به گزارش شرق پرس نخستین نشست خبری رئیس دولت دوازدهم که  در مرکز همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران (سالن اجلاس سران)  برگزار شد. در این نشست محمدباقر نوبخت، حسینعلی امیری، شهیندخت ملاوردی، زهرا احمدی‌پور رئیس سازمان گردشگری، رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، […]

روحانی در نشست خبری: کابینه دوازدهم جوانتر می شود/  برای آزمایش موشکی منتظر اجازه از آمریکا نخواهیم بود

 

به گزارش شرق پرس نخستین نشست خبری رئیس دولت دوازدهم که  در مرکز همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران (سالن اجلاس سران)  برگزار شد.

در این نشست محمدباقر نوبخت، حسینعلی امیری، شهیندخت ملاوردی، زهرا احمدی‌پور رئیس سازمان گردشگری، رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، محمد شریعتمداری، حسین دهقان و جمعی دیگر از اعضای دولت حضور دارند.

 

خلاصه اظهارات رئیس جمهور در پاسخ به سئوالات اصحاب رسانه را در ادامه ملاحظه می فرمائید:

-از ملت بزرگ ایران تشکر می کنم که با حضور ۴۲ میلیون نفری حماسه آفریدند که اگر می توانستند همه رای بدهند، به ۴۵ میلیون رای می رسید.

-حضور ۴۵ میلیونی مردم ایران پای صندوق آرا یک حضور بی نظیر در تاریخ ایران بود.

– مردم با این حضور و با این انتخاب خواستند بگویند در کشور ما تکثر به رسمیت شناخته شده است. هیچ گروهی،‌هیچ جناحی، هیچ ایده ای قابل حذف نیست، همه هستند، همه حضور دارن و از همه باید برای ساخت و آبادی ایران پر آوازه بهره بگیریم.

–  مردمی که به پول نه گفتند، مردمی که می دانند آب شور، بیشتر تشنه می کند. مردمی که به درآمد ۲.۵ برابری نه گفتند، نه مردم به فریبکاران، مهمترین بخش آن بود، تلاش کردند به مردم بگویند دین مردم در خطر است. تلاش کردند بگویند سند ۲۰۳۰ که ریشه اش به ۱۹۹۰ می رسد، علیه دین مردم است، سندی است که نه ما،‌هیچ کشوری امضا نکرده است. توصیه است. سندی که دولت یازدهم نوشته است آن بخشی که با دین ما، اخلاق ما فرهنگ ما سازگار نیست، اجرا نمی شود. مردم ما متدین هستند، اما این دروغ ها کارگر نیفتاد.

– مردم ما گفتند هرکس به جای خود، هرکس به جای خود. مردم ما به نیروهای مسلح عشق می ورزند، مردم ما به رسانه ها هم علاقمند هستند. اما نمی پذیرند یک نهاد ملی و گاهی فراملی تبدیل شود به فروملی، تبدیل شود به یک جناح. گفتند اجازه نمی دهیم یک گروه اندک از یک نهادی که متعلق به کل مردم است،

– ولایت فقیه که متعلق به همه ایران است، مردم پایین آوردن مقام رهبری را، نه گفتند. پایین آوردن سپاه، بسیج و تمام نیروهای مسلح را نه گفتند. خواستند اعلام کنند یک ملت هستیم و صدای ما باید شنیده شود.

– مردم ما می دانند اقتصاد ما بدون وحدت و اتحاد پیش نخواهد رفت. می دانند اقتصاد ما بدون رقابت اقتصادی که بر مبنای کیفیت محصول باشد نه بر مبنای قدرت سیاسی، پیشرفت می کند.و می دانند که اشتغال در سایه  سرمایه گذاری امکان پذیر است. سرمایه گذاری در سایه امنیت و آرامش امکان پذیر است.

– مردم ما گفتند سلیقه ها به جای خودش محترم است، اما تحمیل سلیقه، معنا و مفهومی ندارد. مردم می خواهند طبق دینشان و انقلابشان باشند. مردم بهتر از ما معنی انقلاب را می فهمند.

-مردم خواستند بگویند، ای همه مسئولین، مردم را باور کنید، مردم قدرت ملی هستند، مردم یعنی حمیت، مردم یعنی دموکراسی، زنانمان را باور کنیم، اقواممان را باور کنیم، مرزنشینانمان را باور کنیم. رای مرزنشینان را ببینید، رای حاشیه نشین ها را ببینید. آنهایی که در سختی هستند. مردم خواستند بگویند پیشاپیش ۴۰سالگی انقلاب را جشن گرفتیم، خود را برای قرن آینده آماده کردیم. خواستند بگویند در کنار شما هستیم، ملت ایران ثبات را به منطقه بر می گرداند.

– مردم پیشاپیش چهل سالگی نظام را جشن گرفته و به ملت های منطقه گفتند ما و دولت دوازدهم در کنار شما است و تروریسم را به حول و قوه الهی ریشه کن کرده و در چهار سال آینده ثبات را به منطقه بر می گردانیم.
روحانی افزود: با احترام متقابل و منافع مشترک حاضریم با همه کشورها تعامل کنیم. پیام انتخابات ما همبستگی ملی و گفت و گوی بین المللی بود.

