ویلاسازی ، درست از بیخ گوش جنگل در روستای نیالا گلوگاه آغاز می شود ، روستائی که به گفته ساکنان بومی سالهاست در محاصره ویلاهای ساخته شده توسط افراد غیربومی و ناشناس بلعیده شده است...

سرایت ویلاسازی از غرب به شرق مازندران

 

به گزارش شرق پرس (شرق مازندران) پس از اشباع ویلاسازی در مناطق جلگه ای و کوهستانی غرب مازندران توسط افراد بومی و غیر بومی ، اکنون این ویروس زمین سوز به مناطق ییلاقی شرق مازندران سرایت کرده و مناطق بکر این منطقه را در معرض تهدید سودجویان قرار داده است .

 

برای شنیدن صدای چمکه ویلاسازان در این مناطق تنها کافیست جاده جنگلی گلوگاه – توسکاچشمه را با چشم نوازی جنگل زیبای مسیر برای رسیدن به منطقه هزارجریب پشت سر گذاشت و به انتهای محدوده جنگلی رسید ، جائی که خودرو بر شانه کوه سوار می شود تا چشم اندازی از زیبائی های بی بدیل بهشت زمینی را به نظاره در بیاورد.

ویلاسازی ، درست از بیخ گوش جنگل در روستای ‘ نیالا ‘ آغاز می شود ، روستائی که به گفته ساکنان بومی سالهاست در محاصره ویلاهای ساخته شده توسط افراد غیربومی و ناشناس بلعیده شده است .

نیالا ، روستائی در حدود ۲۵ کیلومتری جنوب شهر گلوگاه است که نه تنها مورد هجوم ویلاسازان قرار گرفته ، بلکه ساختمان هائی در چهار تا پنج طبقه نیز در حواشی آن ساخته شده است .

 

 ضعف های قانونی

 

اگر چه گذر از جاده غیر رسمی گلوگاه – دامغان ، چراغ هوس هر تازه واردی را برای تصاحب قطعه ای از زمین های بکر و بهشتی منطقه کوهستانی هزارجریب بزرگ روشن می کند ، اما دوستداران طبیعت و محیط زیست خلاء قانونی دربرخورد با ویلاسازان ، دلخوشی متولیان روستایی به اندک درآمد حاصل از این ویلاسازی ها درکنار سکوت متولیان روستایی را مسبب رونق ویلاسازی در این مناطق بکر می دانند.

مسئولان محلی هم دلیل هجوم ویلاسازان به مناطق بکر و دست نخورده هزار جریب را ارزانی زمین ، داشتن چشم انداز و جاذبه طبیعی و سکوت متولیات روستایی برای الزام ویلاسازان به رعایت هویت روستایی درساخت و سازها می دانند.

دهیار روستای نیالا ، جائی که اهالی آن از پیشی گرفتن جمعیت غیربومی از بومیان به عنوان مهم ترین مشکل خود یاد می کنند ، به  ایرنا گفت که ویلا سازی در این روستا از حدود یک دهه پیش آغاز شد و در همان سال ها هم مثل قارچ ویلا در محدوده روستا و خارج از آن روئید.

هادی باقری افزود : ویلا سازان با ساخت و ساز چهار تا پنج طبقه ، هویت روستایی این منطقه را از بین بردند و به دلیل داشتن مجوز ساخت ، ما به عنوان متولیان روستا توان بر خورد با آنها را نداشتیم و نداریم .

وی ادامه داد : بیشتر افرادی که در این روستا و حواشی آن ویلا ساختند ، افراد غیر بومی هستند و این منطقه را به خاطر داشتن چشم انداز زیبای طبیعی ، عرصه تاخت و تاز و بورس بازی مسکن قرار دادند.

باقری گفت که این افراد با ورودشان علاوه بر از بین بردن هویت روستا ، قیمت زمین را در این روستا و روستاهای اطراف تا ۱۰ برابر افزایش دادند به طوری که قیمت هر متر مربع زمین در این روستا بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال رسید که برای فروش وسوسه کننده است .

