این مسئول گفت: چندی پیش موردی داشتیم که برای دریافت دیه اقدام به خود زنی کرده وپس از بی حس کردن محل مورد نظر استخوان ترقوه کتف خود را با اره بریده بود.

 

 

مدیرکل پزشکی قانونی استان گفت : سال ۹۵حدود هزارو۱۱نفر برای دریافت دیه اقدام به خود زنی، تصادف ساختگی  وحتی اره کردن استخوان ترقوه  خود کرده اند که این آمار نسبت به سال گذشته ۱۴درصد افزایش داشته است.
 

 
به گزارش روزنامه خراسان، دکتر آریا حجازی روز گذشته در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد، افزود: افراد برای دریافت دیه از بیمه ها اقدام به خودزنی، صحنه سازی تصادف وحتی شکستن دست وپای خودبه صورت عمد می کنند .وی اضافه کرد : این افراد با زدن اسپری یا تزریق مواد بی حس کننده، دست یا پای خود را بی حس کرده و سپس اقدام به شکستن استخوان خود می کنند تا دیه دریافت کنند.وی تصریح کرد: چندی پیش موردی داشتیم که برای دریافت دیه اقدام به خود زنی کرده وپس از بی حس کردن محل مورد نظر استخوان ترقوه کتف خود را با اره بریده بود.
 

 
وی بابیان این که برخی برای دریافت دیه اقدام به خود زنی به اشکال مختلف می کنند، اظهارکرد: مواردی نیزداشته ایم که برای دریافت دیه با قیچی آهن بر دندان های خود را بریده اند یا ابتدا پوست خود را بی حس کرده وبا کشیدن خود روی زمین پوست خود را کنده وسپس با موتور خود را به عمد به لاستیک خودروها برای دریافت دیه کوبیده اند.
 
مدیرکل پزشکی قانونی استان گفت: برخی نیز از طریق خودزنی کلاهبرداری می کنند که نمونه آن فردی بود که از داوطلبان خودزنی وکالت می گرفت و مبلغ یک میلیون تومان به آن ها می پرداخت و پس از آن که آن افراد خود را به عمد زیر خودروها می انداختند با وکالتی که گرفته بود، نسبت به دریافت دیه اقدام می کرد که متاسفانه یکی از افراد داوطلب خودزنی دریک تصادف به همین شکل کشته شد.
 

 
حجازی افزود: حتی گروه هایی را داشته ایم که قبل از سوار شدن به خودرو صورت وبدن خود را زخمی کرده وسپس اقدام به انداختن خودرو در دره یا تصادف ساختگی می کرده اند و از این راه دیه های سنگینی می گرفتند اما خوشبختانه اکنون با توجه به این موارد، بررسی های دقیق تری انجام می شود تا جلوی این سوءاستفاده ها گرفته شود.
 

 
۱۴۰ هزار مراجعه، ۴۶هزار به دلیل نزاع
 

 
مدیرکل پزشکی قانونی استان درادامه گزارشی از عملکرد یک سال گذشته پزشکی قانونی استان ارائه کردو گفت : سال گذشته ۱۴۰هزار مراجعه به پزشکی قانونی انجام شده که از این میان  ۴۶هزارو۳۰۵مورد مربوط به نزاع بوده که نسبت به آمار سال گذشته ۱.۱درصد افزایش داشته است .وی اضافه کرد: از این تعداد نزاع ۲۹هزارو۶۰۷ فقره مربوط به مردان و۱۶هزارو۶۹۸ فقره مربوط به زنان بوده است.وی با اشاره به افزایش معاینات تصادفات جرحی در پزشکی قانونی استان اظهارکرد: سال ۹۵بیش از۲۷هزارو۶۳۲معاینه در ارتباط با تصادفات جرحی درپزشکی قانونی خراسان رضوی به ثبت رسیده که این آمار نسبت به سال گذشته ۱۱.۲درصد افزایش داشته است.حجازی گفت: همچنین سال گذشته ۲۱هزارو۹۳۱معاینه پزشکی وهزارو۶۷۷معاینه روان پزشکی برای بررسی صلاحیت امور مالی وسرپرستی توسط پزشکی قانونی انجام شده است .مدیرکل پزشکی قانونی استان اضافه کرد: یکی از معضلات جامعه، کلاهبرداری از افراد سالمندی است که به دلیل آلزایمر یا کهولت سن، صلاحیت امورمالی خود را از دست داده اند که در همین زمینه هزارو۶۷۷معاینه روان پزشکی صورت گرفته است.
 

 
افزایش ۱۳.۲ درصدی فوت ناشی از تصادفات
 

 
وی به انجام ۲هزارو۱۱۰ معاینه درارتباط با حوادث کار درسال ۹۵اشاره کرد وافزود: سال گذشته ۱۰۹نفر براثر حوادث ناشی از کار دراستان فوت کرده اند که بیشتر براثر سقوط از ارتفاع بوده است.حجازی گفت: همچنین سال گذشته هزارو۱۲۴ نفر در استان براثر تصادف جان خود را از دست داده اند که این آمار نسبت به سال گذشته ۱۳.۲درصد کاهش داشته است.وی  به فوت ۶۱نفر براثر گاز گرفتگی در سال ۹۵ اشاره واظهارکرد: این درحالی است که سال گذشته ۱۳۵نفر براثر سوختگی ،۳۳مورد براثر غرق شدن،۱۴۴نفر براثر مسمومیت،۴۵نفر براثر برق گرفتگی و۲۴۱نفر نیز براثر سوء مصرف مواد مخدردر استان فوت کرده اند.
 

 
۶۹۲۳ فقره زن آزاری و ۴۲۶ فقره مرد آزاری
 

 
وی  تصریح کرد: سال ۹۵حدود ۷هزارو ۳۸۵ فقره همسرآزاری در پزشکی قانونی به ثبت رسیده که نسبت به سال گذشته ۸۲۱ فقره افزایش داشته است که از این تعداد ۶هزارو۹۲۳ مورد زن و۴۶۲ مورد مرد بوده اند. حجازی گفت: همچنین سال گذشته ۱۲۳مورد کودک آزاری در پزشکی قانونی استان به ثبت رسیده است.
 

 
مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی با بیان این که سال ۹۵برای سقط درمانی هزارو۱۵۴پرونده تشکیل شده است افزود: از این تعداد برای ۹۶۶مورد مجوز سقط درمانی صادر شده است.وی با اشاره به این که روزانه ۹-۸ جسد درسالن تشریح پزشکی قانونی تشریح می شوند، اظهارکرد: یکی از مشکلات شهروندان صدور گواهی فوت برای افرادی است که درخانه فوت کرده یا پزشک معالج نداشته اند که این امر فشار روانی بر خانواده ها وارد می کرد به همین دلیل با امضای تفاهم با وزارت بهداشت، طرح دادپزشک اجرا ومرکز سامان دهی متوفیات راه اندازی شد. این مرکز پس از بررسی جواز دفن صادر می کند تا نیاز به کالبد شکافی بی مورد جسد به دلیل نداشتن گواهی فوت نباشد.
 

 
ثبت ۱۷۰۰ نمونه ژنتیکی از مجرمان
 

 

حجازی با بیان این که تا کنون ۶هزارو۵۴۷ نمونه در بانک ژنتیک پزشکی قانونی کشور متعلق به مجرمان ثبت شده است، افزود: از این تعداد هزارو۷۰۰نمونه مربوط به پروفایل های ژنتیکی است که توسط پزشکی قانونی استان از مجرمان تهیه ودربانک ژنتیک پزشکی قانونی کشورثبت شده است.