پایان سخنان رییس جمهور و آغاز پرسش‌های خبرنگاران از روحانی.

*سوال اول از روحانی: ۴سال قبل خودتان را حقوقدان نامیدید و شاید بتوانیم حل مساله هسته ای را تعبیری برای آن بدانیم. از مبارزه های انتخاباتی خودتان را وکیل ملت دانستید. منظور شما از این تعبیر چه بود و آیا می توانیم آن به معنای تلاش برای احقاق حقوق مردم در قانون اساسی بدانیم؟

روحانی در پاسخ به خبرنگار ایسنا:

یکی از اهداف ما در گذشته و امروز احقاق حقوق مردم در همه زمینه ها بوده و این را باید در سایه انسجام و اجماع ملی بدست آوریم. اگر در زمینه هسته ای توانستیم موفق شویم همه مردم پشت رهبری جمع شدند و یک اجماع درست شد و دولت توانست از تحریم هسته ای عبور کند. برای اینکه سایر حقوق ملت را پاس بداریم راهش همان انسجام ملی و اجماع همه قوای کشور پشت سر رهبری است.

*سوال خبرنگار المنار از روحانی : در دیدار اخیری که بین سران کشورهای عربی و ترامپ بود، ایارن به عنوان تهیدید برای جهان شناخته شد. به تعبیر آنها ایران باید دست بردارد از حمایت خودش از حزب الله. به نظر شما این سخنان زمینه ساز حملات و بحران جدید در منطقه است؟

پاسخ روحانی به سوال خبرنگار المنار:

– اجتماع اخیر در عربستان یک اجتماع نمایشی بود و هیچ ارزش سیاسی و عملی نداشت و نخواهد داشت. عربستان در گذشته نیز نمایش های زیادی برگزار کرده است وبرای مبارزه با تروریسم، دادن پول یک ملت به ابرقدرت ها مشکل را حل نمی کند .ملت عراق، سوریه، لبنان در منطقه مقابل تروریسم ایستاده است و ملت ایران از طریق دیپلمات ها، مستشاران نظامی به این دوملت بزرگ کمک کرده و خواهد کرد.

-چه کسی باعث شد که امروز داعش در شهرهای بزرگ عراق، مستقر نباشد ، جز ملت عراق. در سوریه نیز جز ملت سوریه کشور دیگری باعث ضعیف شدن داعش شده است ؟ چه کسی می تواند در منطقه ادعا کند که بدون ایران ثبات منطقه حفظ خواهد شد ؟

-چه کسی می تواند ادعا کند بدون ایران در منطقه امنیت کامل مستقر خواهد شد؟چه کسانی با تروریست ها جنگیدند؟ ایران، سوریه، حزب الله و روسیه !!!

-دیگران چه کار کردند، چه کسانی به تروریست ها پول می دهند؟ آنها که به تروریست ها پول می دهند، نمی توانند ادعای مبارزه با تروریست ها را بکنند. فکر نمی کنم مردم آمریکا نیز خون های ۱۱ سمپتامبر را با میلیاردها دلار فراموش کنند.

-حزب الله یک گروه قابل قبول در لبنان است که با رای مردم لبنان در مجلس و دولت حضور دارد و مورد اعتماد غیرمسلمانان لبنانی نیز است
با اتهام زدن چیزی درست نمی شود و باید صادقانه با تروریسم مبارزه کنیم.

*سوال سوم از روحانی (تسنیم): در وعده های انتخاباتی اخیر، وعده های متنوعی برای بهتر شدن اوضاع کشور دادید، از جمله طرح کارورزی. وام مسکن زوجین را به ۲۰۰میلیون تومان افزایش می دهید، وعده دادید ۲۰۰ هزار مسکن روستایی ایجاد می کنید. وعده دادید فقر مطلق را از بین می برید، وعده دادید ماهانه به ۸ تا ۱۰ میلیون نفر سبد غذایی می دهید. وعده دادید ریشه فساد را خشک خواهید کرد. وعده دادید تا ۹۵۰هزار شغل ایجاد می کنید. چه موقع گزارش میدهید که این وعده ها بعمل کرده اید؟

روحانی در پاسخ به سوال تسنیم: من وعده هایی در انتخابات دادم و همه تلاشم این است که به وعده هایم عمل کنم همچنان که تلاش کردم به وعده هایم در دولت یازدهم عمل کنم. البته دچار کاهش نفت شدیم و مشکلاتی داشتیم اما مردم کمک کردند و قدمهایی برداشتیم.
– ما در صادرات غیرنفتی حتما برنامه ریزی و تلاش خواهیم کرد. برنامه ما این است که سالانه ۲۵ درصد بتوانیم صادرات غیرنفتی را افزایش داده و به دوبرابر برسانیم . چنین هدفگذاری ای داریم و با توجه به شرایط، شدنی است.

