مولاوردی در اظهارنظری درباره کابینه آینده روحانی و سهم احتمالی حضور زنان در آن گفته است: پیش‌بینی ما معرفی دو یا سه وزیر خانم برای حضور در کابینه دولت دوازدهم است...

زنانی که شاید در پست وزارت بکارگیری شوند

 

به گزارش شرق پرس با نزدیک شدن به روز تحلیف و موعد معرفی گزینه‌های وزارتخانه‌ها به مجلس شورای اسلامی و تشکیل کابینه جدید، گمانه زنی‌ها درباره وزرای احتمالی کابینه آینده بیشتر شده است. یکی از موضوعاتی که از همان دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بر آن بحث و گفت و گو وجود داشت، حضور زنان در دولت آینده بود؛ موضوعی که محل نقد برخی فعالان حوزه زنان و موافقان حضور زنان در سطح مدیریت عالی کشور بوده است.

 حسن روحانی با وجود اینکه از سال ۹۲ در شعارهایش از لزوم بهره مندی از مدیریت زنان در جامعه سخن گفته بود، در دولت یازدهم، جز سه عضو کابینه ـ که معاونان رئیس جمهور را شامل می شد ـ هیچ وزیر زنی را در دولت خود به کار نگرفت؛ اما در انتخابات اخیر و بعد از حضور نسبتا پررنگ زنان در لیست امید مجلس و شورای شهر و مطالبات مطرح شده زنان، به نظر می‌رسد در کابینه آینده، روند استفاده از مدیریت زنان در عالی‌ترین سطح وزارتخانه‌ها دچار تغییر شود. «ابراهیم رئیسی»، اصلی‌ترین رقیب روحانی در انتخابات اخیر نیز در بخشی از فیلم تبلیغاتی اش درباره لزوم بهره مندی از مدیریت زنان در سطح وزارت سخن گفته بود.

اما امروز در آستانه معرفی گزینه‌های وزارت به رئیس جمهور توسط فعالان سیاسی، احزاب و کارشناسان، خبرهایی مبنی بر حضور سه وزیر زن در کابینه آینده منتشر می‌شود. بنا به گفته «فاطمه راکعی»، نماینده مجلس ششم، اصلاح طلبان برای حضور زنان در سه وزارت خانه مشغول رایزنی هستند و گزینه‌های پیشنهاد خود را معرفی کرده اند.

امروز «حسینعلی امیری»، معاون پارلمانی رئیس جمهور نیز درباره حضور زنان در کابینه دوازدهم گفته است: این یک مطالبه عمومی است و رئیس جمهور به توانمندی بانوان اعتقاد دارند و معتقدند نیمی از جامعه، بانوان هستند؛ بنابراین، سه عضو کابینه از بانوان هستند که به عنوان معاون رئیس جمهور در دولت یازدهم حضور دارند و طبیعتا از توانمندی بانوان در سطوح مختلف مدیریتی هم در دولت دوازدهم استفاده می‌شود، در همین دولت ما معاون استاندار و همچنین تعدادی فرماندار خانم نیز داریم.

شهیندخت مولاوردی، یکی از معاونان فعال روحانی در دولت یازدهم، از کسانی است که درباره حضور بیشتر زنان در سطوح عالی مدیریتی تلاش‌ها و رایزنی‌های زیادی کرده است. او از کسانی بود که از سال ۹۲ و قبل از تشکیل دولت تدبیر و امید نیز منتقد عدم استفاده کافی از حضور زنان در لیست‌های انتخاباتی اصلاح طلبان بوده است. او در دهم مرداد ۱۳۹۲، به دبیرکلی جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان و مسئول کمیته حقوقی ائتلاف اسلامی زنان در در نشست «سهم زنان در دولت تدبیر و امید» از نقش کمرنگ زنان در کابینۀ پیشنهادی دولت یازدهم، به شدت انتقاد کرده و گفته بود: «با چه استدلالی سهم زنان در یک لیست سی و سه نفره، صفر است؟ چرا به زنان اعتماد نمی‌کنند و تناسب رشته با پست مدیریتی را به زبان می‌آورند، در حالی که یک پزشک اطفال شانزده سال وزیر امورخارجه کشور بوده است.‌

ای کاش دولت جدید، نسبت به اتفاقات خوبی که در سال‌های اخیر رخ داده، بی‌توجهی نکرده و پل‌هایی که زده شده بود، خراب نمی‌کرد. باید بدانیم جامعه باید هزینه نابرابری جنسیتی و معطل گذاشتن نیمی از نیروی انسانی را بپردازد و دود آن به چشم همه جامعه خواهد رفت.»

