معاون وزیر خارجه روسیه توضیح داد: توافق هسته ای ایران در مسیر منافع ملی روسیه است. به سود منافع ملی روسیه است که جنگ جدیدی در خاورمیانه روی ندهد و وضعیت تجاری و اقتصادی ایران ثبات پیدا کند.

rebablof5

 

 

 

شرق پرس: روسیه اعلام کرد اجازه نمی دهد تحریم های جدیدی علیه ایران در شورای امنیت تصویب شود.

 

 

عصرایران به نقل از سایت شبکه روسی “روسیا الیوم” نوشت:  سرگی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: در گفتگوها و رایزنی های پشت درهای بسته، به شرکای آمریکایی و اروپایی خود توضیح دادیم که روسیه از این پس اجازه نمی دهد قطعنامه ای که شامل تحریم جدیدی علیه ایران باشد در شورای امنیت تصویب شود.

 

وی افزود: در پیش گرفتن اعمال فشارهای شدید با هدف وادار کردن ایران به امتیازدهی بیشتر، یک راه بن بست است. تحریم ها نتیجه مورد نظر را نمی دهند. این تحریم ها بی فایده و آسیب رساننده هستند.

 

معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: هم اکنون شاهد تلاش برخی قدرت های منطقه ای دارای نفوذ در خاورمیانه برای تاثیر بر اجرای توافق هسته ای ایران هستیم. ما این سعی و تلاش ها را درک می کنیم. چنین تلاش هایی در برخی از وضعیت ها، خوب نیستند.

 

ریابکوف ادامه داد: روسیه به صورت دقیق، نظرات درباره توافق هسته ای ایران و تغییرات در آن را رصد می کند. روسیه آماده همکاری با کشورهای جنوب خلیج فارس و اسرائیل برای اثبات صلح آمیز بودن برنامه هسته ای است.

 

معاون وزیر خارجه روسیه توضیح داد: توافق هسته ای ایران در مسیر منافع ملی روسیه است. به سود منافع ملی روسیه است که جنگ جدیدی در خاورمیانه روی ندهد و وضعیت تجاری و اقتصادی ایران ثبات پیدا کند. همچنین تضمین منع گسترش سلاح هسته ای، به سود ماست. ما از نتایج به دست آمده از مذاکرات هسته ای ایران بسیار خرسندیم.

 

ریابکوف که در مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵، ریاست تیم روسی را برعهده داشت درباره تحریم ها هم گفت: مسکو امیدوار است تحریم های ایران در نزدیک ترین زمان ممکن برداشته شود.

 

او با کم اهمیت دانستن خبرهای مربوط به احتمال کاهش قیمت نفت به دلیل برداشته شدن تحریم های ایران گفت: بازگشت ظرفیت تولید نفت ایران تنها با گذشت چند ماه از برداشته شدن تحریم ها، غیرممکن است. این روند دوره زمانی طولانی مدتی را می طلبد.

 

وی با ابراز تردید درباره قدرت کنگره امریکا برای به شکست کشاندن توافق هسته ای ایران و توانایی مخالفان توافق برای عبور از وتوی رئیس جمهور آمریکا گفت: مسکو هم اکنون در حال گفتگو با تهران بر سر جزئیات عملیات انتقال اورانیوم غنی شده از خاک ایران به روسیه در مقابل واردات اورانیوم طبیعی است.

 

این مقام ارشد دیپلماتیک روسیه در زمینه ادعای آمریکا درباره سفر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه به مسکو هم گفت: روسیه از اقدامات و تلاش های آمریکا برای قراردادن ادعای سفر قاسم سلیمانی به مسکو در مذاکرات دوجانبه متعجب است.

 

دولت روسیه قبل از این، چنین خبری را تکذیب کرده بود.

 

قبل از این هم وزیران خارجه آمریکا و روسیه تلفنی گفتگو کردند و جان کری در این مکالمه از خبرهای منتشر شده درباره سفر قاسم سلیمانی به مسکو ابراز نگرانی کرده بود.

 

نام قاسم سلیمانی در فهرست تحریم های سازمان ملل متحد درج شده و او براساس این تحریم ها، ممنوعیت سفر خارجی دارد.

 

ریابکوف همچنین گفت: روسیه دلیلی نمی بیند که آمریکا بعد از توافق هسته ای ایران، راه اندازی سپر موشکی را ادامه دهد.