-البته شما اعداد را اشتباه بیان کردید و سالانه ۹۵۰ هزار شغل در برنامه ششم بیان شده که البته تحت شرایط خاصی مطرح شده است. گفته شده که سالانه چه مقدار باید سرمایه گذاری شود تا این شغلها بدست آید. گفته شد۰ ۷۷۰ هزار میلیاردتومان باید سالانه سرمایه گذاری شود تا این مساله محقق شود. ما باید تلاش کنیم سرمایه گذاری داخلی و سرمایه گذاری خارجی را جذب کنیم. بدون حضور مردم این کار محقق نمی شود.

-تلاش ما این است که مستمری نیازمندان را سه برابر کنیم که در سالهای آینده افزایش هم خواهیم داد. ما رکود را از بین خواهیم برد. هر چه گفتیم برمنبای برنامه ششم بوده و به وعده هایی که داده ام خودم را متعهد کرده ام و از همه مردم و حتی رقبا کمک می خواهم. از تمام احزاب و جناح ها کمک می خواهم. ما برای کشور و ملت می خواهیم کار کنیم. همانطور که مقام معظم رهبری گفتند اگر کسی نظام را قبول ندارد به خاطر کشورش پای صندوق بیاید. حتی اگر کسی این دولت را قبول ندارد، پای کار بیاید و کمک کند.

*سوال چهارم از روحانی (آسوشیتدپرس):  موضوعاتی که از سوی کابینه ترامپ علیه ایران گفته شده؛ همچنین در عربستان دراین باره اظهار نظرهایی شده است. واکنش شما و پیام شما نسبت به این گفته ها چیست؟ و در دور دوم ریاست جمهوری شما امکان گفتگوی بین شما و آمریکا وجود دارد؟

پاسخ روحانی به سوال آسوشیتدپرس:ما منتظریم دولت جدید آمریکا به استقرار فکری درستی برسد.

-آمریکایی ها متاسفانه نسبت به منطقه ما همیشه اشتباه کرده اند. چه وقتی که به افغانستان و عراق حمله کردند اشتباه کردند. چه آن وقت که ما را تحریم کردند و چه آن وقت که به سوریه حمله کردند و … همیشه اشتباه کرده اند .

-ما منتظریم دولت جدید آمریکا به استقرار فکری درستی برسد تا بتوانیم قضاوتی درباره این دولت داشته باشیم.

-آنهایی که به آمریکایی ها مشورت می دهند متاسفانه  حاکمانی هستند که یا آمریکایی ها را منحرف می کنند یا افرادی را با پول در امریکا می خرند.

 *سوال پنجم از روحانی (خبرگزاری آریا): برای خروج از رکود و موضوعات مطروحه چه برنامه های جدی و اظطراری دارید و آیا تغییراتی در کابینه شما رخ خواهد  داد؟

روحانی در پاسخ به سوال آریا: من در یکی از مصاحبه های تلویزیونی گفتم که به کار بردن واژه رکود دقیق نیست چرا که ما وقتی دو فصل پشت سر هم رشد اقتصادی مثبت داریم دیگر رکود معنی ندارد. ما در سال گذشته در همه فصلها دارای رشد اقتصادی بودیم.

-ما برای اولین بار به همان رشدی رسیدیم که سند چشم انداز می گوید. همه بخشها از رکود خارج شده جز مسکن که آن هم باید خارج شود. برای رکود، من هم در کتاب برنامه دولت دوازدهم ذکر کردم که ما یک برنامه برای توسعه داریم. می خواهیم اقتصاد کشور را بزرگتر کنیم که به صادرات غیرنفتی و جذب سرمایه گذاری خارجی و…  نیاز داریم . همانطور که دولت توانست در سال ۹۳ رکود را بشکند و توانست رشد اقتصادی را ادامه بدهد حتما با برنامه هایش موفق خواهد بود که به سمت رونق حرکت کند. اضافه درآمدهایی که از برجام بدست خواهیم آورد بخشی را برای بخش حمایتی و بخشی را برای توسعه اختصاص خواهیم داد.

-بخش دانش بینان ما به صورت مستقل کار خوبی انجام داده که آن را تقویت خواهیم کرد. در زمینه حمایتی تا پایان دولت دوازدهم فقر مطلق را ریشه کن خواهیم کرد. نخواهیم گذاشت حقوق بگیران حقوقشان کمتر از تورم سالانه نباشد.

*سوال ششم از روحانی (برنا): طیف بزرگی از طرفداران شما را جوانان و دختران تشکیل می دهند. آنها تحصیل کرده هستند و بیشترین مشکلات را دارند. آنها فریب وعده ها را نخوردند. مشخصا بفرمایید چه برنامه ای برای آنها دارید؟

روحانی در پاسخ به سوال برنا: مساله بسیار مهمی است. در این انتخابات شور انتخابات را عمدتا جوانان ما از دختر و پسر آفریدند. آن پیرمرد و بانوی قدخمیده آنکه با ویلچر آمده آنها که ساعتها در صف ماندند. واقعا هرچه به این مردم خدمت کنیم کم است. امیدوارم بتوانیم پیرو راه این مردم و جوانان باشیم. اشتغال جوانان یکی از مهمترین مسائل خصوصا تحصیلکرده ها است. در صد روز اول یا شایدم قبل از صدروزه اول. در زمینه کارورزی حتما اقدامات را انجام خواهیم داد.

