سد گلورد در شرق مازندران در حالی امروز با حضور وزیر نیرو آبگیری شده که بیش از نیم قرن از آغاز عملیات اجرایی این پروژه می‌گذرد....

سد گلورد بالاخره آبگیری شد/ رونق اقتصادی شرق مازندران با احداث سد

 

به گزارش شرق پرس( شرق مازندران) مدیرعامل آب منطقه ایی استان مازندران از آب گیری سد گلورد با حضور وزیر نیرو خبر داد.

 

ابراهیم یخکشی در حاشیه مراسم آبگیری سد گلورد در شرق مازندران اظهار داشت؛ این سد بعنوان سومین سد مهم مازندران بعد از سدهای البرز و شهید رجایی است و با احداث این سد علاوه بر تامین آب شرب سه شهرستان بهشهر , نکا و گلوگاه آب کشاورزی۲۵ هزار هکتار از اراضی پایین دست نیز تامین می شود.

 

مدیرعامل آب منطقه ایی استان مازندران افزود: بعلاوه امکان کنترل سیل شهر نکا و روستاهای پایین دست با توجه به سیل های بزرگ قبلی و وقوع خسارات جانی و مالی فراوان، به وجود  آمده و شهر نکا از سیل ایمن می شود.

 

وی با اشاره به اینکه در ساخت سد گلورد نکا از تکنولوژی‌های پیشرفته سدسازی استفاده شده است، یادآور شد: از دیگر مزیت های این سد تولید برق دو واحد نیروگاه به ظرفیت های ۴ و ۳.۵ در پای سد و نیز در مسیر انتقال آب شرب است.

 

یخکشی گفت: با آبگیری سد فضای تفریحی و تفرجگاهی – که همزمان طرح آن توسط آب منطقه ای در حال تهیه بوده ایجاد که این خود منجر به توسعه و رونق گردشگری می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: در جهت افزایش کارایی آب پس از آب گیری سد واحدهای پرورش ماهی در مسیر آب رهاسازی می شوند.

 

 

رونق اقتصادی در شرق مازندران با احداث سد

 

استاندار مازندران نیز در این مراسم گفت: ساخت و افتتاح سد یکی از شاخص‌های مهم اقتصادی در جامعه بوده که موجب رونق در بخش کشاورزی، اقتصادی و گردشگری می‌شود.

 

ربیع فلاح جلودار افزود: سد گلورد نیز از طرح‌های مهم ملی بوده که پس از چندین سال با جدیت در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار گرفت و امروز شاهد آبگیری این سد هستیم. با آبگیری این سد علاوه بر تامین آب بخش کشاورزی آب شرب منطقه شرق استان نیز تامین می‌شود.