مولاوردی اخیرا نیز در اظهارنظری درباره کابینه آینده و سهم احتمالی حضور زنان در آن گفته است: پیش‌بینی ما معرفی دو یا سه وزیر خانم برای حضور در کابینه دولت دوازدهم است.

وی با ابراز امیدواری به بهبود وضعیت حضور زنان در کابینه آینده گفته است: امیدواریم این اتفاق بیفتد. با تجربه‌ای که از دولت یازدهم داریم و تفاوتی که شرایط شروع کار دولت دوازدهم با دولت یازدهم دارد، زمینه برای استفاده از خانم‌ها به عنوان وزیر در کابینه دوازدهم خیلی مساعدتر است.

اما در این میان، خبرهای غیررسمی و شنیده‌ها حاکی از آن است که حضور دست کم سه زن در سطح وزیر در کابینه جدید روحانی جدی است و نام برخی گزینه‌های زن برای تصدی بعضی وزارتخانه‌ها مطرح شده است.

اسامی افرادی همچون «شهیندخت مولاوردی، معصومه ابتکار، الهام امین زاده، زهرا شجاعی، اشرف بروجردی، الهه کولایی، پروین پروین داداندیش همسر محمود واعظی، فرشته بقایی و فاطمه طباطبایی مادر سید حسن خمینی» برای تصدی برخی وزارتخانه ها مطرح شده و شنیده‌ها حاکی از آن است، نظر «حسن روحانی» روی برخی از این گزینه‌ها مثبت است.

به نظر می‌رسد دولت در نظر دارد در حوزه هایی به غیر از حوزه‌های اقتصادی و سیاست خارجی که دارای حساسیت بیشتری برای دولت دوازدهم است، از مدیریت چند وزیر زن بهره ببرد. وزارتخانه هایی مثل آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم تحقیقات و فناوری، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و تعاون و رفاه اجتماعی برای سپردن به وزرای زن از احتمال بیشتری برخوردارند.

بر اساس شنیده‌ها برای سه وزارتخانه آموزش پرورش، علوم و فرهنگ و ارشاد گزینه های زن مطرح شده است؛ گزینه هایی مثل «شهیندخت مولاوردی» که به باور برخی تجربه موفقی را در معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری دولت یازدهم داشته است. هرچند خود مولاوردی این را در گفت و گو با خبرنگاران تکذیب کرده است. دکتر فاطمه طباطبایی عروس امام، همسر سید احمد و مادر سید حسن خمینی نیز یکی از کاندیداهای زن  برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که دارای دکتری عرفان است؛ وزارتخانه‌ای که احتمال تغییر وزیر آن بسیار بالاست.

شنیده‌ها حاکی از آن است که نظر رئیس جمهور درباره خانم طباطبایی برای سپردن سکان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به او بسیار مثبت است؛ اما عروس امام برای پذیرش این مسئولیت هنوز متقاعد نشده است و نظر چندان مثبتی به این مسأله ندارد. به همین دلیل گفته می شود، برخی فعالان سیاسی در حال رایزنی با خانم دکتر طباطبایی هستند تا او را متقاعد به پذیرش مسئولیت وزارت علوم در دولت دوازدهم کنند.

«اشرف بروجردی»، رئیس فعلی کتابخانه ملی که از سال گذشته ریاست آن را به عهده گرفته هم از زنان اصلاح طلبی است که همواره برای حضور در کابینه یکی از گزینه‌های محتمل بوده است. او همچنین مسئولیت ستاد زنان حامی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر را بر عهده داشت.

