ملاحسینی از فعالان محیط‌زیست با اشاره به وضعیت تالاب‌های بوجاق و میانکاله در گیلان و مازندران گفت: اگر خوب دقت می‌کنیم درمی‌یابیم که بازهم صدور مجوزهای ساخت‌وساز سبب شده تا این تالاب‌ها به سمت نابودی بروند.

سازمان محیط زیست از روی عمد ضعیف نگه داشته می شود /  صدور مجوزهای ساخت‌وساز سبب نابودی میانکاله است

 

 

به گزارش شرق پرس مرجان ملاحسینی فعال محیط‌زیست در گفتگو با مهر اظهار داشت : به عقیده من سازمان محیط‌زیست به‌عمد چه ازلحاظ قدرت و چه ازلحاظ مالی در حالت ضعف نگه‌داشته می‌شود.



 وی افزود: اگر از نگاه مردمی بخواهیم ارزیابی کنیم فعالیت مدنی در جامعه ما، هر آنچه، غیرازآن است که به ساختار دولت چسبیده باشد معنایی نداشته و مردم ما بیشتر از همه در پی معاش و اقتصاد بوده و چون قدرت در جامعه ما شیرین است اول‌ازهمه می‌خواهند به قدرت برسند و بعدازآن ازلحاظ اقتصادی تأمین باشند.



 ملاحسینی بابیان اینکه ما سرمایه اجتماعی در حوزه محیط‌زیست و منابع طبیعی نداریم، اظهار داشت: فعالان محیط‌زیست شاید آنجا که باید مؤثر باشند به سخره گرفته‌شده و فردیت در جامعه ما معنا ندارد مگر آنچه دولت خودش بخواهد.



 این کارشناس محیط‌زیست با اشاره به اینکه آسیب‌های زیست‌محیطی در کشور ما تماماً با مجوز انجام می‌شود، بیان داشت: تنها در مواردی معدود است که می‌بینیم ردپایی از نداشتن مجوز در آسیب‌های زیست‌محیطی وجود ندار و معتقد به این هستم که هیچ تلاشی بیهوده نبوده و این مردم هستند که می‌توانند از دولت مطالبه کنند.



وی بابیان اینکه جوامع محلی با شناخت درستی که از محیط پیرامون خوددارند می‌توانند نقش مهمی در حفاظت از محیط‌زیست داشته باشند، تصریح کرد: تا حس تعلق و حس دوست داشتن نسبت به آنچه دارم نباشد، نمی‌توانیم از آن دفاع کنیم.




این فعال محیط‌زیست با اشاره به تالاب‌های بوجاق و میانکاله در گیلان و مازندران افزود: اگر خوب دقت می‌کنیم درمی‌یابیم که بازهم صدور مجوزهای ساخت‌وساز سبب شده تا این تالاب‌ها به سمت نابودی بروند.



 ملاحسینی درباره چالش‌های زیست‌محیطی مازندران نیز گفت: گردشگری، پسماند و آلودگی‌های آب‌های سطحی، زیرزمینی و دریا ازجمله چالش‌های مهم مازندران است که سبب افزایش سرطان در مازندران شده ضمن آنکه همین موارد باعث از بین رفتن زیست‌بوم، تالاب‌ها و … نیز می‌شود.



وی با اشاره به سیاست‌های دولت درباره شمال ایران، بیان داشت: تحمیل فشار بار گردشگر به شمال ایران بدون داشتن زیرساخت‌های مناسب یکی از دلایل وارد شدن آسیب جدی به محیط‌زیست شمال ایران است.