وی افزود : گران شدن زمین در روستا باعث می شود تا روستائیان به بهانه خشکسالی زمین کشاورزی خود را به این افراد بفروشند و هر روز بر تعدادشان در روستاها افزوده شود.

دهیار روستای نیالا قیمت هر متر مربع مسکن نوساز ویلاسازان در این روستا را ۱۲ تا ۱۳ میلیون ریال اعلام کرد.

مسخ هویت روستائی

مسئول دفتر نمایندگی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان گلوگاه هم به  ایرنا گفت که هجوم ویلاسازان به مناطق هزار جریب در شرق مازندران به خصوص شهرستان گلوگاه و بهشهر هویت روستاها را از بین برده است .

علی بابایی افزود : نمونه ویلاسازی در روستای نیالا در جنوب گلوگاه است که در یک دهه اخیر تعدادشان از مسکن روستاییان نیز بیشتر شده و بهترین اراضی روستایی با چشم انداز مناسب را این گروه در اختیار گرفتند.

وی ادامه داد : در شرایط فعلی هویت روستائی نیالا با هجوم این ویلاسازان از بین رفته و تاکنون هیچ دستگاهی نتوانست جلوی ساخت و ساز این افراد را بگیرد.

بابایی دلیل برخورد نشدن با ویلاسازان را دریافت مجوز قانونی از دستگاه های مرتبط دانست .

مسئول دفتر نمایندگی بنیاد مسکن گلوگاه با این وصف گفت که در چند سال اخیر این نهاد با همکاری دادستان عمومی و انقلاب شهرستان نسبت به تخریب چهار تا پنج دستگاه ویلای غیرمجاز اقدام کرده، ولی اکثر ویلاسازان دارای مجوز ساخت هستند که نمی توان با آنها برخورد کرد.

زخم قانونی قدیمی

فرماندار شهرستان گلوگاه هم گفت که ویلاسازی در روستای نیالا و برخی دیگر از روستاهای زیبای شرق مازندران با مجوز قانونی دستگاههای متولی حداقل از یک دهه قبل شروع شد.

محمد تباکی به ایرنا افزود : در شرایط فعلی نمی توان با ویلاهایی که مجوز قانونی دارند، برخورد کرد و این مجوزها نباید پیش از این برای ویلاسازی صادر می شد.

وی ادامه داد : هم اکنون هویت برخی روستاهای شرق مازندران از جمله روستای نیالا با ۴۵۰ خانوار روستایی از بین رفته ودیگر نمی تواند نسخه جدیدی برای آن پیچید.

تعریف امکانات گردشگری

فرماندار گلوگاه معتقد است باید طرح گردشگری برای روستاها تعریف کرد و مطابق با این طرح نیز مجوز ساخت و ساز برای اقامتگاه های توریستی در روستاهای دارای جاذبه طبیعی صادر شود.

تباکی اظهار داشت : در دولت یازدهم برای جلوگیری از ساخت و ساز بی رویه در روستاهای دارای جاذبه طبیعی برای جذب گردشگر ، طرح گردشگری برای این روستاها تعریف شد و از ویلاسازی در این مناطق نیز جلوگیری می شود.

وی افزود : برای ساخت اقامتگاه برای گردشگران در روستاهای دارای طرح گردشگری یک میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت نیز پرداخت می شود ، ولی به دلیل رونق ویلاسازی تاکنون سرمایه گذاران از طرح گردشگری استقبال نکردند.

شرق مازندران شامل شهرستان های نکاء ، گلوگاه و بهشهر است .

براساس آمار افزون بر ۶۰ درصد از جمعیت این شهرستان ها در روستائی سکونت دارند که از میانگین جمعیت روستائی مازندران بیشتر است.

اکنون این نگرانی وجود دارد که بخشی از مناطق روستائی این شهرستان ها در ییلاقات با رونق ویلاسازی و تصاحب زمین های روستائیان توسط افراد سودجو در آینده ای نه چندان دور به لحاظ جمعیت به شهر ارتقاء یافته و کسب و کار روستائی از بین برود.

 

 

 

 

 

 

ایرنا