-همه طرح ها را قبل از صد روزه یا در همان دوره آغاز خواهیم کرد. امیدوارم بتوانیم یک حرکت خوبی در زمینه اشتغال جوانان بوجود آوریم. به هر استانی که در این اواخر سفر کردیم در همانجا استانداران ما اشتغال را اعلام کردند. مهم است که در همه استان ها و همه بخش های تولیدی اشتغال را بیفزایم و به آن هدف برنامه که ۹۵۰ هزار شغل است دست یابیم.

-جوانان مشکل مسکن، آزادی های اجتماعی، ازدواج و ..هم دارند و برای حل آن تلاش می کنیم.

* سوال هفتم از روحانی (الان امارات): نشست سران عرب و به طور مشخص عربستان سعودی ایران را متهم کردند که مرکز تروریسم است همواره تاکید شما بر اعتدال بوده چه اقداماتی برای پاک کردن این چهره ترسیم شده از ایران دارید؟

روحانی در پاسخ به سوال الان امارات : شما می دانید از ابتدای دولت یازدهم در همان قدم اول به دنیا اعلام کردیم ما جهان عاری از خشونت و افراطیگری می خواهیم که مورد پذیر ش جهانیان قرار گرفت. گفتیم که خشونت و افراط خطر بزرگی برای ما و جهان است. آنهایی که امروز در عربستان جمع شده اند هم به این نتیجه رسیده اند که راهی جز اعتدال وجود ندارد. دوران دخالت در امور دیگران و جنگ علیه کشورهای دیگر و پول دادن به گروه های تررویستی پایان یافته است.

-نشان داده شد که در سالهای گذشته چگونه تررویسم در مسیر اضمحلال قرار گرفته. ایران سردمدار مبارزه با تروریسم است. ما از اول هم گفته بودیم که دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم . آژانس انرژی اتمی هم این را تایید کرد. ما گفتیم در برابر تروریسم ایستادگی می کنیم و می جنگیم و همه دیدند که ما چگونه با تروریسم مبارزه کردیم. ما این راه را در دولت دوازدهم با کمک کشورهای منطقه ادامه خواهیم داد.

* سوال هشتم از روحانی (سی‌بی‌اس آمریکا): با توجه به اینکه ترامپ اعلام کرد فروش چند ۱۰ میلیارد دلاری تسلیحات به عربستان دارد،‌می خواهید بنیه دفاعی ایران را تقویت کنید یا تسلیحات جدید بخرید؟

پاسخ روحانی به سوال سی بی اس: عربستان قبلا هم از این ۱۰۰ میلیارد دلارها خرید کرده بود؛ در جنگ تحمیلی ۹۷ و خرده ای میلیارد دلار خرید و پول مردم عربستان را به جیب آمریکایی ها ریخت. اما نمی توانند از آنها استفاده کنند!

-مردم عربستان دوست ما هستند و ما همیشه آنان را دوست داشتیم و داریم، امیدواریم دولت عربستان نیز راه درست را انتخاب کند
راه قدرت خرید سلاح یا درست کردن سلاح نیست، بخشی از قدرت یک کشور ، قدرت نظامی است و ما حواسمان جمع است. اساس قدرت ، قدرت ملی است، و این قدرت با انتخابات و حضور ملت پای صندوق های رای درست می شود .

-ترامپ ، حضور ۴۵ میلیون نفری مردم ایران پای صندوق انتخابات را دیدند. ترامپ اما به کشوری رفت که معنی انتخابات را نمی دانند و مردم کشورشان(عربستان) هیچ وقت صندوق آرا را ندیدند. ما  امیدوارم یک روز عربستان نیز انتخابات برگزار کند و بگذارند حاکمان موروثی نباشند و آن روز قدرت عربستان به مراتب بیشتر از امروز خواهد بود

* سوال نهم از روحانی (واحد مرکزی خبر): دو روز پیش وزیر امور خارجه امریکا شما را خطاب قرارداد و گفت و انتظار این است که برنامه موشکی ایران جمع اوری شود و ایران به حمایت از گروه های تروریستی به گفته آنها، دست بردارد. در این باره چه پاسخی دارید؟

– پاسخ روحانی به سوال واحد مرکزی خبر: آمریکایی ها بدانند هر زمانی نیاز به تست موشک داشته باشیم، تست خواهیم کرد. مردم ایران برای دفاع از خودشان از کسی نخواهد پرسید.

-سلاح ما برای صلح است اگر ایران سلاح نداشته باشد یه عده دچار محاسبه خواهند شد و منطقه را به جنگ وآشوب خواهند کشید.

– ما در چارچوب برجام قدرت سلاحی خود را تقویت خواهیم کرد. من آن آقا(وزیر خارجه آمریکا) را ارجاع میدهم به برجام و  قطعنامه ۲۲۳۱ که آن را یکبار دیگر بخوانند.

