رهاسازی لاشه مرغ های تلف شده در جنگل و طبیعت مازندران حتی حاشیه جاده ها ، موضوع جدیدی نیست و ظاهرا به خاطر تنبیه نشدن مقصران یا اطلاع رسانی نکردن درباره عواقب این کار ضد زیست محیطی ، در حال تبدیل شدن به یک رویه طبیعی است

 

 

به گزارش شرق پرس به نقل از ایرنا, انگار جنگ با طبیعت سرسبز مازندران تمامی ندارد, از انباشت زباله گرفته تا رهاسازی فاضلاب ، قطع کردن درختان ، تغییر کاربری زمین ها و این بار رهاسازی لاشه مرغ های مرده یک مرغداری در جنگل های بکر شهرستان نکا .

 

محیط زیست مازندران سال هاست که تقاص بی توجهی شهروندان و گردشگران میلیونی را پس می دهد و هر روز شیوه جدیدی از تخریب را تجربه می کند.

 

 ملاخیل این شهرستان طی چند روز گذشته در فضای مجازی دست به دست شد تا همگان حتی در دورترین نقطه کشور بوی تعفن ناشی از آن را همراه با ساکنان روستاهای اطراف استشمام کنند.

 

بوی تعفن ناشی از بی فکری یک مرغدار منفعت طلب را از فاصله چند کیلومتری جنگل بکر نکا می توان استشمام کرد ، بویی که طی چند روز گذشته عرصه زندگی را بر ساکنان روستای ملاخیل و رهگذرانی که این جاده جنگلی را برای آمد و شد انتخاب می کنند ، تنگ کرده است.

 

رها سازی لاشه 1400 قطعه مرغ در جنگل های نکا !

 

 

رهاسازی لاشه مرغ های تلف شده در جنگل و طبیعت مازندران حتی حاشیه جاده ها ، موضوع جدیدی نیست و ظاهرا به خاطر تنبیه نشدن مقصران یا اطلاع رسانی نکردن درباره عواقب این کار ضد زیست محیطی ، در حال تبدیل شدن به یک رویه طبیعی است ، رویه ای که برای دپوی زباله های شهری و روستایی در آن دیگر نهادینه شده است و مسئولان محیط زیست استان هم چاره ای جز پذیرش آن نداشته اند.

 

خبرنگار ایرنا که برای بررسی موضوع ، خود به محل وقوع تخلف زیست محیطی در حاشیه جنگل ملاخیل سفر کرد ، می نویسد : لاشه مرغ های تلف شده در سراشیبی منطقه جنگلی زیبای ملاخیل ، صفرمیان و پوروا رها شده است و بوی تعفن آن زندگی مردم این روستاها و رهگذاران را مختل کرده است.

 

این روستاها در بخش محروم هزارجریب نکا واقع هستند ، منطقه ای که به بکر بودن طبیعت زیبا از جمله عرصه جنگلی اش ، معروف است .

 

این منطقه خوش آب و هوا و همیشه سرسبز در جنوب شهر نکا واقع است ، جایی که کمتر گردشگر غیربومی شناختی از آن دارد و تنوع پوشش گیاهی و زیست حیوانی آن هم تنها برای کارشناسان خبره محیط زیست قابل سناسایی است.

 

براساس اعلام مردم منطقه که در این مسیر تردد می کنند ، در طول هفته گذشته تاکنون بوی بدی که از مکان تخلیه لاشه مرغ ها در منطقه پراکنده شده ، غیرقابل تحمل شده است .

 

روزهای نخست ، منشا تعفن برای مردم منطقه مشخص نبود تا این که بومیان با تجسس در منطقه جنگلی توانستند شاهکار فرد یا افراد منفعت طلبی را که با لاشه مرغ های تلف شده علاوه بر محیط زیست ، زندگی و سلامتی آنان را به خطر انداخته بود ، شناسایی کنند.

 

علیرضا محمدی یکی از افراد منطقه در این رابطه به ایرنا گفت : چندی پیش و در طول هفته گذشته ، بوی بدی در منطقه استشمام می شد که با بررسی و رسیدن به سرنخ این بوی تعفن، مشاهده کردیم که مقدار زیادی مرغ در سراشیبی جنگل های ملاخیل به صورت باز، انباشت شده است.

 

وی افزود : متاسفانه این دفن غیر بهداشتی و بدون رعایت مسائل بهداشتی در جنگل های نکا در طول سال در نقاط مختلف وجود دارد و برخی مرغداران آگاهانه یا ناآگاهانه و مغایر با اخلاق محیط زیستی، شبانه و به دور از چشم مردم محلی ، اقدام به تخلیه مرغ تلف شده و مردار در مکان های مختلف می کنند .

 

قاسم احمدی یک روستایی دیگر ساکن این منطقه هم با بیان اینکه وجود این مرغ های آلوده و مریض در منطقه و دفن غیر بهداشتی آن، زندگی مردم را به خطر انداخته است ، گفت : باید مسئولان ذیربط در این راستا با جدیت وارد شوند و برای سلامت روستاییان چاره اندیشی شود و نباید روستاها حیات خلوت و مکانی امن این افراد برای انجام کارهای غیرقانونی و غیر بهداشتی شود.

 

بخشدار هزارجریب نیز با تایید تخلیه لاشه مرغ های تلف شده و بوی تعفن پراکندهشده در منطقه حدفاصل روستاهای ملاخیل، پوروا و صفرمیان ، گفت : متاسفانه در بازدید میدانی این دفن غیر بهداشتی مرغ مردار و تلف شده در طبیعت بکر مشاهده شده است و اقداماتی در حال انجام است.

 

محمد محمدیان افزود : با توجه به اینکه این مرغ های تلف شده در طبیعت رها شده و احتمال ورود شیرابه های مرغ های مردار به داخل سفره آب های زیرزمینی و چشمه های آب در منطقه وجود دارد ، واحدهای مختلف دامداری و کشاورزی این منطقه هم در معرض خطر قرار گرفته است.

 

رئیس اداره محیط زیست نکا نیز در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه محیط زیست یک دستگاه نظارتی است و وظیفه جمع آوری زباله با محیط زیست نیست ، اظهار داشت : جمع آوری زباله در داخل روستا با دهیاری و در خارج از روستا با بخشداری است و در حوزه شهری نیز شهرداری این وظیفه را بر عهده دارد.

 

رضا قاسمی افزود : محیط زیست وظیفه جمع آوری زباله را ندارد ، اما با مشاهده تخلف از طریق قانونی و حقوقی وارد عمل می شود و برای این منظور نیز صبح روز شنبه هشتم خرداد با توجه به گزارشات ارائه شده به این اداره، نامه ای را برای بخشداری هزارجریب ارسال کردیم تا مستندات لازم در این زمینه را به ما ارائه کنند.

 

وی قول پیگیری جدی موضوع و برخورد قاطعانه با مسببان این رخداد را داد و گفت : محیط زیست براساس مستندات ارائه شده و تحقیقات اقدام می کند که در این راستا نیز در صورتی که فرد یا افراد خاصی با مستندات از سوی بخشداری هزارجریب به ما معرفی شوند ، برای اقدام قانونی و حقوقی وارد عمل می شویم و براساس قانون عمل خواهیم کرد.