شکار غیرمجاز چنان تهدید جدی برای انقراض زودرس حیوانات ایران شده که سازمان محیط‌زیست تلاش‌های جدی خود را برای مبارزه با آن آغاز کرده است. ازجمله بررسی طرح ممنوعیت پنج‌ساله شکار مجاز، تشویق شکارچیانی که تفنگ خود را کنار گذاشته‌اند و حتی امضای تفاهمنامه با صداوسیما

hajimoghadam1

در شرایطی که محیط زیست ایران با بحران روبه‌رو است، فیلم سینمایی «آذر،شهدخت،پرویز و دیگران» به کارگردانی بهروز افخمی فیلمی است که تبلیغ شکار می کند و گیاهخواران را به استهزا می‌گیرد.

.

.

شرق پرس: کافی است تنها یک هفته اخبار محیط‌زیست رسانه‌ها را دنبال کنید تا از حجم بالای کشتار حیوانات توسط شکارچیان غیرمجاز باخبر شوید. حیوانات کمیابی که در لیست حیوانات در خطر انقراض قرار دارند تنها برای دلخوشی و عرض اندام شکارچیانی که کشتار حیوانات را قدرت خود می‌پندارند، کشته می‌شوند. پلنگ‌های ایرانی، خرس‌های قهوه‌ای، آهو و مارال و گوزن‌های زرد ایرانی حیوانات در خطر انقراض هستند که اخبار کشتار آنها هر روزه در رسانه‌ها منتشر می‌شود. در کنار اینها شکار سایر حیوانات چون کل و بز و یا پرندگان مهاجر را نیز نباید از یاد برد.

شکار غیرمجاز چنان تهدید جدی برای انقراض زودرس حیوانات ایران شده که سازمان محیط‌زیست تلاش‌های جدی خود را برای مبارزه با آن آغاز کرده است. ازجمله بررسی طرح ممنوعیت پنج‌ساله شکار مجاز، تشویق شکارچیانی که تفنگ خود را کنار گذاشته‌اند و حتی امضای تفاهمنامه با صداوسیما تا جایی که یکی از نقش‌های مهم سریال نوروزی «پایتخت ۳» محیط‌بانی بود که در مواجهه با شکارچیان غیرمجاز آسیب دیده بود اما ساخت و اکران فیلم سینمایی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» گویی پشت پایی است به تمام این تلاش‌ها. نقش اول این فیلم با بازی مهدی فخیم‌زاده در نقش پرویز دیوان‌بیگی، مرد میانسالی را نشان می‌دهد که عاشق شکار و خوردن گوشت شکار است.

او در سکانسی از این فیلم که همراه دختر تازه از فرنگ آمده‌اش «آذر» مشغول تمرین تیراندازی است از لذت خوردن «گوشت تازه شکار با نون محلی و دوغ و ریحون» می‌گوید و دختر گیاهخوارش را به سخره می‌گیرد. باید گفت که در این فیلم علاوه بر تبلیغ شکار، گیاهخواران نیز مورد هجوم قرار می‌گیرند و انگ‌هایی چون «دوجنس‌گرا» به آنها زده می‌شود. آذر که به تازگی از شوهرش به‌خاطر گرایش‌های جنسی او به مردان جدا شده به ایران آمده تا افسردگی‌اش پس از طلاق از یک دو جنس‌گرای گیاهخوار را درمان کند و پدرش در نصیحتی به آذر می‌گوید که از وقتی همسرش گیاهخوار شد باید به او شک می‌کرد! پرویز دیوان‌بیگی گیاهخواران را کسانی معرفی می‌کند که می‌خواهند «زیادی خوب باشند» و آنها را خطرناک می‌داند.

کسانی که نمی‌خواهند آدم باشند و می‌خواهند نقش فرشته را بازی کنند غافل از آنکه جای فرشته‌ها میان آدم‌ها نیست و به همین دلیل کارشان به جنایت می‌کشد. بهروز افخمی، کارگردان فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» که این فیلم را براساس رمانی به نویسندگی همسرش، مرجان شیرمحمدی ساخته و به‌طور مستقیم روش زندگی عده‌ای از مردم را که گیاهخواری را انتخاب کرده‌اند زیر سوال می‌برد و آنها را به سخره می‌گیرد. این در حالی است که فواید گیاهخواری برای سلامت انسان بسیار زیاد است به‌طوری که براساس آمارهای جهانی گیاهخواران نسبت به گوشتخواران فشار خون کمتری دارند، مرگ گیاهخواران به دلیل مشکلات قلبی ۲۵ درصد پایین‌تر از دیگران است، گیاهخواران ۴۰ درصد کمتر از کسانی که گوشت مصرف می‌کنند، ‌سرطان می‌گیرند. خوردن گوشت ۳۰۰ درصد ریسک سرطان روده را افزایش می‌دهد. در گیاهخواران ریسک کمتری برای ابتلا به بیماری‌های ستون فقرات وجود دارد.

افزایش وزن در گیاهخواران کمتر از گوشتخواران مشاهده می‌شود و در نهایت گیاهخواران شش تا ۱۰ سال بیشتر از گوشتخواران عمر می‌کنند.از سویی دیگر در مباحث دینی و قوانین اسلامی نیز مانعی برای گیاهخواری وجود ندارد تا جایی که در حدیثی از حضرت علی(ع) نقل است که «شکم خود را گورستان جانداران نکنید» و یا اینکه در قرآن ۱۴ بار از واژه «فاکهه» یا میوه روی یاد شده که از این تعداد ۱۱ بار به‌عنوان غذای بهشتیان و مقربین و اصحاب یمین ذکر شده است. فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» همچون نامش داستانی گنگ دارد و تنها چیزی که در آن به نمایش گذاشته می‌شود منکراتی است که جامعه فرهیخته از آن دوری می‌کند.

هرچند این فیلم در گیشه موفق نبود اما باید گفت که لااقل بخشی از قشر «فرهنگی» کشور همچنان شکار را جزء افتخارات افراد می‌پندارند و گیاهخواران را دیوانگانی که «خود را از موهبت گوشتخواری محروم کرده‌اند.» همزمانی اکران این فیلم سینمایی با آتش زدن عمدی پارک ملی گلستان توسط شکارچیان غیرمجاز که طی آن ۸۰۰ هکتار از جنگل‌ها ومراتع پارک ملی گلستان در آتش سوخت و نابود شد شاید گوشزدی باشد برای دست‌اندرکاران سینما که موضوعات را با دقت بیشتری بررسی و برای ساخت فیلم انتخاب کنند.

مرجان حاجی‌رحیمی-فرهیختگان