌شود.

 

به گفته وی بر خلاف تصور عمومی، اپراتور اول با وجود گستردگی شبکه‌ای که در کشور دارد حتی پس از ایرانسل در رتبه دوم نیز قرار نگرفته است.

 

این مقام آگاه گفت: پس از ایرانسل، شرکت رایتل با ۱۱۷ شکایتی که از آن شده ۳۰درصد کل شکایات مربوط به تشعشعات آنتن‌ها را موجب شده است که با توجه به کمتر بودن تعداد آنتن‌های رایتل نسبت به همراه‌اول و ایرانسل از یک سو و عمر کوتاه این اپراتور با وجود اتکا به تجربیات دو اپراتور دیگر، آمار بالای شکایات مردمی از آنتن‌های رایتل قابل تامل است.

 

وی ادامه داد: همراه اول هم با ۵۹ شکایتی که از آن شده وضعش از دو اپراتور دیگر به مراتب بهتر است و در مجموع تنها ۱۵ درصد شکایات مربوط به این شرکت بوده است.

 

به گفته وی از ۱۴درصد باقی‌مانده هم۱۰درصد آن مربوط به شکایاتی است که مشخص نشده از آنتن‌های کدام اپراتور بوده است و ۴ درصد را هم شرکت‌های ارتباطات مبین‌نت و مشارکتی اصفهان به خود اختصاص داده‌اند.

 

این مقام آگاه تاکید کرد: تنها ۶مورد ا ز شکایات حساسیت برانگیز شده‌اند؛ اگر چه در این ۶مورد هم استانداردها رعایت شده است اما چون نسبت به نتایج اندازه‌گیری دیگر سایت‌ها به حد زیادی میزان تشعشعات آنها بالاتر بوده است توجه‌ها را به خود جلب کرده‌اند. به همین دلیل قرار شده شرکت ارتباط مشترک شهر با اپراتورهایی که صاحب این ۶دکل هستند هماهنگ کند تا اپراتورهای مربوطه شرایط دکل‌های خود را ارتقا و بهبود بخشند.

 

گفته می‌شود کمیته‌ای به نام کمیته تشعشعات نیز برای بررسی تشعشعات موبایلی وضررهای احتمالی آن‌ها تشکیل شده‌است. این کمیته از نمایندگانی از وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی، سازمان انرژی اتمی ایران و سازمان حفاظت حیط زیست شکل گرفته است.

 

بر اساس گزارش‌های رسیده به عصر ارتباط، کمیته بررسی تشعشعات متشکل از نمایندگان وزارت بهداشت، سازمان انرژی اتمی، وزارت ارتباطات و سازمان حفاظت محیط زیست، سطح شهر تهران را در چند مرحله بررسی کرده و قرار شده همین کار را در دیگر کلان شهرها هم به طور ماهانه صورت دهد و نتایج بررسی‌های خود را به وزارت ارتباطات اعلام کند.

 

با وجود نتایج تحقیقاتی که در پی آمد و مشخص می‌کند که تشعشعات آنتن‌های موبایل بی‌ضرر هستند لذا جمع‌آوری برخی دکل‌ها از سوی شرکت مشترک ارتباط شهر با استناد به این موارد قابل پذیرش نیست.