سردار سرلشگر محمدحسن قاسمی‌طوسی متولد روستای طوس‌کلا نکا در روز 18 فروردین ماه سال 1366 در سن 29 سالگی و با اصابت ترکش‌های خمپاره برای همیشه به خیل آسمانیان پیوست

toosi-neka5

 

به گزارش شرق پرس, فرمانده سپاه ناحیه نکا گفت: در آستانه سالروز شهادت سردار سرلشگر محمدحسن قاسمی‌طوسی، هجدهم فروردین ماه در نکا به نام روز سردار شهید طوسی نام‌گذاری شد.

 

 

فرمانده سپاه ناحیه نکا در گفت‌وگو با  فارس  گفت: شهدا همه سرمایه خود را در راه خداوند و برای دفاع از این خاک، ناموس و وطن نثار کردند تا امروز ما در آرامش زندگی کنیم و اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مدیون خون پاک شهداست.

 

مرتضی رمضانی با تاکید بر نهادینه کردن وصایای شهدا در جامعه و فراموش نکردن راه و روش و منش شهدا، اظهار کرد: آزادی و عزت‌مندی اکنون ما در گرو مردانگی مردانی است که با گذشتن از جان خود، استقلال همه‌جانبه را برای ما به ارمغان آوردند.

 

وی با بیان اینکه شهدا اسوه و نمونه در جامعه هستند که باید نام و یادشان همیشه تاریخ بدرخشد، ادامه داد: شهدا به انسان و انسانیت حیاتی دوباره بخشیدند، آنها با گذشتن از جان و زندگی خود برای دفاع از ارزش‌های اسلامی، ضامن بقای اسلام و نابودی دشمنان شدند که باید قدردان این آیه‌های پاک انقلاب باشیم.

 

فرمانده سپاه ناحیه نکا با اشاره به اینکه به منظور ارج نهادن به مقام شامخ سردار سرلشگر محمدحسن قاسمی‌طوسی هجدهم فروردین ماه مصادف با سالروز شهادت آن شهید والامقام، به روز سردار طوسی نام گرفت، یادآور شد: ویژه برنامه‌ای برای بزرگ‌داشت این روز در نظر گرفته شده که این مراسم عصر ۱۸ فروردین ماه در گلزار شهدای گمنام نکا با سخنرانی سردار بابایی فرمانده سپاه کربلای مازندران و مداحی صادق‌نژاد برگزار می‌شود.

 

رمضانی تصریح کرد: رسالت اصلی ما در شرایط فعلی جنگ نرم دشمن و توطئه‌های مختلف استکبار، اقتدا به فرامین رهبری و الگوبرداری از وصایای شهداست تا فرهنگ جهاد، شهید و شهادت در جامعه نهادینه شود.

 

 سردار سرلشکر محمدحسن قاسمی‌طوسی معروف به طوسی در سال ۱۳۳۷ در روستای طوس‌کلا از توابع شهرستان نکا در مازندران به دنیا آمد.

 

وی دوران کودکی‌اش را در دامن مادری مؤمنه و پدری پرهیزگار گذراند و در سال ۱۳۴۴ به دبستان ابتدایی روستای محل سکونتش رفت، برای گذراندن دروس راهنمایی به نکا آمد و سپس برای گذراندن دوره دبیرستان به دبیرستان طالقانی ساری رفت.

 

در این مرحله با تعدادی از انقلابیون آشنا شد تا اینکه پس از تحمل زحمات و زجرهای فراوان و گذراندن سختی‌ها و مشکلات، به گروه‌های مبارز علیه حکومت شاه پیوست.

 

آشنایی این شهید بزرگوار با اندیشه‌های امام(ره) سبب شد که در صف انقلابیون در ساری و شرق مازندران باشد و با آغاز تجاوز دشمن به ایران اسلامی دل از فضای آرام شهر برید و به جبهه‌های حق علیه باطل پا نهاد تا بقیه عمر خویش را در میدان نبرد برای اعتلای اسلام گام بردارد.

 

سردار سرلشگر محمدحسن قاسمی‌طوسی سرانجام در دشت شلمچه در ۱۸ فروردین ماه سال ۱۳۶۶ در سن ۲۹ سالگی و با اصابت ترکش‌های خمپاره عراقی‌ها و در حالی که در نزدیک‌‌ترین محل به دشمن، استقرار یافته بود، برای همیشه به خیل آسمانیان پیوست و همان‌گونه که از خدایش خواسته بود و بارها بر این مسئله تاکید کرده بود گمنام شد و سپس بعد از هشت سال گمنامی در سال ۱۳۷۴ باقی مانده‌ پیکر پاک و مطهرش روی دست شاگردان و یارانش قرار گرفت و اکنون در مزار شهدای طوس‌کلا و در بارگاه ملکوتیان آرام گرفته است.