پیشنهاد دهندگان بروجردی برای وزارت، او را به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرده اند، ولی بر اساس شنیده‌ها او به خاطر مسائل مربوط به ضعف جسمی و بیماری احتمالا نتواند مسئولیت سنگین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را که حساسیت های زیادی درباره عملکرد آن وجود دارد را بر عهده بگیرد. «زهرا شجاعی» معاون امور زنان و خانواده در دولت خاتمی نیز از دیگر گزینه های تصدی پست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم است که گفته می شود، او نیز از این پیشنهاد استقبال نکرده است.

در این میان، برخی شنیده‌ها هم از تلاش «محمود واعظی» برای معرفی همسرش «پروین داداندیش» برای تصدی وزارت علوم تحقیقات و فناوری حکایت می‌کند؛ اما به دلیل اینکه داداندیش صاحب کرسی مدیریت دانشگاه آزاد غرب تهران است و اساتید و دانشگاهیان هم نظر مثبتی بر او ندارند، این موضوع منتفی به نظر می‌رسد. البته گفته می شود با توجه به سابقه همکاری روحانی با خانم داداندیش احتمال اینکه او از گزینه های جدی وزارت ارشاد باشد، دور از ذهن نیست.

با توجه به اعلام عدم تمایل قاضی زاده هاشمی برای ادامه کار در وزارت بهداشت و درمان که مدتی قبل مطرح شده بود و امروز هم در حاشیه جلسه دولت به آن اشاره کرده و دلیل عدم تمایل را فشار برخی رسانه ها و نهادها خوانده، برخی اصلاح طلبان تلاش هایی را پیرامون معرفی «فرشته بقایی» از فعالان دانشگاهی حوزه پزشکی برای این پست داشته اند؛ اما با توجه به کارنامه موفق هاشمی در وزارت بهداشت و نیز سخنان اخیر روحانی در جشنواره عمران و سلامت در تمجید از طرح تحول سلامت و ادامه آن در دولت دوازدهم به نظر نمی‌رسد، گزینه‌ای به غیر از قاضی زاده هاشمی برای وزارت بهداشت در دولت دوازدهم به مجلس معرفی شود.

البته احتمال دارد بقایی در دوره جدید سازمان نظام پزشکی از گزینه های جدی ریاست این سازمان باشد و حمایت برخی دولتی ها و اصلاح طلبان برای تحقق این امر نیز به کمک او بیاید.

با توجه به گزینه‌های مطرح شده و نظر مساعد «حسن روحانی» روی برخی از این گزینه‌ها برا‌ی تصدی برخی وزارتخانه‌ها و نیز گمانه زنی هایی که حکایت از حضور حداقل سه زن در کابینه آینده باید منتظر ماند و دید که این گمانه زنی‌ها تا چه حدی به واقعیت نزدیک است و زنان بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی تا چه حدی خواهند توانست در سطح مدیریت عالی کشور حضور داشته باشند.

با توجه به گفته‌های اخیر «حسینعلی امیری» معاون پارلمان رئیس جمهور، مجلس روز ۱۴ مرداد را جهت تحلیف اعلام کرده است، پس از آن رئیس جمهور باید بر اساس قانون و آیین نامه داخلی مجلس اعضای کابینه را به مجلس شورای اسلامی معرفی کند و مجلس ظرف ۱۵ روز صلاحیت وزرای پیشنهادی را بررسی نماید، اما با توجه به اینکه آقای روحانی تأکید دارد دولت دوازدهم زودتر شکل گیرد و کارش را شروع نماید و برای آقای رئیس جمهور زمان بسیار مهم است و در سال ۱۳۹۲ هم در روز تحلیف وزرا را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد، در این دوره هم آقای روحانی تلاش دارند در روز برگزاری مراسم تحلیف، فهرست وزرا و برنامه دولت را به مجلس بدهند تا مجلس هر چه زودتر نسبت به بررسی وزرای پیشنهادی اقدام کند و دولت جدید در اسرع وقت شکل بگیرد.

پس تا ۱۴ مرداد ماه، پرونده کابینه آینده باز است و احتمال دارد گزینه هایی به لیست وزاری پیشنهادی دولت اضافه و کم شوند.

 

 

 

 

 

 

تابناک