*  سوال دهم از روحانی (هفت صبح): سال ۹۲ وعده دادید که تعامل سازنده با جهان اعمال می کنید و تحریم های هسته ای را بر می دارید. اکنون گفتید تحریم های غیرهسته ای بر می دارید. چه برنامه عملی برای آن دارید؟

روحانی در پاسخ به خبرنگار هفت صبح : من در دولت یازدهم به مردم گفتم که همه تلاشم را می کنم که دیوار تحریم فرو بریزد که انجام شد

-دولت های طرف تعهد ما برخی خوب عمل کردند و برخی خیلی حداقلی عمل کردند اما در چارچوب توافق داریم جلو می رویم. نسبت به بقیه تحریم ها گفتم که اگر خواست ملت ایران باشد و اگر همه به یک اجماع برسیم و اگر مقام معظم رهبری هدایت این امر را برعهده بگیرد ما همه پشت سر رهبری عزیز خواهیم بود.

-تحریم غلط و ظالمانه است، چرا که برخلاف اصول زندگی جوامع بشری است و به ضرر همه است. چون ما تحریم را نادرست می دانیم بنابراین در مقابل عمل نادرست همیشه آماده ایستادگی هستیم.

-دولت دوازدهم این آمادگی را دارد و امیدواریم شرایط مورد نیاز  آماده شود برای این کار

* سوال یازدهم از روحانی (افه اسپانیا): در دوره اول اذعان کردید خیلی ها اجازه ندادند به همه وعده ها عمل کنید، در دور دوم وعده دادید مردم به آزادی های بیشتری برسند. این درحالی است که مخالفان شما هستند. دراین باره توضیح بدهید.

روحانی در پاسخ به سوال افه: مخالفان که باید باشند ما نیازشان داریم! در جامعه ما افکار، واحد نیست. انتخابات برای چیست؟ در زمینه مسایل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نظرات ما در کشور یکی نیست. ما ۸۰ میلیون جمعیت هستیم و با آزادی هایی که داریم نظرات متفاوتی داریم. یکسری مسایل جزو فرهنگ و دین و قانون اساسی ماست که همه قبول داریم. اما انتخابات برای این است که مردم بگویند برای چهار سال آینده چه راه و روشی را انتخاب کرده اند.

-بحث این است که اکثریت قاطع مردم ایران یک راهی را انتخاب کرده اند که همه پذیرفته ایم. اجرا بر این مبناست. بر مبنای رای اکثریت جامعه اداره می شود. البته به منافع اقلیت هم توجه می شود. منافع ملی باید مورد توجه باشد اما اداره کشور بر مبنای نظر اکثریت است که به دولت رای داده اند

* سوال دوازدهم از روحانی (شبکه خبر): در فرآیند انتخابات و پس از ان ابراز امیدواری کردید دولت دوازدهم کارامدتر از دولت یازدهم باشد. برای تحقق این مهم، چه تغییراتی در کابینه خواهید داشت؟

روحانی در پاسخ به سوال شبکه خبر: ما نیاز به نیروی جوانتری برای اداره کشور داریم. ما در دولت یازدهم در یک شرایطی بودیم شاید کلمه بحران تعبیر درستی نباشد ولی شرایط سختی بود، تحریم بود، رشد منفی اقتصادی بود، خزانه ها و انبارها خالی بود.

– لازم بود از همه تجربه کشور استفاده کنیم. به ملت ایران بگویم برخی از این وزرایی که با من کار کردند دو سه بار از آنها خواهش کردم که قبول کردند. می گفتند سن ما تقاضا نمی کند ولی بخاطر تجربه ارزشمندی که می دانستم به کار کشور در این شاریط به درد ما می خورد خواهش کردم. الان شرایط ما تغییر کرده است.

– معتقدم نه در دولت بلکه سن مدیریت کشور باید جوانتر شود. به سازمان مدیریت برنامه ریزی گفتم سن مدیریت را ۵ سال کاهش دهد. روز گذشته هم در هیات دولت به همه وزرا دو توصیه کردم.. به کار گرفتن جوانان و دومی به کار گیری بانوان.

*  سوال سیزدهم از روحانی (ایرنا): برخی اظهار نظر می کنند که سطح مطالبات از دولت دوازدهم را افزایش دهند و وعده ها اجرایی شود. ارزیابی شما چیست؟

پاسخ روحانی به سوال ایرنا: اولا وعده هایی که من داده ام تلاش خواهم کرد به آنها عمل کنم و به برنامه ای که اعلام کرده ام پای بند باشم. این معنی اش این نیست که از برنامه ها یا نظرات کاندیداهای دیگر استفاده نکنیم. از نظرات آنها استفاده خواهیم کرد.

-خواهش می کنم همه مردم و احزاب کمک کنند به کشور خودشان. به این فکر نکنیم که چه کسی انتخاب شده است. به منتخب ملت ایران کمک کنیم تا کشورمان را سرزنده تر و آبادتر و بانشاط تر کنیم. از همه تفکرات و احزاب می خواهم که بگذارند مردم، بانشاط باشند.

-همین جوری که در همین هفته آخر با مردم رفتار کردید در طول چهار سال همین‌گونه رفتار کنید. ما در این هفته چرا با مردم رفتار خوبی داشتیم؟ برای اینکه همه بیایند پای صندوق رای. همین مردم باید آینده را بسازند. همینجور به مردم احترام بگذاریم و با آنها رفتار کنیم. مردم ما دلسوز هستند. باورشان کنیم.

