با جدی شدن اختلاف برای ریاست بر مجلس مرعشی عضو شوراي مركزي كارگزاران گفت: آقايان لاريجاني و عارف، مي‌توانند برنده بحث رياست مجلس باشند؛ همچنين هردو مي‌توانند بازنده اين بحث باشند

ریاست بر مجلس؛ لاریجانی یا عارف؟ مسئله اینست!

 

 

به گزارش شرق پرس هرچه به تشکیل مجلس دهم نزدیک‌تر می‌شویم اختلافات در میان ائتلاف امید بر سر ریاست مجلس جدی‌تر می‌شود.

 

 

در روزهای گذشته روزنامه‌های مختلف اصلاح‌طلب با تیترهای مختلف از ریاست علی لاریجانی یا محمدرضا عارف برای ریاست مجلس دهم سخن گفته‌اند.
 
 
 
روزنامه آرمان امروز در شماره روز یکشنبه خود با تیتر نگاه خیره سیاست بر دو کرسی ریاست از علی‌لاریجانی حمایت کرد. این روزنامه نوشته بود: «اکنون تکلیف این کرسی تا حدودی مشخص شده است و به نظر می‌رسد از میان عارف از طیف اصلاح‌طلبان و لاریجانی از اردوگاه میانه‌روها یکی بر کرسی ریاست خواهند نشست. البته باید این موضوع را مدنظر داشت که طیف گسترده‌ای از اصلاح‌طلبان تمایل به بقای لاریجانی بر کرسی ریاست مجلس دارند و بر این اعتقاد هستند قدرت رایزنی و تاثیرگذاری او به مراتب بیشتر از عارف است.»
 
 
 اما  روزنامه افتاب یزد در صفحه اصلی خود با تیتر: «افراد مورد حمایت ائتلاف امید به ریاست عارف رای می‌دهند» بر اختلاف در میان اردوگاه اصلاح‌طلبان و ریاست عارف تاکید کرد.
 
 
کارگزارانی ها در انتخابات ۹۲ نیز با حمایت از گفتمان اعتدال و حسن روحانی تلاش زیادی برای کناره‌گیری عارف داشتند. در سال گذشته نیز تلاش بسیاری کردند تا با کاندیداشدن چهره‌های اعتدالی نظیر حجت‌الاسلام ناطق‌نوری دکتر عارف سرلیست انتخاباتی آن‌ها در مجلس نشود. پس از برگزاری انتخابات دهم و راه‌یابی لیست مورد حمایت ائتلاف امید در تهران به مجلس حرف‌ها و حدیث‌ها بر سر ریاست مجلس جدی‌تر شده است. به نظر می‌رسد رایزنی‌ها و گروکشی‌های سیاسی میان طیف‌های مختلف اصلاح‌طلب بر سر کرسی ریاست قوه مقننه ادامه دارد. هرچند هنوز با توجه به روشن نشدن تکلیف کرسی‌های مرحله‌دومی پیش‌بینی دقیقی در خصوص ریاست مجلس آتی نمی‌توان داشت اما تحلیل‌گران شانس بیشتری برای دکتر لاریجانی قائل هستند.
 
 
 
حسین مرعشی عضو شورای مرکزی کارگزاران درباره ریاست مجلس دهم گفته است: « ما دو خیر داریم. یک خیر این است که مجلسی می‌خواهیم که حامی دولت و اصلاح‌طلب باشد که آقای عارف از این جهت بهترین گزینه برای ریاست است. از طرف دیگر نمی‌خواهیم آقای لاریجانی که گام بزرگی را در جهت اصلاح جناح اصولگرا و جدا کردن اصولگرایان اصیل از جبهه پایداری برداشت نادیده گرفته یا به آن بی‌توجه باشیم. این موضوع یک موضوع بین‌الخیرین است. نمی‌خواهیم آقای لاریجانی را نادیده گرفته یا به او بی‌توجه باشیم. آقای لاریجانی و آقای عارف باید با هم صحبت کنند. آقایان لاریجانی و عارف، می‌توانند برنده بحث ریاست باشند؛ همچنین هردو می‌توانند بازنده این بحث باشند.»
 
 
 
در حالی اختلاف میان اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در مجلس نمایان‌تر می‌شود احمد شیرزاد نماینده مجلس ششم در مصاحبه با روزنامه شرق از علنی شدن این اختلافات انتقاد کرد و گفت: «من به هیچ‌وجه رقابت علنی آقایان لاریجانی و عارف را به مصلحت اصلاح‌طلبان نمی‌دانم. درست است که درون جریان اصلاحات هم رقابت‌هایی وجود دارد اما سیاست بر این است که علنی نشود. درحال‌حاضر جریان‌های دیگری در مجلس هستند و برنامه‌ها و گزینه‌های دیگری دارند. آقایان عارف و لاریجانی و افراد نزدیک به این دو باید برنامه‌های مشترکی داشته باشند. اولین محل شکاف، انتخاب رئیس مجلس است که این دو نفر می‌توانند پیشاپیش در مورد آن با هم توافق کنند. اگر در این توافق، دادوستد سیاسی امکان‌پذیر نباشد، می‌توانند در یک جلسه غیرعلنی از منتخبان مردم رأی استمزاجی بگیرند و بدانند تمایل به سمت چه کسی بیشتر است و همان نفر کاندیدای ریاست مجلس شود. در مرحله دوم باید گفت که تندروها سعی می‌کنند میان اصولگرایان معتدل و اصلاح‌طلبان شکاف ایجاد کنند و با تعمیق این شکاف مستقل‌های مجلس را به سمت خود بکشانند و نشان دهند که بیشتر در ارتباط با قدرت هستند و از این طریق برای خود جاذبه ایجاد کنند.»
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
فردا