* سوال چهاردهم از روحانی (ان تی ان ۲۴ کلمبیا): دولت شما برخلاف دولت قبلی تلاش کرده روابط اقتصادی اش را با به کشورهای آمریکای لاتین گسترش بدهد. همچنین مواضع شما نسبت به اعتراض های رو به گسترش در این کشور چیست؟

روحانی در پاسخ به ان تی ان: ما می خواهیم با همه کشورهای مختلف بر اساس منافع متقابل کار کنیم. تصمیم گیر ملت ایران هستند، همه حرف ما در دنیا و منطقه همین است

-ما به همه می گوییم در خصوص ملت های منطقه تصمیم نگیرید و بزارید خودشان تصمیم بگیرند، در خصوص ونزوئلا نیز موضع ایران همین است، هر چه مردم ونزوئلا می خواهند ما به آن احترام می گذاریم

* سوال پانزدهم از روحانی (سیاست روز): با توجه به اینکه شما حقوقدان هستید، و حکم برهم زدن امینت کشور را می دانید، چرا یکبار برای همیشه درباره حصر صحبت نمی کنید؟

 روحانی  در پاسخ به سوال خبرنگار سیاست روز: ما باید همه در پی اجرای مقررات باشیم

-قوای مختلف مسئولیت هایی دارند، ما درچارچوب قانون اساسی حرکت می کنیم و من نسبت به حقوق تک تک شهروندان ایرانی و ایرانیان خارج از کشور مسئول هستم.

-اگر حق یک ایرانی در داخل و خارج نادیده گرفته شده، تمام تلاش خود را خواهم کرد.

-یکی از اهداف ما اجرای حقوق شهروندی است و همه باید دست به دست هم دهیم که حقوق شهروندی را به خوبی پیاده کنیم و حق همه مردم برای ما اهمیت دارد

* سوال شانزدهم از روحانی (پانا): با توجه به دغدغه های مقام معظم رهبری برای سند۲۰۳۰، چه برنامه هایی برای رفع این دغدغه ها دارید؟ با توجه به هجمه هایی که در دوران انتخابات شد،  چه برنامه ای برای تقویت آموزش و پرورش دارید؟

روحانی در پاسخ به سوال پانا : راجع به سند ۲۰۳۰ وزرای علوم و خارجه و آموزش پرورش نامه ای به رهبری نوششتند و گفتند که ما تحفظ خودمان را از ابتدا حفظ کرده و گفته ایم هرچه که بر خلاف ارزشهای ملی باشد به آن توجه نمی کنیم. علی الظاهر گزارش هایی به ایشان داده بودند که نگرانشان کرده بود. اما من در سخنرانی‎هایم به ایشان اطمینان دادم و الان هم به مردم این اطمینان را می‎دهم که اصلا نگران خدشه دار شدن ارزشها نباشند.

-فرهنگ و آموزش و پروش برای ما بسیار مهم است. حرف یک و دو نفر نیست و ۱۱ میلیون جمعیت ما در حال آموزش هستند. بسیار متاسفم که کسانی در این انتخابات ازاین سند سوء استفاده کردند. من از تخریب و تهمت به خودم می‎گذرم، خدا هم از گناهان ما می گذرد، اما از اهانت به معلمان در قالب اعتراض به سند ۲۰۳۰ نمی گذرم. متاسفانه برخی به طلاب و مردم ما دروغ گفتند.

-من خودم طلبه بودم و در حوزه زندگی کرده ام و می دانم در حوزه زندگی کردن یعنی چی. برخی طلاب را تحریک کردند و به عنوان منادی اسلام به آنها بلندگو دادند تا به روستاها بروند و بگویند وادینا وا اسلاما! در حرم حضرت علی هم وقتی برق کشیدند یک نفر سخنرانی کرد و گفت وا اسلاما که به اینجا سیم کشیدند! الان هم برخی به جای سیم ۲۰۳۰ را بهانه کردند که کار زشتی کردند. خدا انشالله از گناهشان بگذرد و مردم هم بگذرند و معلمان ببخشندشان، اما من نمی گذرم.

* سوال هفدهم از روحانی (جهان صنعت): برخی مدیران از سایه سنگین نهادهای فراقانونی گله دارند… چه مشکلی وجود دارد که دولت از برخورد با این نهادهای فراقانونی مختل کننده اقتصاد یا لااقل معرفی آنها ابا دارد؟

روحانی در پاسخ به سوال جهان صنعت : ما دو کار اساسی باید انجام دهیم که تاکنون راه ما کامل نبوده است. یکی اینکه اقتصاد را باید به مردم بدهیم، من معتقدم فرهنگ و خدمات اجتماعی را هم باید به مردم بدهیم و دولت وظیفه خودش را طبق قانون انجام دهد.

-مردم بهتر از دولت و بخشهای خصولتی انجام وظیفه می کنند. در دولت دوازدهم این تلاش باید مضاعف شود. دوم مساله شفافیت است. همه چیز باید شفاف شود. من اگر مالیات می دهم باید مشخص شود اگر هم نمیدهم باید معلوم شود که چرا نمی دهم.

-در دنیا شرکتهای خصولتی ندرایم. شرکتهای عمومی غیردولتی یعنی چه؟ اینها باید شفاف عمل کنند و بگویند حقوق مدیران آنها چقدر است. البته آن بساطی که در مورد حقوق ها درست کردند برای انتخابات بود که البته ما همه را رفع کردیم. همه حقوق های نجومی ۲۳ میلیارد تومان بود که همه را برگرداندیم.

-اما باید بگوییم این نهادهای عمومی غیردولتی یا خصولتی ها حقوشان چقدر بود و چه کردند. من خیلی حرفها را به خاطر آرامش جامعه نزدم و نمیزنم. اما همه ما باید همه چیز را به خاطر مردم و کشورمان شفاف کنیم. من لوایح مربوط را در این زمینه به مجلس خواهم داد.

*سوال هجدهم از روحانی( خبرآنلاین): مبارزه با تروریسم را تا کجا می خواهید ادامه بدهید؟

روحانی در پاسخ به سوال خبرآنلاین: ترورریسم  معضل بسیار بزرگی است  کسی مثل ما قربانی تروریسم و کسی مثل ما تجربه مبارزه با تروریسم را ندارد را باید مبارزه با تروریسم را تاپایان ادامه دهیم

*سوال نوزدهم از روحانی (فونیکس چین) :شما گفتید می خواهید با جهان دوست باشید اما ظاهرا آقای ترامپ این را قبول ندارد.. چه می کنید؟ در مورد کالاهای چینی چه برنامه ای دارید؟

روحانی در پاسخ به سوال فونیکس: مردم ما نه با مردم چین مخالف اند نه با کالای چینی بلکه با کالای کم کیفیت مخالف اند

*سوال بیستم از روحانی (روزنامه خراسان): در برنامه مکتوب شما یکی از وعده ها ارتقای ۵ برابری معیشتی تا سال ۱۳۹۹ بود. برخی گفتند این وعده انتخاباتی است چه راهکارهای عملی برای تحقق این وعده دارید؟

روحانی در پاسخ به سوال خراسان: این بحث مربوط به الان نیست. ما پارسال در دولت که مقداری درامد نفتی در سایه برجام بالا رفت این بحث را شروع کردیم که دریافتی افراد دهکهای پایین را افزایش دهیم تا بتوانند وضع بهتری داشته باشند.

-این طرح مال پارسال است که به مجلس رفت. الان دریافتی ۸ تا ۱۰ میلیون نفر نسبت به سال گذشته بیش از سه برابر شده است. قول ما این است که تا پایان این دولت ۵ برابر خواهد شد. این بحث انتخاباتی نیست. در کتاب دولت دوازدهم هم آمده است. هدف ما این است که تا پایان دولت فقر مطلق را ریشه کن کنیم.

* سوال بیست و یکم از روحانی (خبرگزاری جمهوری آذربایجان): در ۴ سال پیش رو چه برنامه هایی برای روابط با جمهوری آذربایجان به خصوص در حمل و نقل و راه ها دارید؟

روحانی در پاسخ به سوال خبرگزاری آذربایجان : آذربایجان همسایه خوب ایران است و ما روابط خوبی از آغاز استقلال این کشور داشتیم. بویژه در دولت یازدهم، همفکری و هماهنگی خوبی با رئیس جمهوری این کشور داشتیم که این مسیر ادامه خواهد داشت. ما طرح های مشترک با هم داریم یکی از آنان خطوط راه آهن است تا از این طریق بندرعباس ایران به مسکو روسیه وصل شود

* سوال  بیست و دوم از روحانی (روزنامه آرمان): بداخلاقی هایی در روزهای آخر مبارزه انتخاباتی صورت گرفت که قابل پیگرد قضایی است. شما این موضوعات را پیگیری می کنید؟

روحانی در پاسخ به سوال آرمان: این گونه ادعاها معمولا در مناظرات انتخاباتی مطرح می شود که شد. نسبت به بنده مواردی بود که همانجا اعلام کردم تهمت و ناصحیح است. قضاوت به مردم واگذار شد که مردم هم قضاوت کردند. بهترین قاضی بعد از خدا، وجدان عمومی مردم است. سومین قضاوت مربوط به قوه قضاییه می شود. مردم پای صندوق جواب لازم را دادند. من قصدی ندارم آن تهمت‌ها را پیگیری کنم.

*سوال بیست و سوم از روحانی( روزنامه صبا): درباره سینما و موسیقی؛ با توجه به حمایت جانانه اهالی سینما آیا قصد دارید با احترام کامل به اقای صالحی امیری قصد دارید وزیری از بدنه فرهنگ و هنر داشته باشید؟ درباره موسیقی و کنسرت چه خواهید کرد؟

پاسخ روحانی به سوال بیست و سوم (صبا) : یکی از خوبی های انتخابات ۹۶ این بود که همه با موسیقی صلح کردند . البته ما موسیقی های سطح پایین را نمی پذیریم اما بعضی ها گفتند آنها خوب است حالا به هر حال ….

-مردم ما فرهنگ دوست و هنر دوست هستند، ما حمایت بیشتری از اصحاب فرهنگ خواهد کرد در دولت یازدهم نیز شرایط خیلی بهتر شد. موسیقی و سینما شرایط بهتری پیدا کرد و فضا بازتر شد و حتما در دولت دوازدهم این راه را ادامه می دهیم چون خواست مردم و اصحاب هنر است

-من از همه ملت ایران و اصحاب هنر که از ما حمایت کردند تشکر می کنم.

* سوال بیست و چهارم از روحانی (خبرگزاری موج): در حوزه زنان؛ برنامه های شما در دولت دوازدهم برای بهبود وضعیت سیاسی و اقتصادی آنها چه خواهد بود؟   

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار موج:  در دولت یازدهم تلاش کردم برای اشتغال جوانان و اشتغال خانم ها تلاش خوبی داشته باشیم

-خانم ها توانسته اند در ۴۰ سال گذشته بسیاری از کرسی ها را تصاحب کنند. در همین انتخابات، حضور خانم ها عین حضور آقایان است و برخی جاها خانم ها پرنشاط تر بودند.

-قبل از دولت یازدهم، خیلی خانم ها مشاغل ازدست دادند، ۸۶۰ هزار شغل زنان پیش از دولت یازدهم از دست دادند
در دولت یازدهم ۷۵۰ هزار شغل بدست آوردند، نشان می دهد این آمار که ما به وظیفه شرعی و قانونی که داریم در خصوص حقوق زنان عمل می کنیم.

-اولین سفیر زن در دولت یازدهم داشتیم، این راه را ادامه می دهیم تا بتوانیم از توان و استعداد زنان ایرانی بهتر و بیشتر استفاده کنیم.

-البته یک مشاغلی است مردان بهترند و مشاغل دیگر زنان از مردان بهتر هستند اما مقام زن و مرد از یکدیگر بالاتر و پایین تر نیست ، حبس زن در خانه با قانون و منافع ملی سازگار نیست.

* سوال بیست و پنجم از روحانی (خبرگزاری سانا): با توجه به سابقه حمایت ایران از منطقه و به ویژه سوریه رویکرد دولت شما برای حمایت از سوریه و هماهنگی و همکاری با کشورهای دیگر در مبارزه با تروریسم در سوریه چیست؟

روحانی در پاسخ به سوال سانا: ما از ابتدای دولت یازدهم اعلام کردیم که راه حل سوریه نظامی نیست و سیاسی است. خوشحالیم امروز ایران ، روسیه و ترکیه در این زمینه تلاش می کنند و کار می کنند

-امیدوارم این تلاش به ثمر بنشیند و بتوانیم با ادامه آتش بس در سوریه و مبارزه با گروه هایی مثل داعش بتوانیم فضایی را برای مردم سوریه ایجاد کنیم که برای آینده خود تصمیم گیر باشند. ایران تمام توان خود را برای آرامش و ثبات در سوریه به کار خواهد گرفت

*نسوال بیست و ششم از روحانی (روزنامه جمهوری اسلامی): احتمال رفع تحریم های فراهسته ای در حالی است که همچنان بخشی از تحریم های بانکی و مفاد برجام برجا هست. آیا برنامه ای در مقابل آمریکایی ها در این باره دارید؟

روحانی در پاسخ به سوال جمهوری اسلامی: ایران هیچگاه ناقض برجام نخواهد بود. اما حتما به تخلف احتمالی طرف های مقابل پاسخ خواهیم داد. خوشبختانه در همین هفته گذشته تعلیق تحریم ها روباره تمدید کردند.

-برای رفع مشکلات در حال تلاش هستیم در خصوص تحریم های بانکی برخی مسائل حل شده است و برخی دیگر هنوز آنچه مورد نظر ما است برطرف نشده است اما این راه را ادامه خواهیم داد. درباره بقیه تحریم ها هم اگر نظر مردم و رهبری باشد، مذاکره می کنیم

*سوال بیست و هفتم  از روحانی (روزنامه الوفاق): شاهد رقابت کشورهای دیگر برای ارسال پیام تبریک پیروزی شما بودیم. برنامه شما برای توسعه روابط با کشورهای منطقه به ویژه کشورهای همسایه ما در خلیج فارس چیست؟

روحانی در پاسخ به سوال الوفاق(آخر): خواست ما توسعه روابط است. دلمان می خواهد بحرین هم به افکار عمومی کشورش احترام بگذارد و امنیت به آنجا هم برگردد. روابط عمان و کویت با ما خوب است و از بقیه کشورها هم می خواهیم همین راه را در پیش بگیرند. امسال عربستان هم قدم خوبی برای حل مساله حج برداشت که می تواند مشکلات را به تدریج حل کند. امیدواریم با دنیای اسلام روابط نزدیکری داشته باشیم چون این روابط به نفع آنان و کل کشورهای منطقه خواهد بود. منطقه بدون ایران به ثبات و امنیت کامل نمی رسد.